• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

Vi 4 - Så påfrestande att ni inte märker någon skillnad än, det måste vara jobbigt att ha tidspressen också. Att veta att ni bara har si och så många dagar/nätter på er att bryta vanan med uppvaken! Hoppas verkligen att du kan passa på att sova när du har chansen och att lillkillen börjar sova bättre.

Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle kunna låta bli att vakna om barnen vaknar på natten, men nu har jag ändå kommit dit. Våra nätter är väldigt bra. Det normala är, om alla är friska, att var och en sover hela natten i egen säng. Men ungefär 1/3 av nätterna händer det att ett eller två barn vaknar till. Med Gustav brukar det funka att bara ge honom lite vatten, ge nappen och stoppa om honom så somnar han om i sin säng, men ibland måste man göra det flera gånger samma natt. Om Ida vaknar så vaknar hon en gång och vill då komma till oss där hon somnar om.
    Nu händer det ofta att maken berättar att han har varit uppe på natten, och jag har inte märkt någonting! Härom morgonen vaknade jag av att han irriterat väste/viskade "lägg av!" och tänkte att jag har väl inte gjort något? Då upptäckte jag att Ida låg hos oss och jag hade varken hört att hon vaknade, att maken var upp och hämtade henne eller att hon lade sig mellan oss. (Hon höll på att lägga upp ena benet på pappas mage hela tiden.) Otroligt tycker jag, som alltid har vaknat i samma sekund barnen piper till.

• malinkat
    asap skrev 2010-02-25 12:14:41 följande:
    Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle kunna låta bli att vakna om barnen vaknar på natten, men nu har jag ändå kommit dit. Våra nätter är väldigt bra. Det normala är, om alla är friska, att var och en sover hela natten i egen säng. Men ungefär 1/3 av nätterna händer det att ett eller två barn vaknar till. Med Gustav brukar det funka att bara ge honom lite vatten, ge nappen och stoppa om honom så somnar han om i sin säng, men ibland måste man göra det flera gånger samma natt. Om Ida vaknar så vaknar hon en gång och vill då komma till oss där hon somnar om. Nu händer det ofta att maken berättar att han har varit uppe på natten, och jag har inte märkt någonting! Härom morgonen vaknade jag av att han irriterat väste/viskade "lägg av!" och tänkte att jag har väl inte gjort något? Då upptäckte jag att Ida låg hos oss och jag hade varken hört att hon vaknade, att maken var upp och hämtade henne eller att hon lade sig mellan oss. (Hon höll på att lägga upp ena benet på pappas mage hela tiden.) Otroligt tycker jag, som alltid har vaknat i samma sekund barnen piper till.
    Säger det samma! Oftast är det när vi kommit överrens om att T ska ta natten, då sover jag bättre, med öronproppar.... men det har inte spelat någon roll innan. Då har jag vaknat av minsta pip. Vissa nätter hör jag inget, även när det är min natt. Lite läskigt nästan när man är så van! Men inatt när jag är ensam, då vet jag att jag vaknar. Konstigt hur man funkar.
  • Mandra

Vi 4 > Nu har jag tänkt lite till

Vad händer när han vaknar? Skriker han rakt av direkt? ligger han och skruvar på sig och gruffar?
    Varför tror du att han vaknar så ofta? hungrig? ont? övertrött?

Har ni vyssanlull fötter på sängen? Går det att vagga och vyssa om honom när han vaknar med hjälp av sånna?

För att bryta mönster så brukar det ju hjälpa med radikala förändringar och tydlighet.

Hur vill du att nätterna ska vara? Formulera nåt tydligt hur du vill de ska vara. För då kanske det blir 'lättare' att rikta sig rätt om du fårstår hur jag tänker?
    För när du vet hur du vill att de ser ut så kanske det blir lättare att välja väg.

Jag tänker att du behöver avlastning och att du inte längre kan ta/ska ta alla nätter tills ni fått ordning på dom, hur känns en sån tanke? Ni behöver lösa det på något sätt. Kan han ta 2 nätter i veckan i alla fall?

Jag är övertygad om att nätterna kan bli bättre, vill inge lite hopp, det gäller bara att hitta rätt väg.

• Mandra

Vi 4  > Oj, nu läste jag och såg en sak.

Kan du försöka trolla bort meningen 'Ni behöver lösa det på något sätt' på slutet där. Jag formulerade om mig och den vart kvar som en restmening. Skulle itne stå kvar ens. {#lang_emotions_embarassed}

• Siggan

Mini: Grattis Stellisen i efterskott! Ja, 4 år låter så stort. {#lang_emotions_sunny}

kaz: Hoppas det känns bättre med handen nu. Thailand låter jättekul!

Vi4: *styrkekram* Har du inte "No cry, sleep solution"? Går inte den att tillämpa på något vis?

Idag är det OS på dagis. Min lilla olympier satte sig naturligtvis på tvären i morse och skulle absolut åka skidor till dagis. Att hon inte kan åka skidor så långt var inget argument. Hoppas hon ville åka när hon kom fram...

en svensk tiger
  • Minimalla

Vi4: Åh vad tungt ni har det! Och så är du sjuk till råga på allt. Jag försöker minnas när det vände för vår del... vi hade aldrig så kämpigt som ni har det, men hon vaknade nog ofta minst 6 gånger/natt. Det vände inte när vi tog bort nattammandet så mycket vet jag, men vi bytte ju bara ut ammandet mot välling. Jag tror det vände när hon var runt 2 år, kanske var det så att hon var mogen för att sova bättre då eller så var det att hon fick eget rum eller att vi bytte till "stor" säng och tog bort spjälsängen. Det är säkert inte det här du vill höra... för det är långt kvar tills E fyller 2 år och ni behöver en förbättring nu.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Minimirakel BF 100813 ♥
  • Gladhannapanna

Usch, vi har fått ett rejält skrämskott idag!

Jag var hemifrån en stund och min mamma var barnvakt. När jag kom hem hade Julia 40,3 i temp och var slö. När jag kollade tempen noterade jag att hon var väldigt blå på fötterna, armarna, händerna och lite runt munnen. Ringde 1177 som blev hyperstressad! Hon ringde barnmedicin här två gånger och ringde mig och kollade läget mellan gångerna. Eftersom de inte svarade blev jag beordrad att åka till barnakuten, PRONTO, om hon blev sämre var det ambulans som gällde!

Jag packade snabbt ihop mig och barnen, ringde maken som stack från jobbet. När vi kom fram var Julia piggare pga febernedsättande. Träffade en läkare rätt snabbt som konstaterade att det inte är ovanligt att bli blå vid hög feber. Det är bara vattkoppor och en förkylning som bråkar, inget allvarligt med hjärta eller lungor.

Bara att åka hem igen.

SÅåå skönt att det inte var allvarligt, men lite jobbigt att bli så himla uppstressad!

• Minimalla

Pyttis: Jag förstår att du blev uppstressad, vem skulle inte bli det? J är ju så liten fortfarande. Så skönt att höra att det inte var någon fara. Hoppas hon snart mår bättre.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Minimirakel BF 100813 ♥
  • malinkat

Men fy Pyttis, förstår att ni blev rejält uppstressade!! Skönt att det inte var allvarligt - men skrämselskott tär på mammahjärtat....! Krya på sig till lillan!

• Mandra

Pyttis > Urk och fy bubblan! Satte nästan i halsen när jag läste. Kan tänka mig att du har ett eller tre adrenalinpåslag som behöver rensas ur kroppen nu. *krama om pyttis* och du, hälsa Julia att inte skrämmas sådär igen
    Vad skönt att ni är hemma igen och har läget under kontroll. Stackars stackars liten.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*