• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Fru U
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 07:55:57 följande:
    Jag har inte läst alla svar i tråden, men som kattägare (och gravid) kan jag också tycka att det är rätt ohygeniskt, men framför alltså är det FARLIGT för katten äta människomat samtidigt är det FARLIGT för de som äter hos henne om det är gravida. Om du vill ha något att säga till din vän så kan du kolla upp både toxoplasmosis och struvitkristaller så blir det nog andra bullar hos henne...
    Det är inte farligt för katten att äta vår mat. Inte generellt sett. Choklad ska man så klart inte ge katten men de mår inte dåligt av att äta kött, potatis osv

Och som så många andra sagt, man blir inte smittad av toxoplasmosis på det viset
    Svaren bor i hjärtat
  • Anonym (kattägare)
    La Lola skrev 2010-01-12 07:58:37 följande:
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset. Få gravida äter bajs.
    Jag vet inte hur du tror att katter tvättar sig, men de flesta katter jag vet av tvättar sig med tungan i rumpan. Moget svar btw.
  • La Lola
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 15:41:21 följande:
    Jag vet inte hur du tror att katter tvättar sig, men de flesta katter jag vet av tvättar sig med tungan i rumpan. Moget svar btw.
    Såklart vet jag det.
    Men den som låter katten slicka av tallriken lär nog diska den innan nån annan äter på den.
    Eller hur?

Moget svar?
    Ja jag vågade iaf visa vem jag är istället för att gömma mig bakom anonymitetsfunktionen.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Anonym

Folk är så nojjiga nu för tiden, herregud, tallrikarna är diskbara! Är folk verkligen så här i verkligheten eller är detta ett skämt?

• Anonym (kattägare)
    Fru U skrev 2010-01-12 15:20:27 följande:
    Det är inte farligt för katten att äta vår mat. Inte generellt sett. Choklad ska man så klart inte ge katten men de mår inte dåligt av att äta kött, potatis osvOch som så många andra sagt, man blir inte smittad av toxoplasmosis på det viset
    Då vet du mer än de veterinärer som behandlat våra struvitkatter, jag väljer att inte ge mina katter människomat mer så får du göra som du vill. Inga katter äter potatis i det vilda och borde då inte göra det i fångeskap heller.

Och som många andra också sagt (och borde kunna lista ut själva) så överförs både avföring och urin till kattens mun när den tvättar sig.
  • Fru U

Självklart äter inte katter potatis i det vilda men det innebär inte att en smakportion är skadligt.

Katter ska bara äta ytterst små portioner av kolhydrater och den huvudsakliga näringen ska komma ifrån kött.

Ergo är tex (rå) köttfärs både människomat och kattmat (naturligtvis kan katter inte leva enbart på köttfärs).

Katter med hälsoproblem kan behöva äta diet precis som människor. Vi har en katt med kronisk njursvikt och hon äter ett specialtorrfoder (ibland får hon burkmat med ett 'neutraliserande' pulver)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Ja, var och en gör som de tycker är bäst. Själv har jag läst mer än veterinärer gör vad gäller kattens matsmältnings/matspjälkningssyten och näringsbehov och vi har "botat" vår katt som hade diabetes.

Svaren bor i hjärtat
  • La Lola
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 16:03:50 följande:
    La Lola - vad spelar anonymiteten för roll? Jag tycker att du är omogen som försöker förringa mitt svar till TS genom att vara ironisk på kiss och bajs nivå. Hade du kunnat godta mitt svar mer och inte börja prata om att äta bajs om jag inte varit anonym?
    Det jag ville få fram var att den som är gravid behöver inte oroa sig om den äter på en tallrik som en katt slickat på innan diskningen. En del gravida har en förmåga att bli överdrivet nojjiga o behöver knappast detta att oroa sig för oxå.

Jag ogillar anonymitetsfunktionen om den (i mina ögon) nyttjas felaktigt.
    Jag tycker det är trevligare att se vem man diskuterar med när det ändå inte gäller känsligare ämnen än detta.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fru U
    La Lola skrev 2010-01-12 16:11:31 följande:
    Det jag ville få fram var att den som är gravid behöver inte oroa sig om den äter på en tallrik som en katt slickat på innan diskningen. En del gravida har en förmåga att bli överdrivet nojjiga o behöver knappast detta att oroa sig för oxå. Jag ogillar anonymitetsfunktionen om den (i mina ögon) nyttjas felaktigt. Jag tycker det är trevligare att se vem man diskuterar med när det ändå inte gäller känsligare ämnen än detta.
    word!

Att dskutera ev smittspridning har knappast samma känslighet som att tex diskutera sexlivet.
    Svaren bor i hjärtat
  • Anonym (kattägare)
    Fru U skrev 2010-01-12 16:10:49 följande:
    Ja, var och en gör som de tycker är bäst. Själv har jag läst mer än veterinärer gör vad gäller kattens matsmältnings/matspjälkningssyten och näringsbehov och vi har "botat" vår katt som hade diabetes.
    Låter intressant. Vad jobbar du med? Fast jag kanske inte ska kapa TS tråd med det , men ändå intressant att veta då vi har haft många foderproblem med vår katt och kanske kan få råd.
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!