• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • tinis77

Jag har oxå råkat ut för ett trasigt spännband.. Det såg helt ut men när jag drog åt stolen så delade det sig och man såg en fjäder som var på väg ut. Just det bandet var till en duoflex.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Amlin

Jag har kikat igenom eran underbara bildtråd, men bilderna är många och man blir lätt vimsig efter ett tag när det är så mycket att gå igenom.

Det här är mitt läge. Vi har en dotter som idag är 2 år. Hon sitter i en be safe izi kid, som hon förvisso snart kan växa ur men vi hoppas den ska passa ett tag till.

Nu har vi tvillingar på gång som ska komma i mars/april någongång. Vi funderar på att köpa stolar till ett av barnen och hyra via is till det andra, får se hur det blir med det. (If har ju också be safe)

Vår nuvarande bil kommer bli för liten hur som helst så den kommer behöva bytas. Utmaningen blir att hitta en bil som rymmer tre bakåtvända barn samtidigt, för dottern kommer ju inte hinna bli tillräckligt stor för att vändas. Perioden med babyskydd ska nog gå men sen? Bakåtvända stolar är ju inte direkt små.

Så min fråga är, har någon av er bilder och tips om stolar samt bilmodell där tre st bakåtvända barn får plats samtidigt som man kan sitta två vuxna och ändå få in packning och tvillingvagn i bilen? Placeringen av barnen (fram- baksäte) spelar mindre roll, vi måste helt enkelt få det att funka på ett säkert sätt.  Vi är öppna både för vanliga kombis och 7-sitsiga bilar.

• Bambusa
    Amlin skrev 2010-10-15 16:38:06 följande:
    Jag har kikat igenom eran underbara bildtråd, men bilderna är många och man blir lätt vimsig efter ett tag när det är så mycket att gå igenom.

Det här är mitt läge. Vi har en dotter som idag är 2 år. Hon sitter i en be safe izi kid, som hon förvisso snart kan växa ur men vi hoppas den ska passa ett tag till.

Nu har vi tvillingar på gång som ska komma i mars/april någongång. Vi funderar på att köpa stolar till ett av barnen och hyra via is till det andra, får se hur det blir med det. (If har ju också be safe)

Vår nuvarande bil kommer bli för liten hur som helst så den kommer behöva bytas. Utmaningen blir att hitta en bil som rymmer tre bakåtvända barn samtidigt, för dottern kommer ju inte hinna bli tillräckligt stor för att vändas. Perioden med babyskydd ska nog gå men sen? Bakåtvända stolar är ju inte direkt små.

Så min fråga är, har någon av er bilder och tips om stolar samt bilmodell där tre st bakåtvända barn får plats samtidigt som man kan sitta två vuxna och ändå få in packning och tvillingvagn i bilen? Placeringen av barnen (fram- baksäte) spelar mindre roll, vi måste helt enkelt få det att funka på ett säkert sätt.  Vi är öppna både för vanliga kombis och 7-sitsiga bilar.
    min kompis har precis som dig, en 2åring och tvillingar, just nu har dom ju babyskydd till tvillingarna (akta/gracos med bas) och en cosmic comfort till 2åringen, i en volvo 950(tror ja den heter) och en uj tvillingvagn i bakluckan.. stora stolen i fram och babyskydden i bak.. mamman sitter med bebisarna i bak..
  • Joico

Amlin: Grattis till tvillingar Ni behöver ju såklart en stor bil. En Toyota Avensis eller kanske ännu större, typ en VW Sharan. Mitt tips är att inte bestämma er för vad ni ska ha för bilstolar, för det är inte alls säkert att de passar optimalt i den bil ni tillslut väljer. Köp bilstolar efter bil! Nackdelen med BeSafes Izi Kid är ju viktgränsen på 18kg och att det inte är en särskilt stor stol helt enkelt. Jag hade hellre valt t.ex Britax Hi-way till tvillingarna, och en Britax Two-way till storasyster. Men som sagt - att prova är A och O!

• Linastrumpan

Bambusa skrev 2010-10-15 13:39:09 följande:
    natten till igår når vi åkte hem från lång biltur,hade ca 25-30 mil kvar (av 126mil), så klickade de till i spännbandet till bilstolen(sitter mitten bak) så ja kände efter,lät som man öppnade ett bälte, då fick ja en fjäder i handen, ca 3cm lång Förvånad  vi kunde inte göra mkt då utan lät bli att pilla med stolen, jag satt mig i bak med dottern som skulle sova.. sen igår morse gick ja ut och titta, då hänger de ut en lika fjäder ur ena bälteslåset på spännbandet Rynkar på näsan blev till att åka till barnens hus och få nya, dom hade dock inga till just akta/graco men britax skulle passa sa hon -och de gjorde dom med.. hon hade aldrig sett nå liknande, vi har bara haft stolen sen januari i år, viss har den blivit flyttaad mellan bilar några gånger, men de ska dom ju tåla, och hon sa med att man ska ju spänna hårt så de ska dom tåla..  får se om dom hör av sig om vad akta/graco säger när den kommer fram till dom..

nån som varit med om de??
    Det hände samma sak för mig på båda mina spännband till en two way. Troligtvis ett fabrikationsfel blev säkerhetsbutikens svar när jag reklamerade. Skitotäckt tycker jag!!
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Amlin

Tack för tipsen!

Ja vi har fallit för Toyota, men har mest kikat på den större Corolla Verso. Men de kostar ju lite.
    Tack för tips om stolar också, det visade sig att dottern växte mycket snabbare än beräknat så hon kommer inte kunna sitta länge i sin stol. Tanken är väl att någon av twinsen får ta över hennes och att hon får en ny som hon kan sitta längre i.

• tinis77
    Amlin skrev 2010-10-15 16:38:06 följande:

Jag har 3 bakåtvända i en volvo 850. Funkar bra, får plats med syskonvagn + packning, och 2 vuxna kan sitta i bilen. Har bilder i galleriet och i bildtråden. Har även haft 3 bakåtvända i en citroen xm, men där var det inte lika gott om plats för vagnen.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Bambusa

ang våra spännband till stolen så har dom absolut inte slagit i nån stans iaf, bara jag som flyttat stolen (kontroll behov) och jag har dragit åt dom,visst ja är hyffsat stark,speciellt för att va tjejj, men som hon på barnens hus sa så ska dom klara mkt när man drar åt,eftersom dom ska sitta hårt.. hon blev faktiskt lite chockad när hon såg dom..

• Amlin
    tinis77 skrev 2010-10-15 20:40:08 följande:
    Jag har 3 bakåtvända i en volvo 850. Funkar bra, får plats med syskonvagn + packning, och 2 vuxna kan sitta i bilen. Har bilder i galleriet och i bildtråden. Har även haft 3 bakåtvända i en citroen xm, men där var det inte lika gott om plats för vagnen.
    Åh, spännande. Jag ska kika efter dina bilder i tråden!
  • Bambusa
    tinis77 skrev 2010-10-15 20:40:08 följande:
    kul å se bilder från raggabilen med, vi har 3, med midjebälten i.. funkar fint, men vi har ju bara en med, men haft en till i några gånger..
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)