• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • Finesse

Jag trodde ju att du menade att du ville ha bilderna i den tråden

Ebba 071228
  • ugnspannkakan

har en fråga till norgesessan: på bildtråd 4 sida 3 är där en bild med din äldsta son. där står det 2 cm kvar. hur vet man det? kan man "kolla" på något sätt om barnets huvud skulle böjjas bakåt vid en krock?

• ugnspannkakan
    tinis77 skrev 2010-03-28 11:25:15 följande:
    När stolen är urvuxen bakåt är den det även framåt, bättre att använda den bakåt så länge som möjligt och sen köpa bältesstol. Barn ska sitta i bältesstol till 11-12årsåldern ändå, så det måste man ändå köpa en.
    barn kan inte sitta på bältesstol tills de är tolv år, de jag har sett var bara godkända tills 36 kilo och det har de flesta tolvåringar passerat för en lång tid sedan.
  • Joico
    ugnspannkakan skrev 2010-05-31 11:33:11 följande:
    barn kan inte sitta på bältesstol tills de är tolv år, de jag har sett var bara godkända tills 36 kilo och det har de flesta tolvåringar passerat för en lång tid sedan.
    Det är inte så viktigt att hålla viktgränsen när det gäller bälteskuddar och bältesstolar. Det är viktigare med bakåtvända bilbarnstolar. Det viktiga är att bilens bälte hamnar rätt. Och det är rekomenderat att barn använder bältesstol/kudde till 10-12års ålder. Men lagen säger till 135cm, så det är minimum. Och vikten är inte så noga
  • Aqv

Ni som har barnstolarna i framsätet; hur tusan ser ni höger sidospegel?
    Har en Britax Secura och än i vilken bil och inställning vi provar så
    skymmer bilstolen sikten totalt. Hörväl till saken att jag själv är kort- framsätet långt fram.

Finns det någon stol alls som inte skymmer?

Hur är TW?

• Nifelheim
    Aqv skrev 2010-06-16 20:14:10 följande:
    Ni som har barnstolarna i framsätet; hur tusan ser ni höger sidospegel?
    Har en Britax Secura och än i vilken bil och inställning vi provar så
    skymmer bilstolen sikten totalt. Hörväl till saken att jag själv är kort- framsätet långt fram.

Finns det någon stol alls som inte skymmer?

Hur är TW?
    Jag såg ingenting när jag hade Hi-way eller Freeway fram, men nu med Two-way fram ser jag sidospegeln helt okej. Man vänjer sig dock vid att vara utan högra sidospegeln tycker jag.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Aqv

Det går väl hyfsat utan sidospegel men vid filbyte är det dock trevligt med sikt.
    En av våra bilar har täckt kåpa så man ser inget över axeln eller döda vinkeln heller.
    Livsfarligt!

• Joico

Har bara haft en Duoflex fram i min bil men den skymmer inte sikten alls. Vet inte om det beror på stolen eller att min backspegel är rätt bra placerat. Bådeoch kanske?

• Jonna79

Våran HW skymmer helt och hållet för mig. Sambon är dock lång och sitter så långt bak att han ser lite iaf.

• Jempa L

Det finns extrabackspeglar som man kan köpa och fästa längre upp på dörrstolpen. Så som t.ex polisen och körskolebilar har. Nackdelen är ju förstås det extra ingreppet som blir på bilen...

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)