• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Beautifully Human
    La Lola skrev 2010-01-12 11:56:44 följande:
    Har hon erfarenhet av flera st alltså? Det är ju rätt så ovanligt att gravida blir smittade o får missfall. "Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln.""Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall." Från Livsmedelsverket hemsida.
    Jo jag vet. Jag har läst allt det där.
    Det är inte min poäng.

Min poäng (för tredje och sista gången, så häng med) är att på min bvc är det rutin att "varna" och uppmana extra uppmärksamthet på kattlåda, pussar osv, pga av att man har erfarenheter av sena missfall pga av parasiten. 

Jag vet att det är ovanligt, jag vet också att man som kattägare inte löper större risk än icke kattägare osv osvJag har ingenting att göra med vad min bvc informerar gravida kvinnor om.

Eller hur?

Inte säker vad du vill säga med citaten?
    Jag har endast informerat om vad min bvc informerar om. Inget annat. 
    Nice Girl Wrong Place
  • Written Fiction
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 11:58:21 följande:
    Hahaha och vad betyder räligt?Ja, speciellt om det är rutin, då är det f-n räligt som bara den.Samt en ovana om inte annat.
    ;) Räligt är ett mycket bra ord för äckligt. Det är sällan jag behöver använda ä-ordet tack vare detta ypperliga ord.

En mycket "rälig" ovana ;) Nä TS, säg till din väninna hur du känner. blir hon sårad av en sådan sak har hon säkert missuppfattat vad du menar.
  • La Lola
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 12:03:14 följande:
    Jo jag vet. Jag har läst allt det där. Det är inte min poäng. Min poäng (för tredje och sista gången, så häng med) är att på min bvc är det rutin att "varna" och uppmana extra uppmärksamthet på kattlåda, pussar osv, pga av att man har erfarenheter av sena missfall pga av parasiten.  Jag vet att det är ovanligt, jag vet också att man som kattägare inte löper större risk än icke kattägare osv osv. Jag har ingenting att göra med vad min bvc informerar gravida kvinnor om. Eller hur? Inte säker vad du vill säga med citaten? Jag har endast informerat om vad min bvc informerar om. Inget annat. 
    BVC? Pratade vi inte om BM?

Hursomhelst, jag finner det bara otroligt om hon har flera fall eftersom det är så ovanligt....
    Sen får de väl ha de råd de vill men då ska vara rimliga oxå o kunna motiveras med fakta.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Beautifully Human
    La Lola skrev 2010-01-12 12:07:51 följande:
    BVC? Pratade vi inte om BM? Hursomhelst, jag finner det bara otroligt om hon har flera fall eftersom det är så ovanligt....Sen får de väl ha de råd de vill men då ska vara rimliga oxå o kunna motiveras med fakta.
    Men råden de ger finns att hitta lite överallt. Ingenting de hittat på. Finns också på livsmedelsverkets hemsida. Förutom det där med pussar.

Mycket handlar ju bara om sunt förnuft och god handhygien t ex.

Jo, ovanligt är det, men det finns ju. Har hört att det är lite olika år till år och geografiskt sett faktiskt. Parasiten trivs bättre i vissa klimat osv...vet inte om det stämmer.

De gör väl vad de tycker är bäst (ja, bm)
    Nice Girl Wrong Place
  • muffin

Det tjatas om att djur är rena mm och det må hända. Men man måste väl ändå ha förståelse för att det finns de som tycker att detta är ohygieniskt? Det är ju ändå ett djur. Och vissa som skriver att de låter sina djur dricka ur samma glas etc...det är faktsikt bland det äckligaste jag hört. Hundar käkar bajs...Djurägare kanske tycker att det är ok men låt oss som ej är djurälskare att dela era åsikter.

• Sussi S

En hunds saliv neutraliseras efter 24 timmar... och hennes tänder borstar jag, hon luktar fan så mycket bättre i munnen än vissa människor ja träffat...tror min hunds mun e fan så mycket renare än vissa människors {#lang_emotions_wink}

Ute katter äter ju massa skit men om man DISKAR talriken efter så finns inget kvar... förstår inte hur man kan tro att bakterier stannar när porslinet diskats i maskin...
    Ni kanske kasta allt porslin ni ätit på efter tex magsjuka... kan ju finnas bakterier kvar även om talriken diskats HAHA...

• Anonym (****)
    muffin skrev 2010-01-12 12:46:02 följande:
    Det tjatas om att djur är rena mm och det må hända. Men man måste väl ändå ha förståelse för att det finns de som tycker att detta är ohygieniskt? Det är ju ändå ett djur. Och vissa som skriver att de låter sina djur dricka ur samma glas etc...det är faktsikt bland det äckligaste jag hört. Hundar käkar bajs...Djurägare kanske tycker att det är ok men låt oss som ej är djurälskare att dela era åsikter.
    Min hund äter inte bajs... men min son har ätit både jord och sniglar...
  • drever

åh fyfan hur vridrig är inte ja då som kan låta min dreggel bakterie på fyra ben få äta upp resterna på tallrikarna ibland ...världens bästa slaskhink ekonomiskt och miljövänligt och ingen av oss är döa än av dvs bakterier hypokondrikerna fasar över..mera djurdreggel åt folket!!

• oväntatväntatgravid

Men gud, vad spelar det för roll vilken tallrik katten använder? Så länge som man tvättar den i diskmaskinen... Någon måtta får det väl vara på "äcklandet"...

Min katt brukar få slicka tallriken om jag vet att han gillar det jag åt.. Dessutom äter han från våra tallrikar normalt sett. Våra djupa porslinstallrikar.

Det enda min BM har sagt är att jag inte ska rensa kattlådan. Men att inte få pussa sin katt känns överdrivet..

Min katt är å andra sidan innekatt numer.. Nej, snälla rara någon. Någon måtta får det faktiskt vara.
    Vill du inte äta på samma tallrikar som hennes katter kan du ju faktiskt äta någon annanstans.

Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!