Mandra, du är min idol!
Det där var verkligen något att ta till sig, jag känner ofta att det blir en negativ spiral, i synnerhet när jag är trött. När A hittar på bus tänder jag lite för fort och blir den där gnällmammman jag inte skulle bli "inte så, inte där, försiktig med det, ta inte E:s leksaker" och när buset fortsätter; "om du inte.... så gör vi inte...." etc. Sååååå trist. Och ibland har jag tänkt efteråt, att vad blev jag så gnällig över? Var det verkligen så himla farligt, det där buset? Var det inte bara rätt normalt? Och även om det händer att jag ber om ursäkt till Alfred och förklarar att det var inte meningen att låta så surig, så är det ju inte roligare. Ska läsa det du skrivit några gånger och bära det med mig.
Och det påminner faktiskt om något jag gjorde för många år sen. Jag tyckte det var så jobbigt att gå på stan, åka in till jobbet i rusningstrafik och trängas när det var mycket folk. Blev irriterad över att folk gick så sakta och stressade upp mig själv. Gick oftast med huvudet lite sänkt och blicken i tunnelseende rakt fram. Så en dag på perrongen såg jag i ögonvrån hur en dam kom emot mig, och mina fördomar slog till och antog att hon skulle tigga, "hon såg ut så". Kände mig alltså irriterad redan innan hon kommit fram, och när hon sen frågade mig, om det var härifrån tåget mot Väsby gick, ja då skämdes jag. Som en hund. Bestämde mig då för att lyfta huvudet en aning, le mot folk. Och det hjälpte så enormt! Vilket lyft! Fortfarande idag gör jag (oftast) det, och man blir verkligen bemött så som man bemöter andra.
Idag är jag frivillig gräsänka, T och barnen åkte just till svärisarna. Jag ska pyssla med lite bilder (gör en fotobok till Alfred, sen Elvira förståss ;), gå till hästsportaffären, rensa lite här hemma och förhoppningsvis sova gott!