• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

Ja, nu räcker det med sjukdomar!! Friska barn beställs nu, omgående!

Vi4 - Du har rätt, det är väl ingen katastrof att Ida städar mest/allt så länge hon själv trivs med det. Vi får bara se till att hon inte tror att hon måste göra det eller att det ligger på hennes ansvar att få undan Gustavs del också....

kaz - Underbart att Sara pratar engelska!
    Jag håller med, Mandras recept för att höja humöret var kanske aningen mer konstruktivt än ditt...

malin - Vi hade -24 här imorse, nu är det bara -17.
    Min svågers mamma hade mer otur, för det var på tunnelbanan i Stockholm han som liten utbrast "titta mamma, en apa" när han för första gången såg en mörk man. {#lang_emotions_embarassed}
    Precis som med Alfred var det ju inte på något vis någon värdering lagd i det, utan bara ett barns spontana reaktion, men ack så pinsamt.

• sirre

Stort Krya på sig kramar till alla sjuka barn!! Jag vill helst slippa mer sjukor hemma... risken finns ju alltid när man lämnat på dagis. Vi sa förra veckan att vi har nog inte varit på jobben en hel månad sen vi fick barn. Dock dec och jan för vår del som varit sämst.

Minimalla; Stackars lilla Stella! Skönt ni iaf kollade upp urinen så ni fick veta  om vätskebristen i tid! Och att ni har fått det att vända, barnen är ju sååå svåra att få i något när de är sjuka.. det är den största kampen. Förra veckan hade vi den med Olle och man mår så dåligt själv av det! Kram på dig!! Känner precis som du att vi behöver ta tag i tjatet vid bordet… vi behöver nog också läsa den boken ”fem gånger mer kärlek” ska genast in o beställa den. Känns som jag o F är på helt olika plan nu i vår uppfostran och nu behöver vi verkligen vara överrens då det är ständiga konflikter hemma mellan oss och framförallt Alma. Jag blir som du ledsen när vi väl sitter där i soffan o hon somnat… 

Vi4; F har spelat fotboll också och tränar lite när han känner för det nu. Man brukar även här känna av att man är äldre nu J Kul att E har börjat gå nu, visst blir man häpen när de bara släpper o går! 

Mandra; Grattis i efterhand till Tyra på hennes 2 årsdag!!! Tänk att hon är så stor nu den lilla tjejen  

Assar; Hos oss är städningen oftast oxå tjat… Alma vägrar att göra det om inte jag hjälper henne så nu har vi fått börja med att hon måste börja sen hjälper vi henne med det sista… Olle plockar gladerligen men plockar fram lika fort igen, lika glad

Milla; Hoppas Gabriel är bättre idag!!

Kaz; Haha, engelska ja den va bra!

Vi har haft en mysig och underbar helg i Helsingborg med hela min tjocka familj Vi va 13 vuxna och 4 barn... så vi blir många när alla är med. Min lillebror har fyllt 30 år och det firades rejält Nu ska de snart ha en liten bebis till, jag blir sååå sugen när jag ser hennes fin,fina mage. Däremot lycklig när jag fått sova hela natten då svägerskan klagade o va lite trött för deras 9 månaders varit lite orolig på natten.

• Mandra

Massa krya på er baciller till alla stackars sjuklingar. Nu räcker det med sjukdomar, nu sätter vi ner foten

kaz > Det hade nog varit mit andra allternativ eller kanske första en annan dag, vem vet? Denna gång hade jag huvudet med mig så långt att jag valde en annan väg.
    Haha, vad skön han är Simon.. engelska. Tänk att barn kan få det att låta så naturligt och självklart.

Själv fick jag mig en uppläxning i lördagskväll. Vilya åt för mycket och satt och kväldes, på gränsen till att kräkas. Vi förklarade att man måste känna efter när man blir mätt och sluta då.
    - Stora får faktist inte ge barn mat när de redan är mätta. *uppläxad*

sirre > Åh, vad härligt att träffa familjen så där när alla är samlade! Jag blir riktigt avis. Jag är som du, när jag ser gravida och nyfödingar så blir längtan efter en till starkare.

Min nya dator är fantastisk! Jag älskar den, t.o.m. Win 7 är suveränt med massa fiffga grejjer. Jag brukar vara lite skeptisk mot nya OS men det här va riktigt skoj.
    Installerade just spotify, aaaah så ljuvligt, lyssnar på Raggea!

• kaz

Sirre och Assar: Våra "äldsta" är ju nästan lika gamla och sedan 2 veckor tillbaka har det hänt ngt med Simon. Det är eg. efter det att han varit sjuk som han är så väldigt mycket mer medgörlig. Det är verkligen en fröjd. Ni ska se att även era kommer att komma in i en ny fas. Men sedan har även min man skärpt till sig och tjatar faktiskt mindre än tidigare. Även han har förstått detta med att uppmärksamma positiva beteenden. Det känns verkligen som ett stort framsteg. Vi är lite mer på samma våglängd igen.

Mandra: Låter härligt. Själv lyckades jag shoppa loss ordentligt på HM på lunchen - åt mig själv oh inte åt barnen...

Simon förklarade även för personalen på dagis att Sara pratar engelska. han är skön. Det är många språk hemma. Vi säger ofta "hur säger man på persiska/franska". När vi frågar hur man säger på svenska så kliar sig Simon i huvudet och svarar "Det är svårt"

• Gladhannapanna

Vi4: Glömde ju kommentera E's framSTEG i gåendes stora konst!

I fredags sökte jag förskoleplats till Julia på nätet, idag ringde rektorn coh meddelade att vi fått plats på samma förskola som Agnes och den vecka vi ansökt om! Snabba ryck, men hur 17 blev min lilltjej så stor att hon behöver förskoleplats????

• kaz

Det måste jag nästa skriva upp i bloggen... Man glömmer så snabbt... Man borde gå igenom en del äldre inlägg och se vad man skrivit för kul om barnen... Är värdellös på att dokumentera.

• Milla C

Rapport ifrån läkarbesöket: Läkaren verkade faktiskt inte tycka att jag tagit i i överkant. Gabriel var på sitt allra soligaste humör... elller nej, tvärt om skulle det ju vara. Han stortjöt "Jag vill gå hem NU!" redan i väntrummet. Läkaren fick dock snällt lyssna på lungor och hjärta, och efter lite övertalning även titta i halsen. Men sedan talade han om att vi skulle göra ett blodprov - och då var cirkusen igång igen . Stackars liten . Jag och labsköterskan var tvugna att tvångshålla handen och fingret på honom, annars satte han sig på båda händerna. Påhittigt . Domen blev: Virus. Hem och gosa ner isg i soffan och bara ta det lugnt. Han är faktiskt mycket piggare nu än igår, så vi får hoppas att det snart är över för hans del.

Lucas verkar ha klarat sig ifrån det värsta. Han hostar till lite ibland, men är pigg och glad.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Gladhannapanna

Milla: Skönt att det var en klok läkare!

Julia vrålar som om man håller på att mörda henne när hon är hos läkaren. På tiomånaderskontrollen frågade jag hur han kunde höra lungorna, svaret blev: Det låter lika mycket överallt så det är normalt! 

Agnes är däremot en mönsterpatient även om hon inte uppskattar stick i fingret eller temp i rumpan.

• sirre

Kaz; Jag är oxå värdelös på att dokumentera! Jag kan säg jag har inte skrivit en rad i Olles bok sen han låg på sjukhuset med sin lunginflammation, det är snart 1 år sen! Jag har ändå tänkt ofta jag ska köpa en varsin bok till dom som jag kan ha vid sängen o skriva det roliga eller viktiga som hänt på dagen... som en dagbok! Har ännu inte handlat den där boken........ Hoppas den dagen kommer snart att de blir lite mer medgörliga, för tillfället försöker A hela tiden att köra sitt race känns det som. Jag fick oxå lite shoppat i helgen till mig själv

Mandra; Jag ääääälskar spotify och speciellt när jag är själv hemma en stund så kan jag skruva upp volymen o sjunga lite till mina favoriter. Man kan helt klart fastna där

• malinkat

Jag skriver det här med - har äntligen lagt upp i alla fall några bilder på kidsen! I en salig röra, men det får ni stå ut med

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*