• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • cicci85
    Mistoffelees skrev 2010-11-21 20:26:44 följande:
    Funderar på att köpa en Britax Multi Tech till sonen som blir 3 år i januari, vi har en Besafe isi kid nu och han väger nu 18 kg och har ju passerat viktgränsen för den stolen, han är 94 cm lång. Blir lillebror som får ta över den stolen istället.

Är Britax Multi Tech en bra stol?
    Jag tycker jättebra om vår multi-tech! Men till en 3-åring hade jag antagligen köpt en Britax twoway istället eftersom man kan använde den längre tid och barnet kasnke inte sover lika ofta i bilen.,
  • thecarseatlady

BullMama: När du monterar Multi-tech och har dragit bilbältet genom stolen och knäppt fast det, kan du trycka ner bilstolen i sätet med en hand medan du spänner bilens bälte så hårt/stramt det går och matar tillbaka all slack med den andra handen. Efter det knäpper du fast bälteslåset på den sidan av bilstolen som finns närmast bilens bälteslås. Där inuti ska både höft- och diagonalbälte finnas. På andra sidan av bilstolen ska däremot bara höftdelen av bältet sitta fast i låset, medan diagonalbältet får gå rakt upp. På dina bilder är varken höft- eller diagonalbältet inuti låset, och bältet behöver spännas hårdare. Vet ju inte om stolen bara är tillfälligt monterad så eller ej, men säger det iaf. Glad

• thecarseatlady

^ Och Multi-tech ger tyvärr ganska dåligt med benutrymme, men det är inget man kan göra något åt. Man kan bara ta bort barnets skor för att ge det lite mer plats. Så här satt min son i somras när han var 3,5år. Ganska böjda ben, eller hur?

• emma enhörning

Såg att ni tidigare pratade om tre stolar bak och vill bara slänga in att det går alldeles utmärkt i en vw passat också!

• Amlin
    emma enhörning skrev 2011-01-04 20:18:06 följande:
    Såg att ni tidigare pratade om tre stolar bak och vill bara slänga in att det går alldeles utmärkt i en vw passat också!
    Åh, jag har undrat och det och sitter som av en händelse och kollar på passat just nu. Maken har precis varit och provat om tvillingvagnen går in i bagageutrymmet på ett gäng bilar och passaten fick godkännt om än inte bästa betyg. Nästa steg är att börja prova stolar i favoriterna.

Vad har ni för stolar om man får fråga?
  • Bräckehäxan
    thecarseatlady skrev 2011-01-04 19:09:23 följande:
    BullMama: När du monterar Multi-tech och har dragit bilbältet genom stolen och knäppt fast det, kan du trycka ner bilstolen i sätet med en hand medan du spänner bilens bälte så hårt/stramt det går och matar tillbaka all slack med den andra handen. Efter det knäpper du fast bälteslåset på den sidan av bilstolen som finns närmast bilens bälteslås. Där inuti ska både höft- och diagonalbälte finnas. På andra sidan av bilstolen ska däremot bara höftdelen av bältet sitta fast i låset, medan diagonalbältet får gå rakt upp. På dina bilder är varken höft- eller diagonalbältet inuti låset, och bältet behöver spännas hårdare. Vet ju inte om stolen bara är tillfälligt monterad så eller ej, men säger det iaf. Glad
    jodå, den är monterad precis som du skriver, fick den monterad av kllen i butiken.. bara det att jag tryckt in bältet i stolsryggen, aå att det inte skulle vara i vägen när man lyfter i och ur barnet, så det ser ut som det liger utanför låset, men det är bara bältet som ligger fär där...

tack ändå för råden, tänk om det varit så illa...
  • Bräckehäxan
    thecarseatlady skrev 2011-01-04 19:14:24 följande:
    ^ Och Multi-tech ger tyvärr ganska dåligt med benutrymme, men det är inget man kan göra något åt. Man kan bara ta bort barnets skor för att ge det lite mer plats. Så här satt min son i somras när han var 3,5år. Ganska böjda ben, eller hur?

Ja jag har tänkt tanken med skorna, men hur gör ni nu på vintern med kängor? det är ju så jäkla kallt i bilen alltid, hur klär ni era barn?
    De ska ju inte ha tjocka ytterkläder innanför bältet, hur gör ni??
  • Amlin
    Bräckehäxan skrev 2011-01-04 20:34:28 följande:
    Ja jag har tänkt tanken med skorna, men hur gör ni nu på vintern med kängor? det är ju så jäkla kallt i bilen alltid, hur klär ni era barn?
    De ska ju inte ha tjocka ytterkläder innanför bältet, hur gör ni??
    För korta resor har vi kläderna på, att ta på och av overall och alla tillbehör för en kort bilresa är för omständigt.. Med kortresa menar jag typ inom centralorten eller till förskolan. Annars har vi en ganska tjock filt som vi lägger över dottern när det är kallt och så kan hon ha tex fleecejacka och vanliga kläder på. Skorna får ofta sitta på i början och sen tar vi av dem efter ett tag när bilen värmts upp.
  • emma enhörning
    Amlin skrev 2011-01-04 20:30:27 följande:
    Åh, jag har undrat och det och sitter som av en händelse och kollar på passat just nu. Maken har precis varit och provat om tvillingvagnen går in i bagageutrymmet på ett gäng bilar och passaten fick godkännt om än inte bästa betyg. Nästa steg är att börja prova stolar i favoriterna.

Vad har ni för stolar om man får fråga?
    Vi hade en two way, och två akta stolar (en med ratt och en utan, minns aldrig namnet men de är stora). Idag har vi två duologic (?) och en framåtvänd kid +.
    Det krävdes en hel del slit och tårar att få dit stolarna men när de väl satt, satt de ordentligt vill jag lova.
    Vi har haft en babytravel dubbelvagn, med en liggdel, i bagagen och även två singelvagnar modell större!!! Har verkligen gillat den bilen men den ska nog bytas ut mot en ännu större  (7-sitsig) i dagarna.
    Våran bil är från 2002 om det kan ha någon betydelse.
  • Amlin
    emma enhörning skrev 2011-01-04 22:06:41 följande:
    Vi hade en two way, och två akta stolar (en med ratt och en utan, minns aldrig namnet men de är stora). Idag har vi två duologic (?) och en framåtvänd kid +.
    Det krävdes en hel del slit och tårar att få dit stolarna men när de väl satt, satt de ordentligt vill jag lova.
    Vi har haft en babytravel dubbelvagn, med en liggdel, i bagagen och även två singelvagnar modell större!!! Har verkligen gillat den bilen men den ska nog bytas ut mot en ännu större  (7-sitsig) i dagarna.
    Våran bil är från 2002 om det kan ha någon betydelse.
    Tack! All info är väldigt välkommen just nu. Vi har en 2,5 åring och tvillingar på gång. Måste byta bil men kan troligen inte lägga allt för mycket pengar på bil just nu. Skulle det funka med en "normalstor" bil typ passat så är det ju möljigt att hitta en bil som vi går in i allihop till rimlig peng.
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)