• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • Bambusa
    Joico skrev 2010-07-03 07:39:39 följande:
    N21: Fina bilder.. visst kan man väl få ner stora barn i babyskydd också,  men jag hade aldrig satt en 18månaders i BABYskydd. Det funkar, men jag tkr inte det är ok... Man bör byta till bilbarnstol så fort barnet kan sitta
    Annnan, så länge vikt och längd inte överskrider ser ja inget dåligt med de,  sett många små bebisar sitta mkt dåligare i  för stora bilstolar, vi böt till cosmic comforten vid 11månader ungefär, men har använt babyskyddet om vi ska åka i nån annan bil eller så.. ja hade de med på bussen så hon skulle sitta säkrare än i vagnen (åkte ca 2 timmar enkel resa..) för nån månad sen..  men nu ska den dock  lånas ut till en kompis snart..
  • Ca rr o

ett babyskydd är inte alls lika bra som en bilstol, när sonen var 5 månader åkte vi till en affär för att bara KOLLA på bilstol till honom.. Pratade då med en där som sa att om han satt stadigt och kunde hålla upp huvudet skulle jag köpa en redan då.. så jag köpte en då sen satt sonen i babyskydd tills han va ca 8 månader sen tyckte jag inte att det va lika säkert som bilstolen.. Jag skulle ALDRIG sätta mitt barn om han/hon va 18 månader i ett babyskydd.. och ett barn som är 18 månader kan inte vara för liten för en bilstol, kanske i vissa men då får man helt enkelt köpa en annan som man provar ut i bil och med barn i...

• Bambusa
    Ca rr o skrev 2010-07-03 14:37:45 följande:
    ett babyskydd är inte alls lika bra som en bilstol, när sonen var 5 månader åkte vi till en affär för att bara KOLLA på bilstol till honom.. Pratade då med en där som sa att om han satt stadigt och kunde hålla upp huvudet skulle jag köpa en redan då.. så jag köpte en då sen satt sonen i babyskydd tills han va ca 8 månader sen tyckte jag inte att det va lika säkert som bilstolen.. Jag skulle ALDRIG sätta mitt barn om han/hon va 18 månader i ett babyskydd.. och ett barn som är 18 månader kan inte vara för liten för en bilstol, kanske i vissa men då får man helt enkelt köpa en annan som man provar ut i bil och med barn i...
    de är klart dom vill sälja.. men ja litar mer på gracos vikt och längd anvisningar än nån som jobbar på barnenshus..
    och efter 10mån har vi haft den som extrastol, mkt bättre än nån gammal från blocket.. men nu blir de en britax twoway som extra,för dom känns lättast att ta med sig,även om ja önskar bättre sidoskydd.. men men..
  • tinis77

Finns ju en anledning till att ntf rekommenderar att byta till bakåtvänd stol så fort barnet kan sitta.. I ett babyskydd ligger barnet mer, vid en krock åker barnet uppåt bakåt och det blir en större påfrestning på nacke och rygg. I en bakåtvänd stol tar hela stolsryggen emot barnet, det blir mindre påfrestning.
    Att ha ett barn som är äldre än 8-9 månader i ett babyskydd känns riktigt dumt..

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Ca rr o

Om man hyr babyskydd på bb, eller sjukhus så får man bara hyra i 9 månader.. om det va okej att sitta i den tills barnen va 2 år så skulle dom nog hyra ut längre... Och man ska inte gå så mycket efter viktgränsen sa dom till mig på affären, utan den gränsen finns bara för att visa att det är en maxvikt.. finns de barn som väger 13 kg när dom är runt 1 år.. och sen finns det dom som  inte väger 13 kg förrän dom är runt 3 år.. men för det skulle jag ALDRIG sätta mitt barn om han fick plats i ett babyskydd... som sagt, farligt för nacke och rygg..

• thecarseatlady
    Bambusa skrev 2010-07-03 00:10:35 följande:
    carseatlady, vi har andra bälten på sidoplatserna, så spännet skulle hamna innanför "hornen" på solen, vet inte om de är okej ?  i fram är halva delen rullande, men om man spänner ut den helt borde du ju bli de samma som ett fast? d är den bilen vi åker mest, för den är så stor och bra, kan ha hundbur och vagn och resärvmatstolen med utan problem..  men en nackdel med dom bilarna är ju att de är mkt mer fjädring i sätet, så den ger med sig mer, kan ju vara en nackdel när man ska ha bilstol, har dock en antiglidmatta under, köpt på babyland..  hade dock samma problem i saaben,å den är ändå från 80talet.. har en twoway i min pappas bil som ja fundera på att prova i våra, men ja hade önskat bätre sidoskydd och stöd när hon sover, vilket hon ofta gör i bilen, och vi åker mkt bil..
    Nej, jag skulle inte våga montera den så att bältesspännet hamnar innanför hornen på stolen. Provade ni alls stolen i bilen innan ni köpte den? Kanske någon annan stol skulle passa mycket bättre...

Two-wayn går bra att sova i om ni monterar den i viloläge, har ni testat det? Och sidoskyddet kanske ser ynkligt ut jämfört med en del andra stolar, men det är nog fullt tillräckligt så länge stolen monteras bakåtvänd. Läs mer om sidokrockar här www.carseat.se/
  • thecarseatlady

^ Och förresten! Varför står det att du, N21, har lagt in den senaste bilden i bildtråden när jag inte kan se den?

• tinis77
    thecarseatlady skrev 2010-07-04 23:00:51 följande:
    ^ Och förresten! Varför står det att du, N21, har lagt in den senaste bilden i bildtråden när jag inte kan se den?
    Antar att hon tog bort sitt inlägg, inte så smart att lägga ut bilder på en 18-månaders i ett babyskydd.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • norgesessan

Här har jag inte läst....Såg det vr en fråga till mig längre bak...Får kolla hela sen...

Det var 2 cm. till ryggen på stolen slutade. När toppen på öronen når toppen på stolen är den för liten...Efter det får inte nacken stöd längre..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • AnLj

Många har hi-way, vad tycker ni om den?

Vi funderar på den eller Besafe izikid3x. Är Besafen värd sina pengar? Är det någon som har bild på ett större barn i en besafe?

Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)