• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Drutten74

Stor kram till Pyttis, skönt att det gick bra, men oj, oj så nervpåfrestande!

Vi4 - Åh, jag lider så med dig/er!! Vi hade ju det jobbigt med Anton fast han hade andra tider, sov på morgonen, men inte innan 02-03 på natten. Uppvaken var precis som hos er. Tyvärr kommer jag inte ihåg längre hur det blev bättre. Jo, för oss vände det när jag började jobba och J tog alla nätter + att jag slutande nattamma. Då var A kring året. Men han strulade rätt mycket på nätterna tills han var 2 också, men det var inte lika mycket.

Ett tips är nog att åka bort och bryta vanorna. Har för mig att det blev avsevärt bättre för några andra jag träffade i trådar här på FL som hade barn med "sömnproblem". Vi bröt ju också vanorna tack vare att jag började jobba.

Sedan har jag en kompis vars brors barn fick sömnmedicin, och jag har för mig att det hjälpte faktiskt. Kommer inte ihåg hur länge hon gick på det, jag kan kolla upp detta lite mer.

• kaz

Pyttis: Fy vad läskigt!

Vi4: Många många styrkekramar vännen! Jag tror som många skriver att barn helt plötsligt blir mogna att sova hela nätter - för vissa tar det ganska så lång tid. Simon var runt 2 år och Sara börjar gå mot att sova hela nätter. Med Simon slutade jag nattamma när han var 10 mån och när han var 14 månader höll han fortfarande på att vakna enl. sina tidigare vanor. Det finns nog tyvärr inga quick fix... Jag tror att 1) flytta E till eget rum (det gör ju inget att det inte är ett barnrum - får inte spjällisen plats i ert arbetsrum?) 2) testa typ tassmetoden... Jag tror verkligen på detta med att somna själv i egen säng. Jag läste någonstans om att hur skulle man själv reagera om man somnade mysigt i sin egen säng men sedan vaknade upp på ett kallt köksgolv utan att veta hur man kom dit... Men detta med metoder beror så mycket på hur barnet är. Med Sara kände jag att det var möjligt att ro det i hamn. Visst var hon lite ledsen (mest som protest) men hon lugnade sig snabbt och det tog inte lång tid innan hon fann sig i den nya sitauationen. Har man barn som skriker hysteriskt så vet jag inte om det hade varit möjligt för mig att köra enl. en metod. Som du redan vet så måste man ha bestämt sig och ge det tid. Med Sara tog det bara ngr dagar för att det skulle bli lite bättre men vi håller eg. fortfarande på att jobba åt rätt håll... KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM Det är fruktansvärt - rena tortyren - att inte få sova. Jag lider verkligen med dig! 

• Gladhannapanna

Åh vad trött jag är!!! Adrenalinpåslaget igår gjorde oss båda helt matta efteråt. Jag åkte och red på kvällen, sista gången på evigheter pga min operation på onsdag.

Julia vaknade vid tretiden, jag väntade ut maken som gick upp med henne i en timma, sedan lade han ner henne och hon blev arg direkt, då gick jag upp med henne. Peppar, peppar verkade hon inte ha så mkt feber inatt, däremot väldigt snorig så hon fick nezeril. Hon vaknade halv sju imorse.... zzzzzz

Imorgon ska jag gå på Göteborg Horse Show med en kompis på förmiddagen, på kvällen ska maken ut och äta med kompisar.

Vi4: Tycker också att ni ska prova att flytta ut hans säng en natt och se vad som händer, om det funkar kanske ni kan göra en omprioritering och inreda en arbetshörna någon annanstans.

• asap

Pyttis - Jobbig natt, men skönt att febern har gett sig nu!

Vi 4 - Även jag har funderat lite på det här med Es sömn. Hur är det dagtid, tänkte jag på? Sover han inne eller ute? Behöver han sövas om under dagsömnen också?
    Gustav är alltid ganska lättsövd, men på kvällarna kan vi behöva gå in till honom 3-4 gånger innan han kommer till ro. På dagen, däremot, räcker det att lägga honom i sängen och gå därifrån så somnar han direkt. Med det sagt tänkte jag att det kanske oftast är så, att det går lättare på dagen. Och då kanske det kan vara en idé att börja vänja E vid egen säng och att somna själv på dagtid iaf. Kvällen och natten är ju ändå en annan femma, men jag tänkte att det kunde vara värt att testa? Men det kanske redan funkar så på dagen, strunta i min utläggning i så fall...

• M73

Vi4; stor kram. Jobbigt att inte se resultat och tyvärr kan det nog vara så att vissa barn tar tid på sig att sova ordentligt. Det är kanske inte vidare uppmuntrande men H bökar fortfarande en del på nätterna (eller det har väl blivit lite mer nu med T och allt nytt som händer). Jag kan tycka att ni gör ett tankefel i att det inte är DU som skall "lösa" det på en vecka. Om hans sömn varit ryckig i 14 månader lär den knappast mirakulöst rätta till sig på en vecka utan jag tror att ni måste dela på det ett tag. Visst, din man jobbar men det är minst lika viktigt att du får en chans att sova och orka vara mamma. Nu var det väl lite otur att din medicin gör det svårt att sova när du får chansen men jag tror att ni skall fortsätta även efter veckan som är. Din man kan inte ta alla nätter om han jobbar men jag tror faktiskt att det är viktigt för er alla att du får sova.
    Det kanske kan vara värt att pröva att låta E sova i eget rum, kanske är han den sorten som lätt störs av andra ljud?

• malinkat

Pyttis, hoppas du får kul på HorseShow!!

Alfred är för go´. Igår var vi hos en kompis på e.m, 4 vuxna och 8 barn, blir ju lite livat. Han är dessutom ofta trött efter dagis, så det kan vara rätt jobbigt att gå ifrån ett ställe, han tycker ju att det är så spännande med andras leksaker (tackade tom nej till kaka och bulle, det hade han i alla fall inte tid med ;). Igår pratade jag mycket om det redan innan vi gick det, om hur vi skulle göra när vi skulle hem - säga hej då till leksaker och barn, inget skrik och gråt, även om man förståss får tycka att det är trist att gå. När vi så skulle gå så lade han sig på mage på soffan som han brukar när protesterna och skriken börjar vid såna tillfällen. Men istället för att nu gå fram till honom och "tjata" så satt jag kvar och bad honom med lugn röst att komma till mig. Efter en stund kom han och så frågade jag om han behövde en kram.  Så kröp han upp i famnen och sa att han var trött, och så var allt bra igen. Tänk att det kan behövas så lite! Det är ju så lätt att själv stressa upp sig, börja tjata och bidra till att situationen eskalerar. Att ibland bara tänka efter först, på vad hans humör beror på och vilket hans egentliga behov just nu är, funkar oftare och oftare. Så försöker jag anpassa mitt "tillsägande" efter det. Att få den där kramen och ett "jag älskar dig", det värmer hjärtat!
  • Mandra

malinkatarina > Woow, vad häligt! Vad fint du beskrev och vilken vinst det är för alla när man lyckas 'ha huvet med sig'
    Tänk så du bröt mönstret med att ändra ditt tillstånd och tillvägagångsätt med lugn och tålamod. Tjohoo!

• Gladhannapanna

Malin: Vilken supermamma du är som tar dig tid att tänka ett varv extra. Jag är urdålig på det och då jobbar jag ändå med föräldrarådgivning....

• malinkat
    Gladhannapanna skrev 2010-02-26 12:41:35 följande:
    Malin: Vilken supermamma du är som tar dig tid att tänka ett varv extra. Jag är urdålig på det och då jobbar jag ändå med föräldrarådgivning....
    Kanske ska tillägga att det inte är alltid jag orkar/tar mig tid..  Men har insett att jag ÖKAR orken OM jag tar mig tid, eftersom det ju blir mindre tjafs då Blir glad när det lyckas!
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*