• jmmm

Campingtråden längtar efter våren !

Hej alla campare!

Jaha, nu har vi nytt år och en ny säsong börjar närma sig för oss som inte vintercampar!

Några här inne har ju lyckan att gå i väntans tider o vi hopaps att ni meddelar oss andra när lyckan är total. Så vi har en chans att bli lite avis  
    Ja givetvis skall ju ni som plötsligt blir med vagn elelr bil oxså berätta, här inen glädjs vi med vaandra o följs åt i väntan (under vintersäsongen) på säsongen 2010

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48056792.html
    (vår gamla tråd)

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45543049.html
    (vår förr förra tråd)

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45543049.html...://www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43295786.html
    (bildtråd)

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45543049.html...://www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46019220.html
    (camparnas hemma campingar)

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45747788.html
    (vilka är vi tråden)

ja jag testar så här så länge o hoppas att ni alla hittar hit o att länkarna funkar.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 21:31
    Jag har inte problem med stavningen, bara problem med snabba fingrar på tangentbordet Sorry hoppas ni fattar ändå!
  • Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !
  • åsis
    Wilowa skrev 2010-07-13 10:42:24 följande:
    Vårt kylskåp fortsätter att bråka med oss. I natt hade vi nästan 14 grader i det, men då var det väldigt varmt här i natt visserligen. Fast det ska ju ändå klara det och speciellt som vi kör det på gasol nu. Det ska bli riktigt intressant att se vad de kommer fram till på husvagnsfirman nästa vecka! Min man har pratat med de förra ägarna och de kunde ha glass i frysen när de körde kylskåpet på el...det kan vi bara glömma för jag kollade frysen när vi stod på säsongsplatsen och då höll den en temp på -14 grader. Det är skönt att veta att kylskåpet betydligt bättre än nu, för det bevisar ju att något faktiskt är fel. Vi har fått order av ägaren till husvagnsfirman vi köpte vagnen på att vi ska höra av oss nästa vecka oavsett hur det går den här veckan. Skönt att han tar vårt problem på allvar.

På vår förra husvagn fick vi det där problemet när det var väldigt varmt ute. Det visade sig att kylskåp endast kan kyla ett visst antal grader. Om det nu kan kyla 15 grader och det är 30 grader ute kommer kylskåpstemperaturen vara 15 grader. Kan det kyla 10 grader blir det 20 grader i kylen vid 30 grader ute.

Vi fick bättre temp när vi hade färre saker i kylen, dvs om vi handlade kylvaror varje dag orkade skåpet med.

• Wilowa
    åsis skrev 2010-07-15 10:12:49 följande:

På vår förra husvagn fick vi det där problemet när det var väldigt varmt ute. Det visade sig att kylskåp endast kan kyla ett visst antal grader. Om det nu kan kyla 15 grader och det är 30 grader ute kommer kylskåpstemperaturen vara 15 grader. Kan det kyla 10 grader blir det 20 grader i kylen vid 30 grader ute.

Vi fick bättre temp när vi hade färre saker i kylen, dvs om vi handlade kylvaror varje dag orkade skåpet med.

Det är så vi gör nu, vi har typ bara mjölk, yoghurt och smör i det. Fast nu ska jag inte tjata mer om vårt kylskåp! Jag återkommer med info efter att husvagnsfirman undersökt saken. Solig
  • Mikah
    marremask skrev 2010-07-15 06:41:25 följande:
    Nericia77: vi är ju väldigt nya på det här med husvagn, varken jag eller maken är uppväxta med det och vi köpte vår vagn i höstas. Så denna sommar åker vi runt en del. Har redan averkat Strandstuviken och nu Skeppsdockans camping. Idag bär det av till ALV i Vimmerby och senare rullar vi till Kalmar för en natts stopp innan vi tar oss till Böda sand. Från Öland tar vi båten till Gotland där vi också ska åka runt i en och en halv vecka innan hembåten går till Nynäs.

Där har du hela vår rutt i sommar
    På Skeppsdockans camping I Söderköping. Där var vi förra veckan fast vi låg där några dagar. Har ni inte provat Smultronstället vid kanalen. (glascaféet)
  • Mikah

Marremask, i Kalmar finns en prisvärd camping som heter Rafshagsudden. Jättemysig. Där var både jag och jmmm samtidigt förra året utan att vi visste det.

• Mikah

Tolta. Ni har nog inte fått fel uppfattning. Vi stod där för 2 år sedan och kommer aldrig att göra det igen. Förraåret  var det ett blodigt knivslagsmål mellan de som bor där alltid och det var inte så svårt att förstå.

• Wilowa
    Mikah skrev 2010-07-15 20:01:33 följande:
    Tolta. Ni har nog inte fått fel uppfattning. Vi stod där för 2 år sedan och kommer aldrig att göra det igen. Förraåret  var det ett blodigt knivslagsmål mellan de som bor där alltid och det var inte så svårt att förstå.
    Usch då! Vi känner nog som er, vi kommer aldrig att bo där igen. Om det inte varit för avsaknaden av trafik och servicehusen, så hade vi lika gärna kunnat stanna bland lastbilarna på någon rastplats typ. Det hade dessutom varit gratis. Vi betalade visserligen bara 125 kronor, men ändå.
  • marremask

Mikah: självklart besökte vi smultronstället . Vi gillade Söderköping men tyvärr inte campingen. Kanske för att vi var de ända som hade barn med. Kändes som om det bara va vi som lät något alls.

Tack för tipset i Kalmar, ska kolla upp det. Vi får se om vi orkar hela vägen fram dit idag efter en dag till på Astrid Lindgrens värld. Barnen älskade det igår och ville inte därifrån så vi vet inte hur långt vi hinner efter .

• nericia77
    Chris skrev 2010-07-15 09:47:01 följande:
    Vi har haft husvagn i ca 4år och har åkt runt både sommar och vintertid. Nu till vintern skall vi ha våran vagn uppställd i Säfsen.  Under våren hade vi uppställt vagnen på försäsong på Hansagård camping i Falkenberg.

Imorgon drar vi ju iväg på en 4 veckor lång husvagnssemester och då campar vi allt från 1 natt/camping upptill 1 vecka. Jag försökte räkna lite snabbt och kom till att vi har besökt ca 30 olika campingar under dessa år. Sen har vi ju besökt vissa flera gånger.

På vintern har vi haft våran husvagn uppställd hemma på tomten under en enkel typ av carport. Det hur man skall förvara en vagn under vintern finns hur många "teorier" som helst om. Så det finns väl inget som är helt rätt eller fel
    ja det e ju så olika va folk tycker, en del tycker man ska ställa in den andra inte. vi vet varken ut eller in. min farbror ställer inte in den, men han har en äldre vagn, vi som har en nyare blir lite tveksamma. vill ju inte att den ska bli förstörd. men å andra sidan så ska de ju klara vintern.
    Wilowa skrev 2010-07-15 09:49:35 följande:
    Våran stod hemma på tomten mellan en granhäck och vårt garage...insnöad bakom alla snöhögar. Vi får verkligen hoppas att vi inte får riktigt lika mycket snö i vinter, för då kan det bli svårt för oss att komma iväg till vår vecka i Sälen. 
    nericia77 skrev 2010-07-15 09:03:32 följande:
    aha, ja vi är ju oxå nya eller jag är uppväxt med det, men gubben e ny, men han gillar det redan. .

trevlig rutt ni gör,  tack för att du delar med dig, roligt o höra vart folk åker, man kan ju få lite ideer om vart man ska besöka
    Jag håller med, det är trevligt att höra vart ni åker. Dela gärna med er om vad ni tycker om de campingar ni besöker. på väg hit så stannade vi på KronoCamping i Göteborg och det var verkligen ingen camping som jag skulle vilja stå mer än en natt på. Fast vi kan ha fått fel uppfattning, för vi stod bara på quick stop och de var ju även snälla och lät oss stå på en vanlig plats. 

ja vi funderar oxå på att ställa våran på tomten, men vette sjutton . vill ju inte att den blir förstörd. men det blir den väl inte. de ska ju klara vintertid. men det borde vara bättre om den står inne eller?
  • Wilowa
    marremask skrev 2010-07-16 06:44:25 följande:
    Mikah: självklart besökte vi smultronstället . Vi gillade Söderköping men tyvärr inte campingen. Kanske för att vi var de ända som hade barn med. Kändes som om det bara va vi som lät något alls.

Tack för tipset i Kalmar, ska kolla upp det. Vi får se om vi orkar hela vägen fram dit idag efter en dag till på Astrid Lindgrens värld. Barnen älskade det igår och ville inte därifrån så vi vet inte hur långt vi hinner efter .
    Om jag skulle åka till Kalmar nu så skulle jag åka till Gabriels keramik i Timmernabben och köpa nya kaffemuggar.
  • marremask

Vi kommer ju tyvärr inte vara nån längre tid i Kalmar. Stannar bara för natten för att korta av resan till böda sand. Vi är ju idag på ALV och känner jag mina barn rätt dröjer det innan vi rullar.

Nericia77: vi kommer ställa upp vår vagn på säsong i bjursås, så den kommer stå ute .

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !