• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • Nifelheim
    Aqv skrev 2010-06-16 20:31:27 följande:

Det går väl hyfsat utan sidospegel men vid filbyte är det dock trevligt med sikt.
    En av våra bilar har täckt kåpa så man ser inget över axeln eller döda vinkeln heller.
    Livsfarligt!

Ajdå, ja har man bil med täckt bakdel är det ju värre. Annars funkar det ju att kika över axeln lite snabbt.

Testa med en Two-way iaf. Min pappa som kör lastbil i vanliga fall blev galen av att köra min bil förut, men nu med two-way fram kör han utan vredesutbrott
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Goffer

Jag har en Two way fram och en Eclipse plus bak.
    Ville helst ha 2 st Eclipse men jag kunde inte se spegeln alls men med TW så ser jag hela spegeln.
    Känns lite riskigt att köra på motorvägen utan att se spegeln.

• Linastrumpan

Jag har en freeway fram och ser sidospegeln trots att jag är kort. Beror nog till viss del på vilken bil det är också, inte bara stol....Skulle inte vilja köra i hetsiga stockholmstafiken utan fullgod sikt, här kommer ju bilar från alla håll o kanter

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • ysteresther

Jag har en britax hiway i framsatet pa min gamla cittra och ser inte ett smack heller. men jag bor i spanien och har kor alla lite som de vill anda sa det gor inte sa mkt. sen smallde jag av spegeln mot en annan bil i ett p-hus haromveckan sa nu e ju det "problemet" lost anda, hehe...

• Bambusa

men, ja skrev nyss men de försvann... aja, frågan var om akta gracos cosmic comfort s, vi får den inte att sitta stabilt, varken med vanligt 3punktsbälte eller fast 2punkts... och när man satt i och tagit ur några gånger lutar stolen åt de hållet.. Rynkar på näsan  har henne i mitten.. babyskyddet gick att få fast hårdare, samma märke på den, men då var de stödbenet som inte satt bra i mitten istället, så då fick vi ha henne åt sidan..

• Ca rr o

Till alla er som har eller vet något om Britax Hi-Way, Måste "klackarna"  på stolen få en bit UTANFÖR sätet när man har satt fast den? eller går det bra att ha hela klackarna i sätet.. Blir så trångt för den som sitter fram när man har klackarna en bit utanför och sonen är inte så gammal än så gott om plats för benen ändå :) Men hittar inte i manualen något om det.. Men har inte vågat flytta stolen längre in på sätet eftersom jag inte vet helt säkert.. Men när jag använder "kilen" som hör till när vi åker i min mammas bil så går det inte att få klackarna utanför sätet eftersom man ska ha kilen helt intill ryggen på sätet om man säger så..

• thecarseatlady
    Ca rr o skrev 2010-07-02 20:25:05 följande:
    Till alla er som har eller vet något om Britax Hi-Way, Måste "klackarna"  på stolen få en bit UTANFÖR sätet när man har satt fast den? eller går det bra att ha hela klackarna i sätet.. Blir så trångt för den som sitter fram när man har klackarna en bit utanför och sonen är inte så gammal än så gott om plats för benen ändå :) Men hittar inte i manualen något om det.. Men har inte vågat flytta stolen längre in på sätet eftersom jag inte vet helt säkert.. Men när jag använder "kilen" som hör till när vi åker i min mammas bil så går det inte att få klackarna utanför sätet eftersom man ska ha kilen helt intill ryggen på sätet om man säger så..
    Du kan helt lugnt montera Hi-wayn helt upp på sätet, klacken behöver inte vara utanför. Glad
    Bambusa skrev 2010-06-30 20:29:38 följande:
    men, ja skrev nyss men de försvann... aja, frågan var om akta gracos cosmic comfort s, vi får den inte att sitta stabilt, varken med vanligt 3punktsbälte eller fast 2punkts... och när man satt i och tagit ur några gånger lutar stolen åt de hållet.. Rynkar på näsan  har henne i mitten.. babyskyddet gick att få fast hårdare, samma märke på den, men då var de stödbenet som inte satt bra i mitten istället, så då fick vi ha henne åt sidan..
    Om ni har spänt både bältet och underförankringsbanden så hårt det går och stolen ändå inte sitter stadigt, skulle jag försöka montera den på en annan plats i bilen. Blir det likadant på sidoplatsen bak?
  • Bambusa

carseatlady, vi har andra bälten på sidoplatserna, så spännet skulle hamna innanför "hornen" på solen, vet inte om de är okej ?  i fram är halva delen rullande, men om man spänner ut den helt borde du ju bli de samma som ett fast? d är den bilen vi åker mest, för den är så stor och bra, kan ha hundbur och vagn och resärvmatstolen med utan problem..  men en nackdel med dom bilarna är ju att de är mkt mer fjädring i sätet, så den ger med sig mer, kan ju vara en nackdel när man ska ha bilstol, har dock en antiglidmatta under, köpt på babyland..  hade dock samma problem i saaben,å den är ändå från 80talet.. har en twoway i min pappas bil som ja fundera på att prova i våra, men ja hade önskat bätre sidoskydd och stöd när hon sover, vilket hon ofta gör i bilen, och vi åker mkt bil..

• Joico

N21: Fina bilder.. visst kan man väl få ner stora barn i babyskydd också,  men jag hade aldrig satt en 18månaders i BABYskydd. Det funkar, men jag tkr inte det är ok... Man bör byta till bilbarnstol så fort barnet kan sitta

Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)