• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Anonym
    Fru U skrev 2010-01-11 16:48:41 följande:
    Eh? Jag tror inte det finns någon större evidensbaserad forskning med dubbelstudier om just detta men om man ser till hur mask-smitta sprids så borde det stå ganska klart att man inte kan bli smittad på det viset (dvs att ett djur slickar en tallrik som sedan diskas i minst 70grader).
    www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Parasiter/
  • Ts Mamma

det hade väl varit lite lätt ofräscht om de inte hade diskats efteråt, men nu ser jag verkligen inte problemet å då har jag inte ens några katter som kan slicka rent mitt porslin...

• wannabemom

Så gör jag med (har hund). Vi har inte ens diskmaskin så TS ska nog inte komma hem till oss och äta ;)

• minneli

Haha okej. Båda mina katter och min hund äter rester från våra tallrikar. Tallrikarna diskas sen och målet med att de diskas är ju givetvis att de ska bli rena varesig ett djur har slickat på dem eller inte.
    Förstår inte det äckliga ts? Finns väl då äckligare saker för dig att störa dig på då, tänk på att katterna har varit i kattlådan innan de kommer och slickar på tallriken =P

• JessiWill

Det är inte ens äckligt! Djuren är grymt mkt renare i käften än vad du är, speciellt hundar :)

Gro lilla frö, håll dig kvar
  • Anonym

Men herregud vad löjligt!!!!!!!! Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara äckligt när man diskar efter.... Är ju ännu värre om man har haft matrester på talriken ett tag, måste man kasta talriken då eller?
    FJANT!!!

• Anonym (en äckelmagad)

Jag fattar ts, jag är också extremt äckelmagad med sånt. Min svärmor har en miljon katter typ och två hundar. Jag tycker inte alls om djur, även om jag förstår att andra gör det. Att djuren får slicka av tallrikarna tycker jag inte är sååå farligt men jag blir spyfärdig när jag ser att hon använder skålar och sånt som hon bjuder oss på mat i, som djurmatsskålar till hund och kattmat. Dessutom så använder hon matbestick för att lägga upp djurmaten. Bestick som jag sen ska ha i munnen! Hua mig, tänk om diskmaskinen diskar lite dåligt någon gång liksom!! Hemska tanke...

Men alla är ju olika, hon tycker uppenbarligen inte att det är äckligt, min man har inget problem med det och det verkar finnas gott om folk här som inte skulle eller bryr sig om sånt.

För att hjälpa dig lite i ditt dilemma om huruvida du ska ta upp det med henne eller inte så tycker jag att du nog gör bäst i att låta bli. Hon älskar ju antagligen sin katt och tar säkert illa upp som om du hade sagt till henne att sluta mata sitt dregglande barn framför ögonen på dig för att du blir äcklad. (Och nu säger jag varken att barn som dregglar är äckliga, att ts tycker det eller att kompisen ser sin katt som sitt barn och att det är därför hon gör så.) Skriver bara att risken finns att hon tar illa upp. Men du känner ju henne bättre än vi, om du tror att hon fixar att höra det så är ärlighet, konstruktiv kritik det bästa sättet. Annars så sluta ät hos henne och problemet är löst. De gånger hon ändå bjuder på mat; bit ihop och försök svälja dina kväljningar, det gör jag hos svärmor.

Lycka till!

• Anonym

Men Ts hade du tyckt det var äckligt om vännen använde samma talrikar till sina barn? Barn kan ju med stoppa i sig lite vad som helst och ha fingrarna lite överallt trots att man nyss tvättat dem..... Det blir ju oftast kladdigare porslin efter barnen ätit än djuren, större risk att något inte försvinner i disken då!
    Vilket osmart resonemang du har.

• amalie79
    Mitka79 skrev 2010-01-10 21:20:53 följande:
    Blä äckligt håller med dej. Det värsta va ändå när vi va på midda hos nårra o katterna sprang på bordet när det var dukat till mat o det kom hår på tallriken. Blääää tycker sånt e sååå äckligt! Hatar katter med så kanske därför .
    Jag har två katter men i det fallet håller jag med dig. När det bara är jag så visst, då gör det inget om de är på bordet, men aldrig, aldrig om jag har någon på besök och vi ska äta!
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!