• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

Mandra - Tack för svar. Jo, G är bara 1½ än så länge, men förmodligen skulle han ändå vara kapabel att städa... Men han spelar ut "bebiskortet" så fort det blir jobbigt/tråkigt och blir så förtvivlad och liksom bara rasar ihop med tårarna sprutande. Ända tills man frågar om något kul, typ "vill du se bolibompa?" eller "ska vi göra välling?" Du slutar han gråta direkt, nickar ja och går till tvn/köket. Himla unge!
    Det jag bekymrar mig mest över är ju att Ida är så väldigt "duktig" och tar hela ansvaret istället. Så vill man ju inte att det ska vara, men hon blir som sagt väldigt ledsen om hon inte får göra det...

• malinkat

Grattis till TYRA!!!!! Mer hinner jag inte, imorrn ska jag försöka komma ikapp!!

• Siggan

Grattis Tyra!

Hoppas sjuklingarna kryar på sig. Ang. febernedsättande så kör vi med smälttablett paracetamol till A. De gillar hon skarpt och försöker ibland tjata sig till en fast hon är frisk. Ex. "Kan jag få en tablett för jag är sjuk?". "Vad är du för sjuk då?" "Jag är hård i magen." "Nej, då blir det ingen tablett." {#lang_emotions_kiss}

Ibland vill A vara med och plocka undan leksakerna på kvällen, ibland inte. De ska plocka undan på dagis också, men det vägrar hon ofta. Jag leder städningen och försöker skapa en positiv stämning för med tjat kommer jag ingen väg.

en svensk tiger
  • kaz

Stort grattis Tyra Stora tjejen!

Hoppas sjuklingarna kryar på sig snart!

Extra kram till Mini! Hoppas S har fått i sig lite vätska idag!

Assar: Sara städar nästan inte alls utan det är Simon som får städa upp. Nej, inte alls rättvist. Kasnke spelar Sara på att hon är liten men jag är inte helt säker på att hon greppar detta med att städa ännu. Simon är dock inte lika "duktig" som I - han försöker också slippa undan...

• M73

har lagt in en bild på T i mitt bildgalleri nu...
    H är klart bättre på att plocka fram än att städa. Klart ärftligt antar jag.... Vem försöker inte slippa undan städning?

• Serendipity
    Siggan skrev 2010-02-20 20:50:31 följande:
    Grattis Tyra! Hoppas sjuklingarna kryar på sig. Ang. febernedsättande så kör vi med smälttablett paracetamol till A.
    åh, just det ja, det finns det ju!!! Ska inhandlas pronto och stoppas i medicinlådan! De funkar alltså för barn?
  • Milla C
    Siggan skrev 2010-02-20 20:50:31 följande:
    Ang. febernedsättande så kör vi med smälttablett paracetamol till A. De gillar hon skarpt och försöker ibland tjata sig till en fast hon är frisk. Ex. "Kan jag få en tablett för jag är sjuk?". "Vad är du för sjuk då?" "Jag är hård i magen." "Nej, då blir det ingen tablett."
    Det kanske vore något. Gabriel har denna vändan inte velat äta nästan någonting, och då är det ju svårt att få i rätt mängd febernedsättande eftersom vi brukar blanda ner den i vällingen.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Minimalla

Vi ger bara suppar eftersom hon kräks av det flytande. Det vore guld värt om vi kunde lura i henne en smättablett men det skulle ALDRIG gå. Supparna framkallar en himla massa fis som luktar förfärligt. Igår var det t.om. blöta fisar så då plockade vi fram en gammal blöja till hennes stora förskräckelse.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Minimirakel BF 100813 ♥
  • Milla C

Suck! Jag trodde att Gabriel var på bättringsvägen - men man ska inte ropa hej osv. Vi har haft en förfärlig eftermiddag med en tokhostande Gabriel med feber och humör som matchar hårfärgen. Han lyckades till slut få en timmes sömn, och sedan lyckades jag få i honom 140ml välling med hostmedicin och Alvedon i. Det är det enda han ätit sedan nio i morse, och innan det var det sex timmar sedan senast. Jösses, vad jag tycker det är jobbigt att se de små sjuka. Kunde jag så skulle jag ta sjukdomarna själv istället.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Mandra

Tack igen för grattisar till Tyratrollet.

Mini > HUr går det för Stella?

Milla > Men stackars liten. Är det inte det ena så är det det andra. Jag hoppas att han hat gjort sitt i sjukdomar detta året och får bli frisk från nu.

Tyra har hostat nu sen hon vart förkyld för 2 veckor sen och det verkar vara en sån där seglivad sak. Hon har äntligen slutat kruppa så på sin födelsedag var första dagen på 2 veckor utan mollipect. Säkert en sån där 6-8 veckors hosta hon fått.

Vi njöt av solen och snön på eftermiddagen. Vi har lekt i den midjehöga snön och grävt hålor och lekt snöbollskrig, lätt med pudersnö, not. Men SKOJ!
    Det var så där ljuvligt vindstilla, solen värmde och det kändes klart och lagom kallt. Jag fick en sån där utekick, ni vet när man känner att man får energi av att fylla lugorna med frisk luft och städade huset när vi kom in.

Så nu sitte rjag här och njuter. barnen är badade och kvällsmysiga. Leker på sitt rum och ska strax sova. Jag ska njuta av en lugn kväll och ett varmt bad.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*