• Bambusa

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

tinis77 skrev 2010-10-15 20:40:08 följande:
    Jag har 3 bakåtvända i en volvo 850. Funkar bra, får plats med syskonvagn + packning, och 2 vuxna kan sitta i bilen. Har bilder i galleriet och i bildtråden. Har även haft 3 bakåtvända i en citroen xm, men där var det inte lika gott om plats för vagnen.
    kul å se bilder från raggabilen med, vi har 3, med midjebälten i.. funkar fint, men vi har ju bara en med, men haft en till i några gånger..
  • Bambusa

vi satte bilstolen i fram på våran volvo 240 här om dan (brukar ha mitten bak) för ja skulle sitta i bak å hålla i lasten.. men va ostadigt bilstolen satt med 3punktsbälte Förvånad är ju van med midjebälten, som inte är rullande, och då får man ju stolen riktigt stadigt och bra,  och de vart inte alls bra för henne i fram, trågnt för benen och inte lika bra lutning, nu va de bara 4mil sen böt ja tillbax när vi kom hem.. men ja som trodde de skulle bli bättre i fram, men inte.. i saab 900 som vi hade innan satt hon inte lika bra i bak, men kanon i fram.. så olika.. hon bryr sig itne så mkt om benutrmmet, men får man vlja så ger man ju henne hellre mer utrymme för benen medans de går(2år) känns säkrare med henne i mitten bak med, sen att hon slängde saker på sin pappa hela tiden,edans han körde gör ju inte saken bättre.. hehe..  hur har ni andra med ett barn i bilen?

• Bambusa

ja, jag höll i som extra säkerhet och för dotterns stol satt ivägen annars, och hon drar i allt hon kommer åt, och plast är inte så bra för småbarn.. annars har vi lastgaller och saker i kombiutrymmet..  men de funkar inte jämt.. spänner fast hundarns bur dom få gånger dom åker med också..

jag hade stolen så lågnt bak de gick och lutade den bakåt, men blev inte mkt bättre (cosmic comfort)  dock väldigt trågnt för mina ben.. drar alltid massa i bältet så den ska sitta stadigt, men upplever att de inte alls blir så bra med 3punkts, (men har man bara de så har man ju inget atrt jämföra med) har en two way i pappas ford focus, i bak och den har man ju vant sig vid nu, men i början tyckte ja de va hämskt vingligt.. spännbanden sitter så hårt ja får dit dom,vilket är hårt! men just bltet som tillåter stolen att röra sig sidleds..eftersom de är gondkända bälten är de väl ingen fara, men de känns skumt.. läser alltid beskrivningen nr de va ett tag sen ja flyttat stolen och ska byta plats eller bil.. men bäst får ja dit dom med 2punkts (ej rullande)

förresten, ska ev åka långfärdsbuss nästa månad, med dottern, och när hon va mindre va d inte så svårt då hade hon babyskyddet med bas, så de va inga problem, men nu är de urvuxet, senaste gångerna ja åkte fanns de vanliga 3punkts blten, men vet att de nån gång förr varit rullande 2punkts, är de helt ändrat numera att bussarna ska ha 3punkts, för rullande 2punkts får man ju inte sätta fast bilstolar med.. måste ju vara fler än ja som åker sånna bussar med småbarn,men inte vill ha dom i knät..

• Bambusa
    norgesessan skrev 2010-11-01 21:11:59 följande:
    Åkte med min son i somras, han var då nästan 5, och satt framåtvänd i sin multitech. Det var tvåpunkts, därför satt han i internbältet. Det fanns ingen möjlighet att ha den bakåtvänd, samt att jag inte ville det, varannan satt med laptops och andra saker....
    Hade med bilstolen eftersom den skulle användas i en bil när vi kom fram.
    okej, ja i absolut värsta fall får hon väl sitta frammåt i bilstolen, de är ju ändå bättre än ingen bilstol, men eftersom babyskyddet funkade så bra så tror och hoppas ja de funkar, känns de itne bra så skiter vi i å åka.. såå viktigt är de inte med julbord Tomte
  • Bambusa

en fråga, dottern är mittemellan två lägen på bältet, vilket är att föredra då, på graco cosmic comfort s ?? under axeln eller över?? känns som man behöver höjja nu, för nackstödet lixom blir nertryckt mot axlarna..

• Bambusa
    norgesessan skrev 2010-11-19 14:21:56 följande:
    Då hadejag höjt lite, om den ör i vögen för axlarna. Jag brukar testa båda sätten och kolla hur bältet sitter bäst. Min dotter är också (snart) 22 månader, och sitter i en Cosmic.
    jo, jag har funderat på de jag med, tror ja tar in stolen och provar lite.. om man tar bort nackstödet ser man ju bättre.. ja dom är kanon,synd bara att den växs ur så snabbt.. den känns så ombonad och bra.. men i vissa bilar blir lutningen inge vidare och den tar plats.. men mittenbak funkar.. bara jobbigt för ryggen och lyfta in henne, vi åker rätt mkt, och många korta sträckor.. men vi får alla 3 bäst plats så...
  • Bambusa
    Amlin skrev 2011-01-04 22:17:13 följande:
    Tack! All info är väldigt välkommen just nu. Vi har en 2,5 åring och tvillingar på gång. Måste byta bil men kan troligen inte lägga allt för mycket pengar på bil just nu. Skulle det funka med en "normalstor" bil typ passat så är det ju möljigt att hitta en bil som vi går in i allihop till rimlig peng.
    en kompis har just så, en 2åring och tvillingar på 4månader.. dom åker volvo 945,vet dock inte årsmodell, men dom har två akta graco babyskydd med bas i bak och en akta graco cosmic comfort i fram.. en vuxen i bak med dom små funkar, men de är ju lite trågt, beroende på hur stor man är..  vi har en volvo 240(kombi) och har en akta graco i mitten bak, skulle nog få in iaf ett babyskydd och en normal stor bakvänd bilstol till i bak, eller en vuxen ibak och en bakvänd normalstor stol bak, och en till i fram.. men 3 i bak blir nog kämpigt..
  • Bambusa
    Amlin skrev 2011-01-05 09:06:47 följande:

Passaten sk vi seriöst börja kolla. Kikade runt i går och såg några ex som kändes som alternativ. Måste testa med stolar först bara. Volvo har jag förstått har ngåra modeller som funkar riktigt bra, vi har kollat v70 också och kommit fram till att den har ok lastutrymme där man rymmer lite mer än vagnen men inte så mycket... men det är nog så det ofta ser ut i dessa bilar.

Vi vill gärna få in tre bak eftersom jag är galet åksjuk och gärna sitter främ även när jag inte kör. Men vi inser ju att det kan bli svårt och då får man ju bita i den sura sockan och sitta bak. Med två spädisar kan ju det dessutom vara ganska bra, någon som kan jaga tappade nappar på långresan är nog inte helt fel.

Vi gört så att vi provar med bilbarnstolar direkt. Babyskydden kommer nog gå in i de flesta bilar som har trepunktsbälten, problemen känns det som, dyker upp när man ska in med de stora pjäserna. Storasyster har en izi kid idag och den är ju inte liten direkt. Får se vad vi hittar för modeller sen, en vändbar måste vi nog hitta för dottern är stor och lång men måste kunna sitta bakvänd ett par år till.

britax two way är störst! men är den urvuxen bakåt så är den de frammåt med...
    babyskydd med bas är guld värt, speciellt om två bebisar ska in i bilen,och ett syskon med, klickar i babyskydden, utan att tappa koll på de större barnet,slipper stå å grejja med bälten och så.. och dom funkar med tvåpunktsbälten med, som de är i lite äldre bilar i mitten bak..
  • Bambusa

vi åkte ikväll ca 25mil, första halvan va hon vaken, sen sov hon, vi hade dock gett henne för dåligt viloläge, så hennes huvud föll fram lite, men annars tycker ja t-w verkar bekväm..finns ju lösa nackkuddar med om man vill ha..  våran tjej är 2år, 88cm,13kg..  har en tw i morfars bil,som hon suttit i sen ca 1år, och i våran ena raggarbil har hon en t-w med, i volvon har hon akta graco cosmic comfort, men i år kommer hon nog växa ur den, så då blir de en till t-w där med..  britax multi tech (finns bild upptill på den här sidan) med både m-t och t-w ger ganska taskigt benutrymme, men de beror ju även på hur stor bil man har.. 

ang bas så tycker ja man får dit dom stadigare med bas, tycker de lätt blir lite svajjigt me bara bälte, men ja är kräsen med sånt med.. satt om hennes stol 3 gånger ikväll, haha..  väldigt fjädrande och mjukt säte, men till slut fick ja till den.. i mitten i fram (hel soffa i fram, med fasta 2punkts bälten)

• Bambusa
    Amlin skrev 2011-01-06 12:05:15 följande:
    Tack för svaret! Ja det är ju verkligen olika beroende på bilmodell. Känns som att det är mycket som ska klaffa. framförallt när tjejen är så stor, bilstolarna är ju inte byggda för så stora barn känns det som. Det blir till att testa runt. Besafe är ju otroligt bekväm för henne men den växer hon ur vid 18 kilo så det är ju inte länge kvar i den. Tror hon väger 17,5 eller nåt.
    ja,de är ju de.. nästan hela dotterns fösta år åkte vi bara raggarbil, då va de nnu svårare å få de å funka, 1965 tnkte dom inte på samma sätt som nu... hehe... men åk och prova stolar i butik.. man får även prova dom i bilen sin..  men jag skulle kört på en two way och kanske en skön nackkudde till den, eftersom hon är så lång redan..å den funkar till 25kg..
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)