• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • malinkat

Vi4, krya på dig!!! Hua, låter inget kul. En KRAM till dig!

Milla, skönt att bli tagen på allvar, avskyr att behöva förklara mig blå i ansiktet.......!
    Kaz, du överreagerar verkligen inte! Man har ju inte en chans att veta själv om det var en olyckshändelse, om det varit något bråk eller vad som hänt. Och som sagt, det minsta man kan begära är ju att de iaf erkänner att de inget sett... och det är ju svårt ibland att fråga de små... - Alfred sa igår att han blivit slagen av XX och att han då slagit tillbaka. Varför förtäljde inte historien, och pojkarna lekte när jag hämtade.... Normalt sett säger personalen till - och kanske var det inget alls? Svårt att veta ibland i denna ålder tycker jag, vad som ligger bakom. Men, en fläskläpp är svårt att vifta bort!
  • Milla C
    kaz: Tycker också att det var ett konstigt uttalande av personalen. Klart att det måste ha hänt någonting när Sara fick fläskläpp. Vet man inte vad så svarar man "Jag vet inte, men jag ska ta reda på det" - och om man inte jobbar morgon dagen därpå så skriver man en lapp till de som gör (och som gjorde det dagen i fråga) och frågar vad som hänt så att ni kan få veta direkt ni kommer på morgonen.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • M73

Kaz; väldigt underligt att nonchalera det så... här ringde de ju hem innan jul (o skrämde halvt ihjäl mig för jag trodde väl att de var på väg till akuten eller att hon var sjuk o måste hämtas..) för att berätta att H trillat o fått en rejäl fläskläpp så att jag inte skulle bli rädd när jag hämtade.
    Vi4; men gumman! Vilken tur att du gick till läkare med det o inte bara kämpade på. Se nu till att få lite vila o avlastning med så du får lite motståndskraft. Kram!
    MillaC; skönt med läkare som inte tycker att man är fjompig, det kanske inte är så allvarligt men man ser ju själv när barnen mår riktigt dåligt.

Jag skulle försöka städa lite innan T vaknar men jag fastnade visst vid datorn? Mkt märkligt...

• Milla C

Jag blir snart galen{#lang_emotions_yell}! Fjärde dagen i rad utan att komma ur huset förutom att handla eller gå till läkaren. Snö och iskallt gör ju att man inte har någon lust att "dra ut" sjuka barn, och dessutom är Gabriels pulkor trasiga efter att ha dragits på sandat underlag för många gånger.

Sitter och tittar i bokrea-kataloger - och konstaterar att det nog är bra att titta efter de böcker man vill ha i katalogerna - och beställa dem på nätet. Hittills har jag "sparat" minst tjugo kronor per bok om jag beställer .

• Mandra

kaz > Hur gick dat idag? Hade dom något bra svar? och någon som bad om ursäkt.

• kaz

Nej, frågan är fortfarande olöst. Pratade först med den ena personalen som var kvar igår. Hon visste inget och hade tydligen inte heller sett Saras läpp (märkligt kan man tycka). Men eftersom denna tjej är så ung och osäker och bara blir hyperstressad av frågor så pushade jag inte mer (har sedan tidigare inte mycket förtroende för henne). Sedan gick jag in och pratade med två andra fröknar. De hade bara varit med under dagen och sa att hon inte hade slagit sig då. Nu återstår det således den andra personalen som var kvar igår - hon var inte där på morgonen när jag lämnade. Nej, ingen bad om ursäkt... Antar att de själva kommer att kolla runt under dagen men ibland har jag en känsla av att de "hittar" på en story i efterhand... Förra gången hade Sara ramlat i sandlådan och skrapat upp näsan. Det var bara ytligt men hon blödde och det såg läskigt ut. Man blir ju lite chockad... Då visste ingen vad som hade hänt!!! Efter den händelsen skulle de skärpa upp sina rutiner vad gäller att rapportera till varandra. Som ansvarig måste man ju kunna stå för vad som har hänt. En gång när Simon hade fått en djup reva i kinden då kom en personal direkt fram till mig när jag hämtade honom (innan jag ens hade sett honom) och berättade att han hade skadat sig men att de inte visste hur det hade gått till, att han inte hade gråtit och att de skulle kolla runt på gården och försöka klargöra hur han hade kundat skada sig så (det var på gränsen till att behöva sys). Det tyckte jag var OK för de stod ju för att de inte visste vad som hade hänt.

• Gladhannapanna

Vi4: Krya på dig vännen!!! Du är alldeles för tålig, jag hade inte väntat så länge med att söka läkare!!! (hade ju också bihåleinflammation häromveckan)

Agnes hade 39,5 imorse så jag ringde vc som gav oss en läkartid direkt, tredje dagen med hög feber Agnes var mest orolig för att läkaren skulle ta tempen i rumpan så det fick han lova så fort vi kom innanför dörren.

Inga fel mer än en rejäl förkylning, välkomna tillbaka om hon får ont i ett öra eller liknande. När jag har frågat henne om hon har ont ngnstans svarar hon: "I pannan" jag får också huvudvärk vid feber så det är inte så konstigt.

Knepigt när personalen inte har koll/inte vill berätta vad som hänt. Agnes fick en rejäl bula förra veckan, hon berättade det själv hemma och jag fick det bekräftat dagen efter på förskolan.

Det är inte alltid personalen själva berättar, men jag har aldrig varit med om att de inte svarat vettigt när jag frågar!

• Milla C

Nu blir det deffinitivt inga utflykter här på ett par timmar. Vi har just varit i duschen alla tre. Lucas hade presterat den största bajsblöja jag någonsin sett. Blöjan höll naturligtvis inte, och när jag stoppade honom i duschen så ville Gabriel också vara med. Men jag tänkte faktiskt att vi ändå skulle ge oss ut på en liten "shoppingrunda" om ett par timmar. Jag och Gabriel började läsa "Halvan. Här kommer brandbilen" på VC igår, och han tyckte verkligen om den. Tänkte mig alltså förbi bokhandeln och köpa den eller någon annan i serien eftersom Gabriel nog blir hemma hela veckan.

• Frk Kanin

Usch så många sjuklingar. Här på jobbet går denna månad under namnet VABuari. Adèle fick ingen rosa tårta i söndags på sin födelsedag. Istället gjorde Ärtis och jag STORA blåbärsmuffins och jordgubbsmuffins som vi lade rosa frsoting på och dekorerade med silverkulor och ställde på ett stort kakfat i våningar. VÄldigt fint faktiskt. Ärtis varnade alla gästerna för att inte tugga kulorna för då skulle tänderna bli trasiga.

Ärtis fick presenter. En tjejkompis hade gjort ett bedårande fint silverhalsband med lilla a....

Sedan klädde vi på oss och åkte ut till kyrkogården men då var vi bara familjen med syrran och hennes familj och min mans bror och familj. Vi grävde fram graven och min syster la ett jättefint hjärt i mossa. Vi tände en massa ljus. Sedan åkte vi snowracer på kyrkogården. VÄrldens bästa pulkabacke på SKogskyrkogården. På kvällen lagade vi en godmiddag och öppnade en flaska vin vi fått i present och tittade på en film som vi också fått. En kompis mms:ade en eljus som hon tänt för Adèle och då kom tårarna. Min man hade varit och handlat persilja och när han kom in grät jag som om det aldrig skulle kunna gå att sluta.... Absurt att fira ngn som inte ens kunde vara med... men ändå helt naturligt. Usch jag gråter nu igen... på jobbet och allt.   För att inte 2010 ska bli bättre än 2009 så fick jag mens på dag 26 i lördags. I måndags kommer min man hem och berättar att han har fått en dom från Kammarrätten om en skatteskuld på 890 000 kr pga spekulationer på börsen för 10 år sedan och att vi måste be hans föräldrar gå i borgen. Vi bor i hyresrätt. Pengarna ska vara betalda om 3 veckor.... så nu blir det ingen IVF ( jag avnokade idag)och resan vi precis fick hem papperen om i sommar måste avbokas.

Jag har sökt kvälls- och helgjobb hela dagen...F-n .... jag som hade börjat vänja mig med IVF tanken.

mamma til Ärtis 060608 och Adèle 090221-090302
  • Gladhannapanna

Frk Kanin: JAg tycker att ni verkar ha firat alldeles lagom även om det kändes båda jobbigt och naturligt!

Men vilka nyheter! Så typiskt att mensen skulle komma och skatteskulden på en gång!!! Ni kan inte låna pengar av din familj till IVF?

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*