• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • malinkat

Alfred kom till en insikt när han satt på toa igår:

Mamma, när man bajsaarr....dååå, då blir hålet stööööörrrrree!
  • Milla C

Allt skrivande om hur man påverkar barnens humör genom sitt eget har verkligen gett mig en tankeställare. Lucas kräktes igår kväll igen (tredje gången på fem dagar) och måste "gå" på vätskeersättning här på morgonen. Jag har varit så koncentrerad på honom att G hamnat "i kläm" och därför varit yvigare än vanligt. Men nu ger jag honom MASSOR av uppmärksamhet när L sover .

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Mandra

malinkatarina > Haha, så söt och klok . Vilya refererar högjutt sina toabesök just nu. -Mamma, maaaaaama.
    -Ja.
    -Först kom det en bajs, sen kom det lite kiss och nu kommer det bajs igen, ropandes från badrummet. *tystnad i 1 minut*
    - Maaamaaaa, nu kom det en bajs till och sen kom sista kisset. Fääääärdig!

juni07 > Hihi, ja undrar om hon kommer rida som stor? Inte så troligt va??

Idag har barnen så gott som klätt på sig själva med inspiration från Minimallas kläddockteater och det funkade så bra. Vilya frågade en gång i minuten - Mamma, vad säger byxorna nu? -Mamma, vad säger skorna? - maaaama, vad säger vanten då? Haha, det gick inte fort men helt konfliktfritt. *phew* 25 minuter tog det med ytterkläderna men jag började i tid så det funkade fint. Och Vilya försvann inte från hallen en endaste sekund. Tack Mini!

• Mandra

Milla C > åh nej, lilla vännen, inte igen. *Tänker* Förra året, du vet när vi hade 6 magsjukor irad. Så var det en som var värst. Med den så fick båda barnen enbart vätskeersättning i 20- 24 timmar efter sista kräkningen och då stannade det. Så det har jag kört på sen, på de senaste 4  magsjukorna vi haft. Men Tyra är ju äldre än ditt minitroll så jag vet inte hur man gör då? Tror hon var minst 12 månader när jag gjorde så första gången.

Är det någon som sett till/hört av gbg30plus på sistone? Hur det går med graviditeten. När var det hon skulle ha nästa lilla bus?

• Milla C

Angående magsjukorna så har Lucas fått 50 ml majsvälling nu efter att ha fått vätskeersättning i 2 1/2 timme och sovit i nästan en. Det har gått bra - och så även de andra två magsjuketillfällena. Men jag funderar på att ta majsvällingen lite längre tid. Två dygn räcker tydligen inte för att herrns mage ska "justa till" sig. Ska ta och ringa BVC och höra om hon har något tips också.

• Längtande Lina

Måste bara få gnälla av mig lite...jag är så sjukt trött på att Vabba Mina barn har kommit in i en riktigt ond cirkel vad gäller sjukdomar!!! Först fick Malva magsjuka, sen kunde jag jobba 3 dagar, sen hade Malva feber i 6 dagar Hann sen jobba 1 dag innan Milton fick feber i 4 dagar... Och nu har jag varit hemma 2 dagar IGEN för Milton fick magsjuka i lördagsnatt Detta innebär att jag har vabbat 13 utav de senaste 17 arbetsdagarna!!! Hur kul känns det Så, nu har gnällt färdigt....hoppas på att det är sista VAB-dagen idag, på väldigt länge!!!! Kram till er alla!!! Ursäkta att jag inte kommenterar något, men jag läser allt och sörjer med vissa, gläds med vissa o imponeras över er alla...ni är så starka härliga kvinnor!!!!

Mamma till Milton (061203) och Malva (080816)
  • asap

Siggan - Vad bra det löste sig!

Sirre - Jag är som du, det är inte så himla kul att leka med leksaker och sådant. Men visst blir alla gladare (inklusive jag själv) när jag är mer närvarande och med i leken, så det är värt att göra det ändå ibland.

Milla - Stackars lilla känsliga mage...

Malin och Mandra - Hihi, vilka toabesök.

Häromdagen när vi satt och åt middag utspelade sig följande:
    *prrrruttt*
    Ida : Oj, jag pruttade!
    Jag: Behöver du gå på toa?
    Ida: Men mamma, en prutt är ju bara luft!

Ang. påklädning så är det något ansträngande att klä på två barn när det är helt olika strategier som gäller för att det ska lyckas. Imorse klädde jag först på Ida (lejonungen) hennes lejonhalsduk, lejonoverall osv. under ivrigt morrande från både henne och mig (lejonmamman). Sedan var det Gustavs tur, och han ville minsann inte vara någon lejonunge. Nej, istället var jag tvungen att sjunga "Hej min tå, hej min tå, ska vi ut och gå? Ja, min tå, ja min tå, först ska vi ta strumpan på. Klä pååååå, klä pååååå, klä på." osv. för varenda plagg. Puh!

Ja, var är gbg? Jag har för mig att det var typ i mars hon skulle ha, kanske?

• asap

Lina - Så jobbigt när de blir sjuka hela tiden! Hoppas det är sista gången på länge nu då.

• Milla C
    Lina: Förstår att du är trött på att vara hemma med sjuka barn nu. Hoppas att Milton piggar på sig, och att ni andra slipper bli sjuka.

Assar: Lejonunge och påklädningssång *lägger på minnet inför framtida påklädningar*. Idag lär vi nog inte komma så långt utanför dörren är jag rädd. Just nu sover Lucas, men se Gabriel är INTE trött. KOmmer antagligen betyda att när Lucas vaknar så är det dags för G att somna... Nåja, en tur till ICA i syskonvagnen kanske?
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*