• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Gladhannapanna

Malin: Jag har eg världens bästa man, men ibland fallerar han, precis som jag... Om det blir en rörig natt till måste han hjälpa till för jag blir tokig!

Min mamma kommer snart och passar barnen för jag ska till osteopaten, på hemvägen ska jag gå in på jobbet och lämna in en semesteransökan. Ev tittar jag in en snabbis i bokhandeln också. FÖrdelen med att bo i en håla, allting är så himla nära!

• Vi 5

Frk Kanin, usch så jobbigt ni har det, varför ska alla olyckor drabba en och samma familj!? Håller med de andra om att kraven vekar orimlaga att betala tillbaka så mycket på 3 veckor! Det borde gå att bestrida, i bästa fall kanske ni då i så fall också kan göra ett IVF?! Många kramar!

Mini, sort grattis till Stella, i efterskott, det märks att jag är lite dagvill, jag var helt säker på att det var 24:e idag och skulle gå in för att gratulera Stella.

Kaz, men aj då, hur är det med handen? Vet ju att den inte varit helt bra, så se till att få det kollat. Och visst undrar man hur systemen funkar ibland.

Pyttis, kram, det är faktiskt jättejobbigt att vara hemma med sjuka barn! Att gå till jobbet kan faktiskt tom vara lättare ibland, fast et beror förstås på vilket jobb man har med och kanske från dag till dag, syssla för syssla, men iaf. 

Malink, kul att höra att de kan göra mycket utflykter!

• malinkat

Pyttis - fallerar gör vi alla ibland - även T, Och jag  Det hör till!  

Jag vill också på bokrea!!! Men kanske finns det bra böcker kvar, vi kommer ju hem på söndag
  • Vi 5

och en fråga, ni vet ju hur våra nätter ser ut, E vaknar ca 1-2 ggr per h från ca kl 22 och vid ca 02/03 vaknar han jätteofta/hela tiden fram till vi går upp vid 05 eller i bästa fall 06. Nu har maken tagit 4 nätter med E och det har gått bra att inte amma förrän vid 05, då har jag hämtat honom o lyft in honom till arb.rummet så har han fått amma där, (han har inte ammat i sovrummet alls). MEN han vaknar precis likadant som när jag sover med honom.
    Hur har det varit för er andra när ni tagit bort nattamning? Hur länge har de fortsatt vakna lika ofta ändå? Vi känner oss nedslagna och jag är så trött så jag knappt står ut, känner mig så sjuk och har knappt sovit en blund fast jag har världens chans, en av medicinerna verkar vara uppiggande, har vridit och vänt mig och känt mig helt speedad på natten och såg nu på bipacksedeln att den kan ha "koffeinliknande effekt" men suck. Nu är det bara 3 nätter kvar och jag blir galen om jag inte fått sova något den enda veckan jag får chansen. Nu är maken på ÖF med E iaf.

• Gladhannapanna

Vi4: >Jag skäms när jag klagar på några dåliga nätter, vi brukar ju få sova!
    Vet inte hur lång tid det kan ta att bryta vanan, men fortsätt ni att kämpa på! Någon gpng måste det ju vända!

• malinkat

Vi4, vad skönt att ni kan dela på bördan mitt i eländet! För det är verkligen ett elände när man inte får sova!!! När Alfred slutade amma på natten fortsatte han vakna ofta rätt länge, i perioder - men han slutade också amma vid 4 månaders ålder eller så, frivilligt. Och vi valde att inte börja med flaska eller annat på nätterna, även när han började vakna mer. Ofta var det nappen som åkte ur - och en period vaknade han en gång i timmen. När han var dryga året vaknade han ca 1g per natt, helt godkänt. Nu, snart 4 år, vaknar han fortfarande periodvis, 1 gång. Då går vi tillbaka med honom till hans rum och han sover vidare. Har alltid varit en morgonkille, samma tider som  ni, nu kan det dock ibland bli sovmorgon till 6.30

Elvira slutade ammas vid 8 månader ungefär, sen fick hon flaska ett tag, en gång som hon somnade om på. Men sen slutade hon somna om på den, så då gav vi inget. Hon är lite som Alfred, just nu sover hon rätt bra, vaknar ibland en gång, ibland ingen gång innan 6. Men innan hade vi en period när hon vaknade mycket alternativt vaknade en gång och tog 1-2 h på sig att somna om. Jag är nöjd om de bara vaknar en gång (eller ja, helst ingen ), å funkar jag också. Mer än det så blir jag trött... Inatt har tex bägge barn vaknat, Alfred 3 gånger och Elvira 2. 
    Kanske var det nu inte så uppmuntrande - men det verkar som att vissa barn bara sover från start, andra strular lite med sömnen rätt länge. Men från dryga ett blev det MYCKET bättre med A så vi hoppas på detsamma med E! Hur gammal är er E nu?
  • Gladhannapanna

Föresten sjunger A precis: Var är pillfingret, var är pillfingret? Här är jag etc.

Lite kul med tanke på att hon helt klart pillar mer än pekar!

• Vi 5

MalinK, E är 14, snart 15 månader. Och jo det känns ändå lite uppmuntrande, jag skulle vara nöjd (tror jag nu iaf ) om jag "bara" behövde vakna 3-4 ggr per natt. Maken orkar bara ta 3 nätter till, sedan är det jag som behöver fortsätta. Om det inte ändras något på dessa 3 nätter undrar vi allvarligt hur det ska gå och även för Es skull, att vakna mer än 10 ggr per natt kan bara inte vara bra för honom heller, så vi funderar tom på möjligheten att ge honom sömnmedicin. Något som eg. känns helt uteslutet.

• malinkat

Ja, 10 gånger per natt är ingen lek, för någon av er. DU har säkert nämnt det förut - men vad säger BVC eller läkare? Finns det något annat ni kan ändra; vart han sover, hur (vilken typ av säng, ensam etc). Eller känns det som att ni testat allt?

• Mandra

Vi 4 > Jag tänkte som malinkatarina.
    Har ni testat att lägga honom i ett annat rum med en babywatch om ni är oroliga att ni inte ska höra?
    Har du testat att hålla honom lite mer aktiv än normalt? Jag menar inte att du ska dra land och rike runt. Bara få honom att krypa runt mer. Jaga bollar mer, röra er från rum till rum. Läs en ny bok i varje rum. Lagom mycket intryck så han inte vaknar för det men mer fysisk aktivitet så han blir mer trött i kroppen?
    Leka och slamra vid kranen i köket. Fylla skålar och hälla mellan och dricka och grejja. De blir så koncentrerade att det är uttröttande både mentalt och fysiskt.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*