• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • Bambusa

vi satte bilstolen i fram på våran volvo 240 här om dan (brukar ha mitten bak) för ja skulle sitta i bak å hålla i lasten.. men va ostadigt bilstolen satt med 3punktsbälte Förvånad är ju van med midjebälten, som inte är rullande, och då får man ju stolen riktigt stadigt och bra,  och de vart inte alls bra för henne i fram, trågnt för benen och inte lika bra lutning, nu va de bara 4mil sen böt ja tillbax när vi kom hem.. men ja som trodde de skulle bli bättre i fram, men inte.. i saab 900 som vi hade innan satt hon inte lika bra i bak, men kanon i fram.. så olika.. hon bryr sig itne så mkt om benutrmmet, men får man vlja så ger man ju henne hellre mer utrymme för benen medans de går(2år) känns säkrare med henne i mitten bak med, sen att hon slängde saker på sin pappa hela tiden,edans han körde gör ju inte saken bättre.. hehe..  hur har ni andra med ett barn i bilen?

• Joico
    Bambusa skrev 2010-10-30 21:50:19 följande:
    vi satte bilstolen i fram på våran volvo 240 här om dan (brukar ha mitten bak) för ja skulle sitta i bak å hålla i lasten.. men va ostadigt bilstolen satt med 3punktsbälte Förvånad är ju van med midjebälten, som inte är rullande, och då får man ju stolen riktigt stadigt och bra,  och de vart inte alls bra för henne i fram, trågnt för benen och inte lika bra lutning, nu va de bara 4mil sen böt ja tillbax när vi kom hem.. men ja som trodde de skulle bli bättre i fram, men inte.. i saab 900 som vi hade innan satt hon inte lika bra i bak, men kanon i fram.. så olika.. hon bryr sig itne så mkt om benutrmmet, men får man vlja så ger man ju henne hellre mer utrymme för benen medans de går(2år) känns säkrare med henne i mitten bak med, sen att hon slängde saker på sin pappa hela tiden,edans han körde gör ju inte saken bättre.. hehe..  hur har ni andra med ett barn i bilen?
    Hmm.. hålla i lasten? Den klarar du ju aldrig att hålla i vid en krock. Eller hur menar du?

När man monterar stolen fram så kan man ju skjuta bilens säte för att justera lutningen lite samt vinkla ryggstödet. Hade det inte gått att göra nån sån förändring för bättre montering?
    Man måste dra hårt i bältet så det är i spänn också
  • tinis77
    Joico skrev 2010-10-30 22:30:37 följande:
    Hmm.. hålla i lasten? Den klarar du ju aldrig att hålla i vid en krock. Eller hur menar du?

När man monterar stolen fram så kan man ju skjuta bilens säte för att justera lutningen lite samt vinkla ryggstödet. Hade det inte gått att göra nån sån förändring för bättre montering?
    Man måste dra hårt i bältet så det är i spänn också
    Gissar att hon menar att de hade massa grejer i bilen som riskerade att välta/ramla om ingen höll i det. Men jag tycker oxå att de stolar jag haft i fram sitter sämre än när de sitter i bak.. Hjälper inte att dra åt bältet, stolen känns ändå ostabil.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Joico
    tinis77 skrev 2010-10-30 22:37:45 följande:
    Gissar att hon menar att de hade massa grejer i bilen som riskerade att välta/ramla om ingen höll i det. Men jag tycker oxå att de stolar jag haft i fram sitter sämre än när de sitter i bak.. Hjälper inte att dra åt bältet, stolen känns ändå ostabil.
    Själv brukar jag sätta bälte runt såna grejer dels för att de inte ska välta, men framför allt faktiskt för säkerheten. Men ja, en del saker kan inte hållas uppe av bälte heller så. Det var säkert så hon menade.

Nä, men hon tog ändå upp bältesgrejen och då tänkte jag om det kanske var så att dom nite dragit åt tillräckligt hårt. Hon skrev ju att den satt bättre i mitten bak med statiskt bälte, men det beror ju ofta inte på bältet utan stolen. Two way passade inte alls fram i min gamla C3a
  • Bambusa

ja, jag höll i som extra säkerhet och för dotterns stol satt ivägen annars, och hon drar i allt hon kommer åt, och plast är inte så bra för småbarn.. annars har vi lastgaller och saker i kombiutrymmet..  men de funkar inte jämt.. spänner fast hundarns bur dom få gånger dom åker med också..

jag hade stolen så lågnt bak de gick och lutade den bakåt, men blev inte mkt bättre (cosmic comfort)  dock väldigt trågnt för mina ben.. drar alltid massa i bältet så den ska sitta stadigt, men upplever att de inte alls blir så bra med 3punkts, (men har man bara de så har man ju inget atrt jämföra med) har en two way i pappas ford focus, i bak och den har man ju vant sig vid nu, men i början tyckte ja de va hämskt vingligt.. spännbanden sitter så hårt ja får dit dom,vilket är hårt! men just bltet som tillåter stolen att röra sig sidleds..eftersom de är gondkända bälten är de väl ingen fara, men de känns skumt.. läser alltid beskrivningen nr de va ett tag sen ja flyttat stolen och ska byta plats eller bil.. men bäst får ja dit dom med 2punkts (ej rullande)

förresten, ska ev åka långfärdsbuss nästa månad, med dottern, och när hon va mindre va d inte så svårt då hade hon babyskyddet med bas, så de va inga problem, men nu är de urvuxet, senaste gångerna ja åkte fanns de vanliga 3punkts blten, men vet att de nån gång förr varit rullande 2punkts, är de helt ändrat numera att bussarna ska ha 3punkts, för rullande 2punkts får man ju inte sätta fast bilstolar med.. måste ju vara fler än ja som åker sånna bussar med småbarn,men inte vill ha dom i knät..

• norgesessan

Åkte med min son i somras, han var då nästan 5, och satt framåtvänd i sin multitech. Det var tvåpunkts, därför satt han i internbältet. Det fanns ingen möjlighet att ha den bakåtvänd, samt att jag inte ville det, varannan satt med laptops och andra saker....
    Hade med bilstolen eftersom den skulle användas i en bil när vi kom fram.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Bambusa
    norgesessan skrev 2010-11-01 21:11:59 följande:
    Åkte med min son i somras, han var då nästan 5, och satt framåtvänd i sin multitech. Det var tvåpunkts, därför satt han i internbältet. Det fanns ingen möjlighet att ha den bakåtvänd, samt att jag inte ville det, varannan satt med laptops och andra saker....
    Hade med bilstolen eftersom den skulle användas i en bil när vi kom fram.
    okej, ja i absolut värsta fall får hon väl sitta frammåt i bilstolen, de är ju ändå bättre än ingen bilstol, men eftersom babyskyddet funkade så bra så tror och hoppas ja de funkar, känns de itne bra så skiter vi i å åka.. såå viktigt är de inte med julbord Tomte
  • Amlin

Vi har varit helt inne på att köpa en Toyota Corolla Verso när våra twins kommer eftersom vi redan har en stor tjej som då är nästan 3, med adnra ord för liten för att vända. Men, budget är ju något man konkret måste tänka på så nu siktar vi på lite äldre modeller av "vanliga" bilar, dvs inte 7 sitsiga. Så, jag undra har någon av er har bilder eller erfaranheter av tre bakåtvända barn i oyota Avensis eller Volvos v70.

(Självklart ska det provas också men makens jobb och min tvillingmage har kommit i vägen hitills, så vi vill vara ganska säkra på vilka modeller vi ska testa när vi försöker komma iväg igen.)

• tinis77
    Amlin skrev 2010-11-15 20:10:35 följande:
    Vi har varit helt inne på att köpa en Toyota Corolla Verso när våra twins kommer eftersom vi redan har en stor tjej som då är nästan 3, med adnra ord för liten för att vända. Men, budget är ju något man konkret måste tänka på så nu siktar vi på lite äldre modeller av "vanliga" bilar, dvs inte 7 sitsiga. Så, jag undra har någon av er har bilder eller erfaranheter av tre bakåtvända barn i oyota Avensis eller Volvos v70.

(Självklart ska det provas också men makens jobb och min tvillingmage har kommit i vägen hitills, så vi vill vara ganska säkra på vilka modeller vi ska testa när vi försöker komma iväg igen.)
    Har 3 bakåtvända i en volvo 855, den är väl ganska lik en V70 inuti. Har även haft 2 bakåtvända i en v70, hade lätt fått plats en till. Har bilder i galleriet.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Amlin
    tinis77 skrev 2010-11-15 20:16:51 följande:
    Har 3 bakåtvända i en volvo 855, den är väl ganska lik en V70 inuti. Har även haft 2 bakåtvända i en v70, hade lätt fått plats en till. Har bilder i galleriet.
    Kanon. Jag söker igenom bildtråden i jakt på dina bilder!
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)