Campingtråden längtar efter våren !
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 21:31Jag har inte problem med stavningen, bara problem med snabba fingrar på tangentbordet Sorry hoppas ni fattar ändå!
Hej på er!
En snabb, smått akut fråga, om någon kan svara.
Är det någon som vet hur man tar bort fram-fönstret på en Adria 562 UK, lyckades tyvärr spräcka lite av innerfönstret igår så maken ska lossa det och se om han kan laga det.
Är det någon som vet var man kan få tag på beg. fönster. Det är en -99 så fönstrerna är gröna.
/ Atti... Snart bär det iväg
Vårt kylskåp fortsätter att bråka med oss. I natt hade vi nästan 14 grader i det, men då var det väldigt varmt här i natt visserligen. Fast det ska ju ändå klara det och speciellt som vi kör det på gasol nu. Det ska bli riktigt intressant att se vad de kommer fram till på husvagnsfirman nästa vecka! Min man har pratat med de förra ägarna och de kunde ha glass i frysen när de körde kylskåpet på el...det kan vi bara glömma för jag kollade frysen när vi stod på säsongsplatsen och då höll den en temp på -14 grader. Det är skönt att veta att kylskåpet betydligt bättre än nu, för det bevisar ju att något faktiskt är fel. Vi har fått order av ägaren till husvagnsfirman vi köpte vagnen på att vi ska höra av oss nästa vecka oavsett hur det går den här veckan. Skönt att han tar vårt problem på allvar.
Hittade den här när jag kollade runt lite...
http://www.campingsverige.se/Gas-kyla-varme/Haall-koll-paa-kylskaapet-i-sommarvarmen.html
Idag regnar det så idag blir det nog ensväng till ullared....till barnen och makens stora glädje
Nu har vi lämnat strandstuviken och installerat oss på Skeppsdockans camping i Söderköping. En liten lite enklare camping precis brevid Göta Kanal.
Tolta: vårt kylskåp är inte heller jättekallt nu i den här värmen men håller väll kanske lite lägre än du verkar ha. Mjölken är inte så kall som man är van att ha den. Mjölken och smöret surnar iaf inte.
Vad kul med fler nya här.
Nericia77. Johannesviks camping var vi runt och tittade lite på nu när vi var i Kungshamn/Smögen och campade. De har fixat lite barnvänligt vi stranden där.Den är stor men den verkar bra .Busshållplats utanför också. Vi låg på Wiggersvik mittemot men vi fick husvagnen till bollplank fastän vi sa till och sa till. Vi är tåliga både när det gäller väsen och annat på campingar och hänger inte upp oss så mycket men när vi får bollar på frukostbordet , husvagnen och hundarna i flera dagar så är tålamodet slut. Vaktnumrena fungerade inte heller och då fanns ändå tre stycken. Där fanns ingen som tittade till campingen på sen kväll heller. Annars är där fräscha toaletter. Smögens camping vid bron har vi också legat men där är klippigt när man vill bada plus att det är tillåtet för yngre att campa där så där kan bli stökigt och blockerat på toaletterna när miljoner tjejer fixar till sig på en gång på kvällstid.
Vi kom hem i torsdags efter att ha varit i Kungshamn och i Söderköping och campat. Jättetur med vädret och härlig semester har vi haft. Maken klarade körkortet på tisdagen efter midsommar så 2 timmar efter det åkte vi .
Vi har haft fullt upp med födelsedagar och annat nu under helgen och ett par vändor till festivalen inne i stan som pågår just nu har annars hunnits med.
Hoppas allt är bra med alla.
Angående kylskåp så har vi alltid en termometer i det så man kan ha koll på tempen. Sedan har jag monterat en fläkt i friskluftsintaget för att kunna få bättre luftgenomströmning/kylnig då det är varmt ute. Vi märkte också att nu då satt igång kylskåpet innan vi skall åka och vi inte använder det normalt( alltså öppnar och stänger hela tiden) så håller det väldigt kallt...det har varit runt +4-5gr nu även fast vi haft +30gr ute på dagarna. Men då man campar och öppnar och stänger så blir det väldigt snabbt varmt. Jag testade med en digital termoter med givaren placerad längst in i kylskåpet och en vanligt "öppning" för att ta ut lite saker för matlagning så hann tempen stiga med ca 4gr. Så ett husvagnskylskåp är betydligt känsligare än ett vanligt hemma kylskåp för värme och att öppna och stänga.
Nu har vi börjat packa inför vår långresa. På fredagmorgon bär det av, 4 veckors semester i vagnen och det lär väl bli minst 300mil längs dom finska och svenska vägarna. Skall bli skönt att komma iväg.
Lite kylskåps info: om det är dometic skåp så på de skåp som nu tex sitter i kabe vagnar så står det 7* i kyl o -12* i köldfack som man kan kräva om de är bra förutsättningar. Vi har haft ett antal samtal nu senaste dagarna ang kylskåp o ja tyvärr så är det så att de inte orkar i denna värmen. det är ju inte samma typ av kylskåp som vi har hemma. o sen har man ofta ett förtält uppe som det blir sjukt varmt i o där tas ofta luften till kylen....
-14* i köldfacket är superbra det är ett köldfack o inget frysfack. så när ni skall förvara varor där i skall ni egentligen gå på den förvaringstid som rekomenderas för köldfack.
Dometic rekomenderar till sånna här varma dagar en separat frysbox från dem (modell kylsväka) de klarar bättre att kyla efterosm de har en annan funktion/kylteknik.
För att at en rättvis temp skall man egentligen inte ha öppnat skåpet på 10h o det gör man ju betydligt oftare när man campar o var gång man öppnar fyllar man skåpet med varm (nu supervarm) luft som kylen skall kyla igen. trist men sant
Chriss tips m fläkt bakom är inte fel om man tycker att den kyler dåligt. Men visst skall man kolal först så att det inte är något annat problem, sot i skåpet kan vara en enkel men nog så tempökande felorsak framförallt om skåpet kyler dåligt på gasol. man behöver då sota ut o ibland även byta ett munstycke innaför brännaren. allt enligt tekniker på dometic jag pratade med igår ang ett kund kylskåp.
Hoppas ni får trevliga semester turer iallafall trots varmare kylskåp alla familjelivs vänner. imorgon åker vi tyvärr hemåt igen, min sem har varit slut sen måndags men familjen har denna v oxå, sen jobbar vi i 3 v innan vi har en v sem till har träffat medlem 2 m familj några dagar o på måndag kommer de o ställer av sin vagn hemma hos oss