• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • tinis77
    Peak skrev 2010-03-28 10:58:58 följande:
    jaha jag trodde att man kunde ha two-way länge bakåt och sedan att den även funkade framåt - varför gör man en stol man kan ha både och men som inte funkar att ha framåtvänd isf? Tänkte att eftersom man kunde använda stolen till ca 6 år att man vände barnet vid 5 kanske och kunde använda den ett år till. Men i så fall känns det ju jättedumt att ha 3 stolar som är vändbara men inte går att vända!Då kanske man ska trixa och byta stol när man behöver och köpa 3 bra stolar som är framåtvända om dryga året istället...Vad besviken jag blev nu...
    När stolen är urvuxen bakåt är den det även framåt, bättre att använda den bakåt så länge som möjligt och sen köpa bältesstol. Barn ska sitta i bältesstol till 11-12årsåldern ändå, så det måste man ändå köpa en.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • Peak

Tinis - jo jag vet, men trodde inte att han skulle få plats bakåt tills han växer ur den och trodde därför man vände den tills de växte ur den...jaja

Är det big NO NO att köpa begagnade stolar? Jag känner ingen som har någon att sälja vilket skulle kännas okej men att köpa på tex blocket där man inte känner de som haft den?
    Men finns det verkligen folk som kan sälja en krockad eller vad det annars kan vara stol?
    Om man köper en nyare årsmodell?

• Jempa L

Peak: Att köpa bilbarnstolar på tex Blocket kräver relativt stor kunskap av köparen och en ärlig försäljare. Dessvärre verkar folk kunna sälja vad som helst på Blocket. Jag gav upp ganska snabbt när jag kollade på blocket, eftersom de flesta stolarna var på tok för gamla. Jag köper gärna begagnade barnartiklar, men just bilstolarna har jag valt att köpa nya för att vara på den säkra sidan. Då vet jag att stolarna är garanterat okrockade.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Peak
    Jempa L skrev 2010-03-28 13:55:19 följande:
    Peak: Att köpa bilbarnstolar på tex Blocket kräver relativt stor kunskap av köparen och en ärlig försäljare. Dessvärre verkar folk kunna sälja vad som helst på Blocket. Jag gav upp ganska snabbt när jag kollade på blocket, eftersom de flesta stolarna var på tok för gamla. Jag köper gärna begagnade barnartiklar, men just bilstolarna har jag valt att köpa nya för att vara på den säkra sidan. Då vet jag att stolarna är garanterat okrockade.
    jo jag känner likadant!! Men tänker ändå på vilken business det måste vara att sälja bilbarnstolar {#lang_emotions_laughing} Man borde ge sig in i den idustrin, man "skrämmer upp föräldrar" att man inte ska köpa begagnade så alla köper nya stolar hela tiden, vilket enormt slöseri egentligen!
  • Jonna79

Alltså, jag blir galen. Har en high-way till sonen som blir 3 i juni. Han är lång, över metern redan och hjässan sticker upp. Lillebror ska byta från babyskydd och jag lutar åt att låta honom överta HW och köpa en Multi teck eller two-way åt storebror. Kollar och kollar på alla bilder men VILKEN sitter en lång längst i? Till på köpet säger hon på Babyproffsen att han kommer sitta längst i HW eftersom den ger bäst benplats. VILKEN STOL??

Kan tillägga att han har lång överkropp och korta ben. Hon på BP trodde att benen kommer växa mest framöver....

• Joico
    Jonna79 skrev 2010-04-07 22:06:26 följande:
    Alltså, jag blir galen. Har en high-way till sonen som blir 3 i juni. Han är lång, över metern redan och hjässan sticker upp. Lillebror ska byta från babyskydd och jag lutar åt att låta honom överta HW och köpa en Multi teck eller two-way åt storebror. Kollar och kollar på alla bilder men VILKEN sitter en lång längst i? Till på köpet säger hon på Babyproffsen att han kommer sitta längst i HW eftersom den ger bäst benplats. VILKEN STOL??Kan tillägga att han har lång överkropp och korta ben. Hon på BP trodde att benen kommer växa mest framöver....
    Britax Two way, helt klart! En TW är urvuxen när huvudet är (1/3, vid öronen ungefär) ovanför ryggstödet medan en MT är urvuxen när axlarna tar i ryggstödet.
  • cicci85
    Jonna79 skrev 2010-04-07 22:06:26 följande:
    Alltså, jag blir galen. Har en high-way till sonen som blir 3 i juni. Han är lång, över metern redan och hjässan sticker upp. Lillebror ska byta från babyskydd och jag lutar åt att låta honom överta HW och köpa en Multi teck eller two-way åt storebror. Kollar och kollar på alla bilder men VILKEN sitter en lång längst i? Till på köpet säger hon på Babyproffsen att han kommer sitta längst i HW eftersom den ger bäst benplats. VILKEN STOL??Kan tillägga att han har lång överkropp och korta ben. Hon på BP trodde att benen kommer växa mest framöver....
    Har en TW till min son som ar narmare 120 cm, han sitter med raka ben i den, valdigt bra benplats alltsa!
  • thecarseatlady

Tackar igen för bilderna i tråden! {#lang_emotions_smile} Alltid lika kul att se olika lösningar i folks bilar! Speciellt när det handlar om säkra, ordentliga bakåtvända bilstolar, och inga antika loppisfynd som man ofta ser i bilar annars...

• Finesse
    thecarseatlady skrev 2010-04-27 23:14:02 följande:
    Tackar igen för bilderna i tråden! Alltid lika kul att se olika lösningar i folks bilar! Speciellt när det handlar om säkra, ordentliga bakåtvända bilstolar, och inga antika loppisfynd som man ofta ser i bilar annars...
    ja det är riktigt roligt..
    Ebba 071228
  • thecarseatlady

Lyfter upp denna tråd också ifall någon har något att säga om bildtråden {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)