• tinis77

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Jag gav 1899:- för en two-way på babyproffsen förra veckan, ord pris 2695:-

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • tinis77
    Peak skrev 2010-03-28 10:13:54 följande:
    Var på babyproffsen igår och de rekommenderade inte Two-way! Hon sa att bältet kom för högt upp på magen och kan skada mjukdelarna och upptill styr inget bältet så det kommer för högt på halsen på barnet. Hon rekommenderade INTE att ha den som en bältesstol utan att mankunde använda den bakåtvänt bara.Hon tyckte isf att Multi Tech var bättre eftersom den har "bältesstyrning" upptill och att det finns "urholkningar" för bältet över magen.Idag har de kampanj på Akta graco cosmic comfort S - 2200:- (i annan butik vi var kostade den 3200 Någon som har den och kan säga något om den?*förvirrad nu*
    Man bör inte ha varken two-way eller multi-tech fraamåt pga bältesstyrningen och stolarnas tyngd. Mycket bättre med bältesstol. Men bakåt är de stolarna jättebra. Jag tycker att du ska köpa en t-w iaf, och använda bakåt tills den är urvuxen.
  • tinis77
    Peak skrev 2010-03-28 10:58:58 följande:
    jaha jag trodde att man kunde ha two-way länge bakåt och sedan att den även funkade framåt - varför gör man en stol man kan ha både och men som inte funkar att ha framåtvänd isf? Tänkte att eftersom man kunde använda stolen till ca 6 år att man vände barnet vid 5 kanske och kunde använda den ett år till. Men i så fall känns det ju jättedumt att ha 3 stolar som är vändbara men inte går att vända!Då kanske man ska trixa och byta stol när man behöver och köpa 3 bra stolar som är framåtvända om dryga året istället...Vad besviken jag blev nu...
    När stolen är urvuxen bakåt är den det även framåt, bättre att använda den bakåt så länge som möjligt och sen köpa bältesstol. Barn ska sitta i bältesstol till 11-12årsåldern ändå, så det måste man ändå köpa en.
  • tinis77

Finns ju en anledning till att ntf rekommenderar att byta till bakåtvänd stol så fort barnet kan sitta.. I ett babyskydd ligger barnet mer, vid en krock åker barnet uppåt bakåt och det blir en större påfrestning på nacke och rygg. I en bakåtvänd stol tar hela stolsryggen emot barnet, det blir mindre påfrestning.
    Att ha ett barn som är äldre än 8-9 månader i ett babyskydd känns riktigt dumt..

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    thecarseatlady skrev 2010-07-04 23:00:51 följande:
    ^ Och förresten! Varför står det att du, N21, har lagt in den senaste bilden i bildtråden när jag inte kan se den?
    Antar att hon tog bort sitt inlägg, inte så smart att lägga ut bilder på en 18-månaders i ett babyskydd.
  • tinis77
    AnLj skrev 2010-07-28 23:42:49 följande:
    Okej, så surt! Går Hi-Wayen att "tippa" när barnet sover i den? Det kanske inte behövs?

Om man ska ha en 5 månaders i Hi-Wayen, bör man köpa till huvudskydd?
    Den går inte att tippa, men det behövs inte. Dottern har suttit i sin sen hon var knappt 3 månader, hon har aldrig ramlat fram med huvudet. Har inte köpt till huvudskydd, tycker inte att det behövs. Jag har monterat min stol med kilen för att få mer lutning.
  • tinis77
    AnLj skrev 2010-07-29 00:18:35 följande:
    Okej det låter ju bra! Hur stor är dottern? Jag tycker att sonen sitter som en påse skit i sitt babyskydd, att bältet trycker ner honom, så att han sitter som en ostkrok typ. Är kilen tillbehör?
    Nu väger hon 7 kg och är ca 70 cm. 6½ månad och ganska liten. Kilen får man med stolen.
  • tinis77
    AnLj skrev 2010-07-29 00:18:35 följande:
    Okej det låter ju bra! Hur stor är dottern? Jag tycker att sonen sitter som en påse skit i sitt babyskydd, att bältet trycker ner honom, så att han sitter som en ostkrok typ. Är kilen tillbehör?
    Har bilder i mitt galleri om du vill se hur hon sitter.
  • tinis77
    Finesse skrev 2010-07-29 08:34:17 följande:
    Jag skulle köpa huvudskyddet om jag var du. Min systerdotter har det i sin stol å hon sitter mkt bättre med huvudet då. Så vi kommer att köpa till det till vår stol sen. Nu är Ebba för stor för det så vi väntar tills bebisen kommer.
    Kompisen hade det till deras men han satt jättedåligt med det, huvudet ramlade fram..
  • tinis77

Jag har oxå råkat ut för ett trasigt spännband.. Det såg helt ut men när jag drog åt stolen så delade det sig och man såg en fjäder som var på väg ut. Just det bandet var till en duoflex.

• tinis77
    Amlin skrev 2010-10-15 16:38:06 följande:
    Jag har kikat igenom eran underbara bildtråd, men bilderna är många och man blir lätt vimsig efter ett tag när det är så mycket att gå igenom.

Det här är mitt läge. Vi har en dotter som idag är 2 år. Hon sitter i en be safe izi kid, som hon förvisso snart kan växa ur men vi hoppas den ska passa ett tag till.

Nu har vi tvillingar på gång som ska komma i mars/april någongång. Vi funderar på att köpa stolar till ett av barnen och hyra via is till det andra, får se hur det blir med det. (If har ju också be safe)

Vår nuvarande bil kommer bli för liten hur som helst så den kommer behöva bytas. Utmaningen blir att hitta en bil som rymmer tre bakåtvända barn samtidigt, för dottern kommer ju inte hinna bli tillräckligt stor för att vändas. Perioden med babyskydd ska nog gå men sen? Bakåtvända stolar är ju inte direkt små.

Så min fråga är, har någon av er bilder och tips om stolar samt bilmodell där tre st bakåtvända barn får plats samtidigt som man kan sitta två vuxna och ändå få in packning och tvillingvagn i bilen? Placeringen av barnen (fram- baksäte) spelar mindre roll, vi måste helt enkelt få det att funka på ett säkert sätt.  Vi är öppna både för vanliga kombis och 7-sitsiga bilar.
    Jag har 3 bakåtvända i en volvo 850. Funkar bra, får plats med syskonvagn + packning, och 2 vuxna kan sitta i bilen. Har bilder i galleriet och i bildtråden. Har även haft 3 bakåtvända i en citroen xm, men där var det inte lika gott om plats för vagnen.
  • tinis77
    Joico skrev 2010-10-30 22:30:37 följande:
    Hmm.. hålla i lasten? Den klarar du ju aldrig att hålla i vid en krock. Eller hur menar du?

När man monterar stolen fram så kan man ju skjuta bilens säte för att justera lutningen lite samt vinkla ryggstödet. Hade det inte gått att göra nån sån förändring för bättre montering?
    Man måste dra hårt i bältet så det är i spänn också
    Gissar att hon menar att de hade massa grejer i bilen som riskerade att välta/ramla om ingen höll i det. Men jag tycker oxå att de stolar jag haft i fram sitter sämre än när de sitter i bak.. Hjälper inte att dra åt bältet, stolen känns ändå ostabil.
  • tinis77
    Amlin skrev 2010-11-15 20:10:35 följande:
    Vi har varit helt inne på att köpa en Toyota Corolla Verso när våra twins kommer eftersom vi redan har en stor tjej som då är nästan 3, med adnra ord för liten för att vända. Men, budget är ju något man konkret måste tänka på så nu siktar vi på lite äldre modeller av "vanliga" bilar, dvs inte 7 sitsiga. Så, jag undra har någon av er har bilder eller erfaranheter av tre bakåtvända barn i oyota Avensis eller Volvos v70.

(Självklart ska det provas också men makens jobb och min tvillingmage har kommit i vägen hitills, så vi vill vara ganska säkra på vilka modeller vi ska testa när vi försöker komma iväg igen.)
    Har 3 bakåtvända i en volvo 855, den är väl ganska lik en V70 inuti. Har även haft 2 bakåtvända i en v70, hade lätt fått plats en till. Har bilder i galleriet.
  • tinis77
    Amlin skrev 2010-11-15 20:24:37 följande:
    Vilka härliga bilder! De där alla tre sitter på rad, är det volvon?
    Tack! Ja, det är i volvon alla sitter i bak.
  • tinis77
    Jessys skrev 2011-02-04 19:22:22 följande:
    hejsan.

jag har en undran..

vi väntar bebis i början av maj. har en akta graco logico s babyskydd, mellanbarnet har en comsic och storebror har en duoflex.
    jag vill ha alla i baksätet, men blir orolig om det får plats (har alltså ej fått hem babyskyddet)
    sen upplever jag duoflexen väldigt trång.

vad skulle ni rekomendera för annan stol åt min 3½åring än duoflexen?
    han är 104cm lång ovh väger 17kg...
    Britax two-way till 3½åringen. Jag har 3 bakåtvända stolar i bak i min bil, en volvo 855. Stolarna är en britax two-way, en britax hi-way och en akta duoflex. Har bilder i mitt galleri om du vill kika. Har bytt plats på stolarna sen jag tog kort, hi-wayen står nu i mitten, t-w bakom föraren och duoflexen bakom passageraren. Men det funkar bra så oxh, flyttade på dem för det började bli tungt att lyfta in mellanbarnet i mitten.
  • tinis77
    Bambusa skrev 2011-02-04 22:40:52 följande:
    Tinis77, ni som har raggarbil med, vad har ni för bälten där till bilstolarna? vi har nå usa-bälten med spännet på mitten i ena bilen, funkade ju inge bra å sätta fast bilstol med Obestämd i andra har vi volvobälten, men ena behöver bytas ut då de slackar efter ett tag märkte ja sist, så där sitter hon inte mer! å de är just på hennes plats med..
    Hm, bra fråga... Kommer faktiskt inte ihåg. Har sålt bilen. Men hur vi än gjorde så vet jag att stolen satt som berget iaf. Kan kolla med maken imorrn om han kommer ihåg.
  • tinis77

La in 2 nya bilder på min äldsta, snart 5½ år. Flyttade om stolarna för ett tag sen och då blev det mindra benplats för hans del, men han klagar inte. Gissar att han sitter med så som många menar när de skriver knäna under hakan eller knäna i magen...

• tinis77
    Bambusa skrev 2011-02-06 11:28:32 följande:
    tinis77 skrev 2011-02-05 21:16:51 följande:
    La in 2 nya bilder på min äldsta, snart 5½ år. Flyttade om stolarna för ett tag sen och då blev det mindra benplats för hans del, men han klagar inte. Gissar att han sitter med så som många menar när de skriver knäna under hakan eller knäna i magen...
    å ja kollade precis och tyckte han såg ut och ha de så bra.. haha,o lika på vad man tycker, ja tycker med att de inte gör nå om benen har lite mindre utrymme, sitter ofta rätt trågnt själv med för den delen..  ett barn är så smidigt och ja har då aldrig hört nått barn säga att benen somnat eller så.. som dom gärna gör på mig om ja sitter tokigt... 
    Han hade mer plats förut, när han satt bakom passageraren. Men som sagt, han klagar inte och hellre att han sitter trångt och säkert.
  • tinis77

Vi hade en chrysler grand voyager förut. 2 bakåtvända stolar, 2 babyskydd och en bältesstol. Helt ok skuff, fick plats med syskonvagn. Nackdelen är väl att den drar en del..

Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)