• Bambusa

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

men, ja skrev nyss men de försvann... aja, frågan var om akta gracos cosmic comfort s, vi får den inte att sitta stabilt, varken med vanligt 3punktsbälte eller fast 2punkts... och när man satt i och tagit ur några gånger lutar stolen åt de hållet.. Rynkar på näsan  har henne i mitten.. babyskyddet gick att få fast hårdare, samma märke på den, men då var de stödbenet som inte satt bra i mitten istället, så då fick vi ha henne åt sidan..

• Bambusa

carseatlady, vi har andra bälten på sidoplatserna, så spännet skulle hamna innanför "hornen" på solen, vet inte om de är okej ?  i fram är halva delen rullande, men om man spänner ut den helt borde du ju bli de samma som ett fast? d är den bilen vi åker mest, för den är så stor och bra, kan ha hundbur och vagn och resärvmatstolen med utan problem..  men en nackdel med dom bilarna är ju att de är mkt mer fjädring i sätet, så den ger med sig mer, kan ju vara en nackdel när man ska ha bilstol, har dock en antiglidmatta under, köpt på babyland..  hade dock samma problem i saaben,å den är ändå från 80talet.. har en twoway i min pappas bil som ja fundera på att prova i våra, men ja hade önskat bätre sidoskydd och stöd när hon sover, vilket hon ofta gör i bilen, och vi åker mkt bil..

• Bambusa
    Joico skrev 2010-07-03 07:39:39 följande:
    N21: Fina bilder.. visst kan man väl få ner stora barn i babyskydd också,  men jag hade aldrig satt en 18månaders i BABYskydd. Det funkar, men jag tkr inte det är ok... Man bör byta till bilbarnstol så fort barnet kan sitta
    Annnan, så länge vikt och längd inte överskrider ser ja inget dåligt med de,  sett många små bebisar sitta mkt dåligare i  för stora bilstolar, vi böt till cosmic comforten vid 11månader ungefär, men har använt babyskyddet om vi ska åka i nån annan bil eller så.. ja hade de med på bussen så hon skulle sitta säkrare än i vagnen (åkte ca 2 timmar enkel resa..) för nån månad sen..  men nu ska den dock  lånas ut till en kompis snart..
  • Bambusa
    Ca rr o skrev 2010-07-03 14:37:45 följande:
    ett babyskydd är inte alls lika bra som en bilstol, när sonen var 5 månader åkte vi till en affär för att bara KOLLA på bilstol till honom.. Pratade då med en där som sa att om han satt stadigt och kunde hålla upp huvudet skulle jag köpa en redan då.. så jag köpte en då sen satt sonen i babyskydd tills han va ca 8 månader sen tyckte jag inte att det va lika säkert som bilstolen.. Jag skulle ALDRIG sätta mitt barn om han/hon va 18 månader i ett babyskydd.. och ett barn som är 18 månader kan inte vara för liten för en bilstol, kanske i vissa men då får man helt enkelt köpa en annan som man provar ut i bil och med barn i...
    de är klart dom vill sälja.. men ja litar mer på gracos vikt och längd anvisningar än nån som jobbar på barnenshus..
    och efter 10mån har vi haft den som extrastol, mkt bättre än nån gammal från blocket.. men nu blir de en britax twoway som extra,för dom känns lättast att ta med sig,även om ja önskar bättre sidoskydd.. men men..
  • Bambusa

nån som åker volvo och har en akta graco cosmic comfort s ??  vi ska ev köpa en volvo kombi till vinterbil,skulle gärna se bilder på hur de blir, hade hoppats på kunna ha den i mitten bak, barnet blir 2år snart.. funar de inte får de bli till att köpa en annan bilstol helt enkelt.. har ju flera bilar så d gör ju inte så mkt om man har en stol i varje, haha...

• Bambusa

natten till igår når vi åkte hem från lång biltur,hade ca 25-30 mil kvar (av 126mil), så klickade de till i spännbandet till bilstolen(sitter mitten bak) så ja kände efter,lät som man öppnade ett bälte, då fick ja en fjäder i handen, ca 3cm lång Förvånad  vi kunde inte göra mkt då utan lät bli att pilla med stolen, jag satt mig i bak med dottern som skulle sova.. sen igår morse gick ja ut och titta, då hänger de ut en lika fjäder ur ena bälteslåset på spännbandet Rynkar på näsan blev till att åka till barnens hus och få nya, dom hade dock inga till just akta/graco men britax skulle passa sa hon -och de gjorde dom med.. hon hade aldrig sett nå liknande, vi har bara haft stolen sen januari i år, viss har den blivit flyttaad mellan bilar några gånger, men de ska dom ju tåla, och hon sa med att man ska ju spänna hårt så de ska dom tåla..  får se om dom hör av sig om vad akta/graco säger när den kommer fram till dom..

nån som varit med om de??

• Bambusa

ja, de hade lixom öppnat sig lite (är ju två halvor som sitter ihop, antagligen fjädrar från knappen man trycker på för att öppna)  men de va inte kul att tvingas åka med den så lågnt, hade nån affär som kan tänkas ha bilstolar varit öppen hade vi letat efter en sån istället, men bara mcdonalds och mackar öppna, nackdelen med att åka på natten, men fördelarna är ju många dom med.. lugnt på vägarna och barnen sover..

vi böt bil för 2veckor sen, så då flyttade jag över bilstolen, och då såg man inget konstigt med dom.. men nu kommer ja ha koll som tusan..

• Bambusa
    Amlin skrev 2010-10-15 16:38:06 följande:
    Jag har kikat igenom eran underbara bildtråd, men bilderna är många och man blir lätt vimsig efter ett tag när det är så mycket att gå igenom.

Det här är mitt läge. Vi har en dotter som idag är 2 år. Hon sitter i en be safe izi kid, som hon förvisso snart kan växa ur men vi hoppas den ska passa ett tag till.

Nu har vi tvillingar på gång som ska komma i mars/april någongång. Vi funderar på att köpa stolar till ett av barnen och hyra via is till det andra, får se hur det blir med det. (If har ju också be safe)

Vår nuvarande bil kommer bli för liten hur som helst så den kommer behöva bytas. Utmaningen blir att hitta en bil som rymmer tre bakåtvända barn samtidigt, för dottern kommer ju inte hinna bli tillräckligt stor för att vändas. Perioden med babyskydd ska nog gå men sen? Bakåtvända stolar är ju inte direkt små.

Så min fråga är, har någon av er bilder och tips om stolar samt bilmodell där tre st bakåtvända barn får plats samtidigt som man kan sitta två vuxna och ändå få in packning och tvillingvagn i bilen? Placeringen av barnen (fram- baksäte) spelar mindre roll, vi måste helt enkelt få det att funka på ett säkert sätt.  Vi är öppna både för vanliga kombis och 7-sitsiga bilar.
    min kompis har precis som dig, en 2åring och tvillingar, just nu har dom ju babyskydd till tvillingarna (akta/gracos med bas) och en cosmic comfort till 2åringen, i en volvo 950(tror ja den heter) och en uj tvillingvagn i bakluckan.. stora stolen i fram och babyskydden i bak.. mamman sitter med bebisarna i bak..
  • Bambusa

ang våra spännband till stolen så har dom absolut inte slagit i nån stans iaf, bara jag som flyttat stolen (kontroll behov) och jag har dragit åt dom,visst ja är hyffsat stark,speciellt för att va tjejj, men som hon på barnens hus sa så ska dom klara mkt när man drar åt,eftersom dom ska sitta hårt.. hon blev faktiskt lite chockad när hon såg dom..

Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)