• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Siggan

Frk Kanin: Lycka till med spolningen!

Ang. sjukor så är A *peppar, peppar* nästan aldrig sjuk. Jo, lite småförkyld ibalnd, men aldrig ordentligt sjuk.

Ang. trots och div. A har sen hon blev ca 1 år varit en mycket bestämd ung dam. Ofta på gott humör, men som sagt mycket bestämd och trotsfaserna har avlöst varandra.

Både jag och min man var/är också mycket envisa och var det som barn också, så vi har tänkt att det var helt normalt. Har också försökt fråga lite försiktigt på föräldrasamtalen på dagis om de tycker att A är extra besvärlig, men det tyckte inte förskollärarna. (2 olika förskollärare, 1 när hon var i småbarnsgruppen och 1 nu i storbarnsgruppen.)

Maken träffade en barnsköterska som jobbade på As dagis när hon började där som 1-åring. Hon undrade glatt om A fortfarande var lika bestämd. {#lang_emotions_surprised} Nja, tyckte maken, det är väl så barn är. Men tanten tyckte att A var något extra.

Jag har försökt (och lyckats ganska bra) med att leka mer helhjärtat med A och ha en mer positiv attityd till henne. I går var jag ensam med barnen. Kl. 19 var A trött, men ville inte lägga sig. Nehej, sa jag, då börjar jag med tråkiga vuxensaker (som är min taktik för att tråka ut henne). Så jag började städa lite.

Då blev A arg och kastade först en bit brio-järnväg på golvet (vilket jag inte kommenterade) och sen svingade hon med sitt pärlhalsband, som träffade K i ansiktet. K började gallskrika så jag tog upp honom och gick upp på övervåningen där bad- och sovrum är.

Sen var cirkusen igång. A skrek som en galning i 1 timme. Jag fösökte bryta det hela några gånger, men inte förrän jag började sätta på K pyjamasen, ville hon göra sig iordning.

Pratade med min mamma i telefon på kvällen. Då säger hon "sådär jobbig var aldrig du". Men jag tror att jag var precis dådär jobbig. {#lang_emotions_innocent}Jag kan nämligen fortfarande höra mig skrika när jag tänker på min barndom.

När jag läser om era barns egenheter tycker jag inte att A verkar värre.{#lang_emotions_undecided} Vad tror ni? Är inte A ett normalt barn? Ska tilläggas att hon sa förlåt till lillebror på morgonen.

en svensk tiger
  • asap

Frk Kanin - Lycka till idag!

Siggan - Låter fullständigt normalt. Iaf i mina öron, vi har också en väldigt bestämd tjej här hemma.

• Minimalla

Frk kanin: Lycka till med spolningen idag!!

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Minimirakel BF 100813 ♥
  • Piggley Wink

Siggan: jag tycker hon låter helt normal! Skönt att ingen sätter sig på henne i framtiden!

Kanin: Tänker på dig och håller tummarna kl 13!

• Siggan
    Piggley Wink skrev 2010-02-03 11:11:24 följande:
    Siggan: jag tycker hon låter helt normal! Skönt att ingen sätter sig på henne i framtiden!
    {#lang_emotions_cool} Tack! (bara hon inte sätter sig på lillebror {#lang_emotions_undecided})
    en svensk tiger
  • Mandra

Siggan >  Jag håller med AssarP. Jag tycker hon låter som vilken treåring som hällst. Jag tror att om du och din man tycker samma sak, har ställt er samma frågor och kommit fram till samma svar så är det det ni ska lita på och inte vad en tant från dagis säger. Visst kan väl barn ha vissa starkare särdrag utan att man behöver oroa sig för det?!
    Är hon nu väldigt envis och ni vet det så är det ju något ni kan hjälpa henne att hantera längst med livets väg.
    Ibland undrar jag om det fortfarande bor lite.. tjejer ska vara snälla, tysta och söta i folk. Har dom de särdragen så är det okej. Tar de plats och är envisa, låter och tycker saker, så får man veta det men inte i samma gillande ton kanske?

Det där med förlåt efter ditt och malins inlägg. Jag tror jag ska tänka mer på det och bli lite bättre på det jag med. Tack för er inspiration!

• Milla C
    Serendipity skrev 2010-02-02 15:37:05 följande:
    Nähä, själva citatet kom inte med...

Jag rinde BVC, och hon tyckte att jag skulle ta det lugnt med "riktig" mat, och sedan ge honom mindre portioner oftare när jag börjar igen (kanske imorgon eller i övermorgon). Äpple, banan och majsvälling får han nu. Tänkte nog prova med en portion havregrynsgröt (på "Ren havre") i kväll om jag inte fegar ur.
    Pratade föresten med min svägerska i går em - hon är barnläkare - och hon tyckte att jag skulle ge vanlig mat. "Han kommer nog kräkas lite, men det gör inget. Tarmen läker bättre med vanlig mat". Nja, jag vill nog inte ha en liten kille som kräks hela tiden jag...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • M73

Frk Kanin; hoppas spolningen går bra o att lilla h*n inte sölar med att slå rot o växa fint. Önskar så att man kunde smitta folk med barnbaciller. Min bästa vän o hennes man skall snart börja en ny omgång ivf o jag hoppas så att de skall lyckas.
    Nu har vi varit ute o lekt (o skottat) i över två timmar. T sov i sin vagn o H o jag har åkt pulka o lekt pirater på vårt snödrivepiratskepp... sen var jag blöt o kall om rumpan så jag mutade henne med varm choklad för att få komma in o värma mig.
    Får dåligt samvete att jag varit så dålig på att leka med H sedan T kom men förhoppningsvis kan det bli en vändpunkt nu när T är lite större o jag kan slappna av lite.
    Märkligt att man skall vara så mkt oroligare med tvåan? Är det för att man plötsligt begriper hur mkt som kan gå galet?
    Ang envis så är <h envisare än det mesta... jag o sambon med... OCH våra föräldrar OCH deras föräldrar... jag säger att vi får skylla oss själva när man bedrivit selektiv avel med tjurskallar i generationer Tyvärr blir hon rätt blyg emellan med så risken att hon blir överkörd är ju inte eliminerad men när hon inte vill något så MÄRKS det...

• Piggley Wink

Milla: låter lite hårt att kräkas för att läka tarmen bättre {#lang_emotions_cry}. H är ofta lös i magen (tål inte fullkorn och det är inte alltid så lätt att undvika när det är dolt i maten på förskolan) och hon får majsvälling så fort vi märker nåt.

• asap

M73 - I vårt fall har det helt enkelt funnits mer att oroa sig över med tvåan. När Ida hade feber första gången var hon 15 månader, Gustav låg inne på sjukhus när han var 10 månader efter hög feber i en vecka och sänka på 234!! Han har varit småförkyld mm hur många gånger som helst, Ida nästan aldrig.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*