Campingtråden längtar efter våren !
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 21:31Jag har inte problem med stavningen, bara problem med snabba fingrar på tangentbordet

nu e ju jag lite nyfiken av mig, vart åker alla o campar? åker ni till samma ställen eller åker ni runt en del, själv har vi då som sagt tänkt o åka runt, o inte åka till samma ställe flera ggr. men det börjar redan att man velar om man ska åka tillbaka eller till nått nytt ställe haha
Tack jmmm! Vi inte ett Dometic, men just nu kommer vi inte på vad det heter och vi måste öppna skåpet för att se vad det heter...och det gör vi inte i onödan. Det kyler bättre på gasol än på el, men inte ens med gasol är det tillräckligt varmt. Då jag uppmätte 14 grader i frysen var när vi stod på säsongsplatsen och hade skaplig temp i kylskåpet. Efter det så har jag lagt termometern på utsidan för att lättare ha koll på den. Jag har tagit med vår digitala utom- och inomhustermometer som vi i vanliga fall har hemma, just för att kunna hålla koll på hur varmt det varit som mest.
Jag vet och förstår att kylskåpen får jobba hårt i denna värmen och jag hade inte sagt nått om vi bara haft problem nu, men vi hade ju samma problem även innan det blev så här varmt. Vi stänger dessutom aldrig igen förtältet helt annat än på nätterna , men då är det ju förhållandevis svalt ute. Sedan har vi inte överdrivet varmt i vårt tält heller, det är inte varmare än att vi kan vara här inne utan större problem även dagtid.
Från det ena till det andra....jag hittade fisken som sonen fångade idag. Det var en typ v kantnålsfisk...jag visste inte ens att det fanns sådana och då har jag ändå fiskat en del i mitt liv.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Syngnathus_acus.jpg/218px-Syngnathus_acus.jpg
Nericia77: vi är ju väldigt nya på det här med husvagn, varken jag eller maken är uppväxta med det och vi köpte vår vagn i höstas. Så denna sommar åker vi runt en del. Har redan averkat Strandstuviken och nu Skeppsdockans camping. Idag bär det av till ALV i Vimmerby och senare rullar vi till Kalmar för en natts stopp innan vi tar oss till Böda sand. Från Öland tar vi båten till Gotland där vi också ska åka runt i en och en halv vecka innan hembåten går till Nynäs.
Där har du hela vår rutt i sommar
Det med fläkt skall väl egentligen inte behövas....så säger ju iaf många försäljare. Men i vår förra vagn där kylskåpet var helt Ok så sänktes tempen med ca 6-7 gr då det var varmt ute. Så enligt min mening är det ett smart tillval.
Sen kan jag tänka mig att det inte är så vanligt att husvagnsfirmor monterar detta utan det är nog ofta husvagnsägarna själva. Det finns en lång tråd om detta med fläktar på husvagnsforum.com . Där är vi många som monterat datafläktar vid kylflänsarna med gott resultat.
en fråga!
hur gör ni med era husvagnar på vinter halvåret?, vinterförvarar ni dom i nån lada typ, eller har ni dom bara ståendes ute hemma, under carport.
Vi har haft husvagn i ca 4år och har åkt runt både sommar och vintertid. Nu till vintern skall vi ha våran vagn uppställd i Säfsen. Under våren hade vi uppställt vagnen på försäsong på Hansagård camping i Falkenberg.
Imorgon drar vi ju iväg på en 4 veckor lång husvagnssemester och då campar vi allt från 1 natt/camping upptill 1 vecka. Jag försökte räkna lite snabbt och kom till att vi har besökt ca 30 olika campingar under dessa år. Sen har vi ju besökt vissa flera gånger.
På vintern har vi haft våran husvagn uppställd hemma på tomten under en enkel typ av carport. Det hur man skall förvara en vagn under vintern finns hur många "teorier" som helst om. Så det finns väl inget som är helt rätt eller fel
Helt rätt fläkten skall inte lösa problemet utan bara förbättra kylningen på ett fungerande kylskåp.
Jag har gjort ett enkelt fäste av alu.profiler som jag skruvat fast under kylflänsarna i det nedre luftintaget. Strömmen tar man där det finns 12V närmast. Jag hade en plint bakom kylskåpet så där kopplade jag in mig. Jag har dessutom satt en strömbrytare innen i vagnen så man kan stänga av och på fläkten. Men man för lösa detta på olika sätt för det är olika förutsättningar på nästan alla vagnar Lika är det hur stor fläkt som får plats. Jag fick plats med en 92mm datafläkt. Vissa har haft trångt och monterat flera små istället.
I denna tråd på husvagnsforum finns en del bilder på olika monteringssätt och allmän diskussion om fläktar.
http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=67&func=view&catid=33&id=167023