Anonym (Gad/ADD) skrev 2013-02-28 23:10:35 följande:
Har alltid varit extremt orolig och känslig för stress. Fick min första panikattack när jag var 11 år. Haft 2 depressioner och nu är jag inne på min tredje. Men första gången som jag på "riktigt" känner av ångest. Innan var det mest panikattacker. Började för tre månader sen med att jag inte kunde andas. Läkarna sa att jag hade luftrörskatarr (förkylning som gått ner från halsen till luftrören, gick bort efter 2½ vecka men hade fortfarande svårt och nu kommer det och går. Vet inte om allt är pga ångest men har kollat, lungorna, syresättning, blodprov, EKG med mera. Mina symptomer jag har haft eller har är:
- Förstoppning
- Magont, (irriterad/orolig) smärta
- Halsbränna
- Sura uppstöttningar
- Tarmproblem
- Ont i hela överkroppen (blidtarm, magen, tarm, lungor, bröstet, leder, nacke, huvud, hjärta, hals etc.)
- Stickingar i kroppen
- Smärta i bröstkrogen (som en kniv, både mot hjärtat och lungor, revbenen och rygg).
- Svårt att svälja (uppsvullet)
- Svullen tunga
- Klåda på hela kroppen (kollat, ej allergi)
- Tungt att andas, ej tillräckligt med luft, ont när jag andas, pipljud,
- Spänningshuvudvärk, huvudvärk, migrän
- Hes röst
- Torr i halsen
- Tjock i halsen (slem)
- Hosta (i ett halvår snart)
- Skakig i kroppen (inombords och synligt)
- Overklighetskänslor
- Känns som jag sätter i halsen utan att det reagerar
- Stora halsmandlar
- "Tjock" matstrupe, svårt att få ner mat
- Andfådd för ingenting
- Yrsel
- Ont i käkbenen
- "Torrt" i luftrören, lungorna
- Rapar "fastnar" i halsen.
- Knutar i nacken och ut mot axlarna
- Hjärtklappning
- Klump i halsen
- Torr i munnen (går ej på mediciner)
- "Stress-utslag", mest i ansiktet, börjar som en liten finne och blir sedan ett stort sår.
- Tätt i näsan fast inget snor utan mer som "väggar" svullnat och svårt att andas genom näsan
- Brännande smärta från magen, mitten av bröstet upp till halsen.
- Känns som lungorna inte "flexar" tillräckligt för att jag ska kunna andas fullt ut
- Torr hud
- Ont i revbenen ibland på specifika punkter (blir rädd för kärlkramp, spricka i revbenen som ska åka in i lugnorna med mera).
Gick med svårt att andas ångesten i 3 månader, dygnet runt. Inte endast under ångest attacker utan hela tiden. Även när jag var frisk, kollat allting. Senaste 2 veckorna så har det blivit mycket bättre på dagarna men fortfarande under hela kvällarna. Har dock fortfarande problem att äta, svälja, svullen tunga, trång hals med mera. Har säkert glömt en del. När jag sover, rycker jag och skakar väldigt mycket, säkerligen på grund av att musklerna/lederna för en gångs skull får slappna av. Är kontrollfreak, oroar mig för allt, ska alltid vara på topp och perfekt. Anser att mina prestationer är vem jag är tyvärr. Är på väntekö för psykoterapeut och gruppterapi för ADD/ADHD. Men får hålla ut i 5 månader till.
Vill även säga, ångest är inte permanent, inte generell ångest heller. Det går att "bota". Utan medicin och terapi. En hyllad och ny forskning som kom i år har dom nu äntligen kunnat bevisa att det inte är en "skada" att ha GAD eller liknade "sjukdomar" (även ADHD/ADD). Lekmansterm, om ångest är en knapp man trycker på så skickas det signaler dit hela tiden, vilket gör att kroppen är på flight or die hela tiden. Medans andra signaler är "saktare" på andra ställen. Så det går att bli "frisk". Lycka till alla på eran resan!
Ta det inte fel men jag blev lättad av att läsa din långa lista.
Just nu har jag en oerhört tuff situation på arbetet. Chefen är inkompetent och jag som har protesterat har råkat värst ut, det har nu övergått i rena trakasserierna.
Sen ett halvår tillbaka har jag tänkt att något är fel och för någon månad sen blev jag helt övertygad om att jag har lungcancer (har rökt i 20 år) och kommer att vara död inom ett halvår.
Nästan hälften av det du skriver lider även jag av men jag kopplar det till lungcancer. Jag har tänkt tanken att det kan vara ångest men då jag inte haft det förut i mitt liv så ligger det inte så nära.
När jag får yrselattacker eller stick i hjärtat så intalar jag mig själv att det bara är cancern som gör sig påmind och att allt kommer att vara övr snart. Då brukar det gå över efter ett tag. Jag har i alla fall en läkartid om en månad och fram till dess måste jag bara härda ut.