• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • cicci85

Jag provade min 1-åring i KidFixen och han sitter jättebra, med huvudskyddet i lägsta läget är den precis lagom, 3 cm, från axlarna upp... Förstår inte varför de gör att bältesstolen passar för så små barn...

• thecarseatlady

UPP med den här tråden också!

• thecarseatlady

Jättefin bild Myskatt! Tack för den! {#lang_emotions_smile}

• Theannapanna

Sorry att jag skrev i bildtråden, tänkte inte så långt... {#lang_emotions_embarassed}

Undrar vad det är för skillnad på Britax Hi-way och Britax two-way?

Hur högt är det barnets huvud får gå över kanten?

♥ Daniel 080109 ♥ Sofie 100131 ♥
  • Finesse
    Theannapanna skrev 2010-03-15 19:42:13 följande:
    Sorry att jag skrev i bildtråden, tänkte inte så långt... Undrar vad det är för skillnad på Britax Hi-way och Britax two-way? Hur högt är det barnets huvud får gå över kanten?
    Skillnaden är att Britax Hi-way har mer sidoskydd, den har stödben och lägre rygg. Den passar bättre för mindre barn.

Britax Two-way har högre rygg, inget stödben å sämre sidoskydd (vissa tycker alldeles för dåligt själv är jag mest emot den för stödbenet ).

Den är urvuxen när öronen är över ryggstödet..
    Ebba 071228
  • Toppen9

Frågar väl här med...ursäkta om jag spammar bilbarnstols-trådarna 

jag har köpt ett babyskydd/bilbarnstol (0-4 år) AktaGraco DuoLogic 2
    och har nu monterat in det bakvänt i baksätet bilen. Det mesta är rätt solklart efter att ha läst användarinstruktionerna men...

Vart ska framsätet vara i förhållande till barnstolen?
    Ska det vara nåt speciellt mått på mellanrummet mellan eller ska det sätet sitta direkt mot och hjälpa till att "hålla fast" barnstolen?

Har lusläst manualen och de sidorna jag har hittat på nätet men hittar ingen info. Försökte ringa med, men deras kundsupport hade inte tid att svara.

Nån som vet?

• thecarseatlady

Tack för bilden Tinis77! {#lang_emotions_smile}

Sodapopp9; Jag har fått förklarat för mig att det brukar rekommenderas att bilstolar som har stödben monteras med minst 1cm's mellanrum mellan stol och bilsäte bara för att föräldrar ska bli tvingade att använda stödbenet. Annars kan det finnas föräldrar som tänker att det inte behöver användas för att stolen ju lutar mot sätet framför eller mot instrumentbrädan. Men tanken med bakåtvända stolar har från första början varit att de ska luta mot någonting, stödbenet är bara en liten extra säkerhet. Så sålänge man använder stödbenet rätt kan man med fördel även låta bilstolen nudda i sätet/instrumentbrädan framför. Huvudsaken är att stolen inte lutar så tungt att stödebenet hamnar fel eller flyger i luften.

• Peak

Kikade i er bildtråd och tänkte att man kanske får ställa frågan här om råd vilken stol man ska köpa? {#lang_emotions_smile}

Vi har en Brio Zento som jag tycker sonen sitter bra i (bakåtvänd i framsätet) vi har en v70 och han blir 4 år i juni, dryga metern lång och väger ca 15 kg.
    Vi ska köpa en till bil och behöver en ny stol, dessutom har mamma och pappa en s60 med en Volvostol som nu börjar bli liten så de behöver också en ny.

Fick reklamblad från Babyproffsen idag att de har en Akta graco Cosmic somfort för 2195:- i helgen så jag funderar på om det kan vara något!?
    Har för mig att det var den som de rekommenderade när vi var där och kollade sist - för att man kunde ha den så länge.

Några tips/råd?

• Jempa L

Peak: Nu har jag inga exakta mått, men Zento och Cosmic är ungefär lika i rygghöjd. Britax Two-way eller multitech skulle jag rekommendera! (Måste provas i bilarna förstås...)

Jag provsatte stora dottern i lillesyrrans duoflex igår, (den silver/svarta på bilden i bildtråden) och den har hon vuxit ur längdmässigt. Men som du ser på Two-wayen så är hon inte uppe med hjässan ännu.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)