• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Anonym (kattägare)

Jag har inte läst alla svar i tråden, men som kattägare (och gravid) kan jag också tycka att det är rätt ohygeniskt, men framför alltså är det FARLIGT för katten äta människomat samtidigt är det FARLIGT för de som äter hos henne om det är gravida. Om du vill ha något att säga till din vän så kan du kolla upp både toxoplasmosis och struvitkristaller så blir det nog andra bullar hos henne...

• FH Mamma
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 07:55:57 följande:
    Jag har inte läst alla svar i tråden, men som kattägare (och gravid) kan jag också tycka att det är rätt ohygeniskt, men framför alltså är det FARLIGT för katten äta människomat samtidigt är det FARLIGT för de som äter hos henne om det är gravida. Om du vill ha något att säga till din vän så kan du kolla upp både toxoplasmosis och struvitkristaller så blir det nog andra bullar hos henne...
    Men hon diskar ju imellan. Är ju inte precis som att hon låter katten diska åt henne.
  • La Lola
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 07:55:57 följande:
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset.
    Få gravida äter bajs.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • FH Mamma
    La Lola skrev 2010-01-12 07:58:37 följande:
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset. Få gravida äter bajs.
    är du säker??{#lang_emotions_wink} någon kanske får en bajscraving...
    kan man bli sugen på murbruk borde man kunna bli sugen på bajs.

Ok det var dåligt skämtat nu ska jag i säng en stund till kanske skämten blir roligare efter det men det är inte så troligt
  • Camarogirl

Förutsatt att porslinet diskas ordentligt har jag inte ont av detta. Vår katt får äta på vårt porslin. Däremot skulle jag aldrig stoppa något i munnen som han smakat på, eller dricka ur ett vattenglas där han varit och druckit före mig...

Och jag ÄR nojjig vad gäller bakterier! Använder alltid handsprit på jobbet och bär med mig i väskan när vi är ute, tänker ofta två gånger innan jag äter på tveksamma ställen eller hos folk där jag misstänker att hygienen inte är den bästa!

• Anonym (Äcklig)

Jag ger hunden mat på min gaffel från min tallrik ibland och fortsätter att äta sen.

Finns mycket värre saker här i världen att bekymra sig över än såna småsaker....

• Beautifully Human
    La Lola skrev 2010-01-12 07:58:37 följande:
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset. Få gravida äter bajs.
    Finns också i rått kött, jord osv. Och eftersom katter får både jord och annat i sin egen päls (tvättar sig i rumpan och sedan pälsen) så råds faktiskt gravida att inte pussa katter t ex.

Hadlar ju inte om att käka kattbajs.
    Nice Girl Wrong Place
  • Anonym

Jag hade inte reagerat alls. Min katt äter också från vårt porslin. Och förut innan vi skaffade en spade till kattlådan, så rensade vi bort bajset med en matsked.  DET kändes ändå lite på gränsen. Men som sagt, diskar man så försvinner det ju sen

• La Lola
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 10:43:36 följande:
    Finns också i rått kött, jord osv. Och eftersom katter får både jord och annat i sin egen päls (tvättar sig i rumpan och sedan pälsen) så råds faktiskt gravida att inte pussa katter t ex. Hadlar ju inte om att käka kattbajs.
    "Toxoplasma är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten."

Från livsmedelsverkets hemsida.

Att gravida avråds från att pussa sina katter har jag bara läst här på FL.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Beautifully Human

Och det har folk hittat på? Jag har blivit avrådd från att arbeta i jorden, trädgårdsarbete alltså, samt att pussa min katt, göra rent kattlådan, tvätta grönsaker noga osv, pga parasiten.

Nice Girl Wrong Place
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!