• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • norgesessan

Ett va? du? Kanske....grattis från mig med

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • thecarseatlady
    AnLj skrev 2010-07-29 22:08:16 följande:
    Det blev en Hi-Way och inget huvusstöd. Vi fick tipset om att det bara är i vägen av säljaren!
    Nu sitter han bakvänt och i mitten bak! Bättre än så kan det inte bli! Sonen tycker att det är kul att åka bil igen!
  • littlereminder

Ni som har Akta duoflex stolarna, fick ni fram det stödbenet som ska stödja mot bilsätet såpass långt fram att den lutar bakåt?
    Vi har en sån stol, men den har alldeles för dålig lutning så våran son nickar alltid huvudet frammåt när han somnar i bilen!
    Har testat dra fram benet ännu mera men det är det högsta läget som finns.
    Eller har ni på nåt sätt  lagt en del av stolen utanför sätet?
    Har haft fler som tittat på stolen men allt är rätt, inget fel!
    Vill ju inte åka långa sträckor med vår son i bilen då jag tycker så synd om honom om han somnar och huvudet nickar frammåt.
    Tips ideer?

• Joico
    littlereminder skrev 2010-08-26 22:28:08 följande:
    Ni som har Akta duoflex stolarna, fick ni fram det stödbenet som ska stödja mot bilsätet såpass långt fram att den lutar bakåt?
    Vi har en sån stol, men den har alldeles för dålig lutning så våran son nickar alltid huvudet frammåt när han somnar i bilen!
    Vill ju inte åka långa sträckor med vår son i bilen då jag tycker så synd om honom om han somnar och huvudet nickar frammåt.
    Tips ideer?
    Om ni förkortar stödbenet som tar i golvet, alt. ändrar lutningen på hela stolen - vad händer då? Släpper stödbenet under stolen från sätet? Har ni en bil där själva sitsen på sätet lutar väldigt mkt bakåt? Provade ni stolen i bilen innan ni köpte den?

Det är iofs inte farligt att ha huvudet hängandes o så länge han inte vaknar så är det nog inte så värst obekvämt heller
  • cicci85
    littlereminder skrev 2010-08-26 22:28:08 följande:
    Tips ideer?
    Efter barnet väger 11 kg måste klacken vara utanför sätet, den tar väldigt mycket plats i bilen då och brukar passa bäst i mitten eller i fram.
    För oss spelade det ingen roll med lutningen, även om den var maxlutad ramlade huvudet ner. Jag satte en nackkudde framifrån så höll sig huvudet uppe.
  • Joico

Lantani: Har aldrig sett det där tyget, vad är det för årsmodell på bilstolen?

• Emsingen76

Hej!

En fråga till er som har två eller tre bakåtvända stolar i baksätet i bilen. Hur funkar det när man byter förare? Jag och min man skjuter stolen fram respektive tillbaka väldigt mycket när vi byter förare.

Vi har en 5-åring som sitter i en Britax Kid plus, en 2 1/2-åring som sitter i en Britax Freeway i min bil och i en Britax Secura i makens bil och en 4-månaders som sitter i en Britax Babysafe plus. När lillkillen skall byta bort babyskyddet skulle det optimala vara att ha alla barnen bak men jag har inte fattat hur det går till när man måste åka fram och tillbaka med förarstolen.

Det är min bil, en Volvo XC 90, vi använder när vi skall åka hela familjen, pappas bil åker bara de två stora i när han kör dem till dagis. När vi byter bort babyskyddet, skall vi sätta lillkillen i Securan då och köpa en ny stol till storasyster att ha i pappas bil eller hur hade ni gjort?

Sen undrar jag också. Måste Securan alltid vara monterad med "luft" till instrumentbrädan alt framförvarande stol?

• Ca rr o

har fått en akta duoflex av min morbror och hans fru.. stolen är från 2006 och jag ska ha den som extrastol.. den är lite använd då dom haft den i sin extrabil.. ser nästan oanvänd ut..hade tänkt att ha den i min mammas bil men den tar så stor plats tycker jag och mamma har en liten mercedes. har ingen bruksanvisning att kolla i  så en kompis som har samma stol fick visa hur man skulle spänna fast den och den sitter jätte bra fast.. men undrar om man kan fälla ner "benet" på stolen så den tar mindre plats eller måste det vara upfällt? någon som förstår vad jag menar? :P

• Joico
    Ca rr o skrev 2010-09-08 21:40:14 följande:
    har fått en akta duoflex av min morbror och hans fru.. stolen är från 2006 och jag ska ha den som extrastol.. den är lite använd då dom haft den i sin extrabil.. ser nästan oanvänd ut..hade tänkt att ha den i min mammas bil men den tar så stor plats tycker jag och mamma har en liten mercedes. har ingen bruksanvisning att kolla i  så en kompis som har samma stol fick visa hur man skulle spänna fast den och den sitter jätte bra fast.. men undrar om man kan fälla ner "benet" på stolen så den tar mindre plats eller måste det vara upfällt? någon som förstår vad jag menar? :P
    Menar du stödbenet som står mot golvet? Det måste stå mot golvet, stödbenet måste användas i baksätet. Tänk också på att viktgränsen i baksätet endast är 18kg. Duoflexen tar tyvärr mkt plats.

Se till att kika på bruksanvisningen själv också! Den finns här http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/8N97/129/
  • norgesessan

Jag tror hon menar bygelen vid benen...
    Den måste vara nerfällt för att det ska gå att montera den med bilbältet.

Tar för givet att det är samma som för Cosmic.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)