Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

La Lola skrev 2010-01-12 07:58:37 följande:
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset. Få gravida äter bajs.
    Finns också i rått kött, jord osv. Och eftersom katter får både jord och annat i sin egen päls (tvättar sig i rumpan och sedan pälsen) så råds faktiskt gravida att inte pussa katter t ex.

Hadlar ju inte om att käka kattbajs.
    Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human

Och det har folk hittat på? Jag har blivit avrådd från att arbeta i jorden, trädgårdsarbete alltså, samt att pussa min katt, göra rent kattlådan, tvätta grönsaker noga osv, pga parasiten.

Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human

Men nu är vi väldigt OT.

Ville bara poängtera att det knappas handlar om att äta bajs. Min bm har erfarenheter av kvinnor som fårr missfall i v20 pga parasiten, så rutin är att avråda från pussar, kattlåda osv.

Innekatter är dock "säkrare" än utekatter.

Låter själv vår katt slicka en tallrik ibland, men väldigt sällan. Kanske om det varit glass på den. Annars visar hon inget intresse för sådant, hon är en väluppfostrad kisse som äter sin mat från sina skålar

Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human
    FH Mamma skrev 2010-01-12 11:34:21 följande:
    jag blev aldrig avrådd att göra något med mina katter när jag var gravid.
    Inte ens göra rent lådan?

Det har jag blivit avrådd från i alla mina graviditeter.

Pussa katter, bara den senaste.
    Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human
    Written Fiction skrev 2010-01-12 11:44:52 följande:
    Jag fick samma råd bägge gradiviteter. (02, 09) Slicka inte på fingrarna efter att ha tömt kattlådan. Dvs god handhygien som man (förhoppningsvis) har i vanliga fall också. Inget om att jag aldrig skulle få kela med min katt. Jag menar om det nu skulle vara så illa så kan man ju inte ha katten hemma över huvud taget. Och trädgårdsarbete över huvud taget är ju inte farligt sålänge du inte stoppar en näve jord i munnen eller knäcker ryggen i en dum arbetsställning.Att man ska tvätta grönsaker och inte äta jord eller bajs är ju ganska självklart. Cravings eller inte ;)OT när man tänker efter, vad gäller porslinet så bryr jag mig nog inte. Men min katt äter på sitt eget porslin, inte mitt!
    Jovisst, det handlar ju mycket om sunt förnuft och jag tror de bm som har erfarenhet av missfall pga av parasiten självklart varnar lite extra.

Detta blev jag rådd:

Handtvätt efter handkontakt med rått kött och grönsaker. Handtvätt efter trädgårdsarbete. Låt en annan person tömma och rengöra kattlådan varje dag. Därmed undviker man att parasitens förstadier, oocystorna, hinner att mogna och därmed bli smittfarliga.

Samt att inte pussa katten...

Men mycket av det handlar ju om sunt förnuft och god hygien.

Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human
    La Lola skrev 2010-01-12 11:51:36 följande:
    Inte 17 vet jag vart de har fått det i från för jag är tämligen säker på att Livsmedelsverket skulle uppmana gravida att inte pussa sina katter under graviditeten med tanke på att de är väldigt försiktiga i övrigt. Har du blivit avrådd från trädgårdsarbete oxå?! Jag trodde i min enfald att folk hade handskar på sig eller i bästa fall tvättade händerna väldigt noga efteråt.......Jag skrev det jag skrev från början ang kattbajs så att ingen behöver vara orolig för att få i sig toxoplasma via tallrikar för jag tror att de flesta diskar tallriken efter att katten har slickat av den......
    Jag sysslar inte ens med trädgårdsarbete, men som sagt, det är rutin på på min bvc.
    Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human
    Written Fiction skrev 2010-01-12 11:56:12 följande:
    när jag tänker efter så kan jag nog förstå att det ser ganska räligt(ja jag är en skånef**) ut om någon skulle sätta ner tallriken efter maten och låta katten slicka rent. Precis samma sak med hundar. Det finns ju faktiskt matskålar avsedda till djuren så dom får deras, och vi människor får vårt.
    Hahaha och vad betyder räligt?

Ja, speciellt om det är rutin, då är det f-n räligt som bara den.

Samt en ovana om inte annat.
    Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human
    La Lola skrev 2010-01-12 11:56:44 följande:
    Har hon erfarenhet av flera st alltså? Det är ju rätt så ovanligt att gravida blir smittade o får missfall. "Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln.""Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall." Från Livsmedelsverket hemsida.
    Jo jag vet. Jag har läst allt det där.
    Det är inte min poäng.

Min poäng (för tredje och sista gången, så häng med) är att på min bvc är det rutin att "varna" och uppmana extra uppmärksamthet på kattlåda, pussar osv, pga av att man har erfarenheter av sena missfall pga av parasiten. 

Jag vet att det är ovanligt, jag vet också att man som kattägare inte löper större risk än icke kattägare osv osvJag har ingenting att göra med vad min bvc informerar gravida kvinnor om.

Eller hur?

Inte säker vad du vill säga med citaten?
    Jag har endast informerat om vad min bvc informerar om. Inget annat. 
    Nice Girl Wrong Place
  • Beautifully Human
    La Lola skrev 2010-01-12 12:07:51 följande:
    BVC? Pratade vi inte om BM? Hursomhelst, jag finner det bara otroligt om hon har flera fall eftersom det är så ovanligt....Sen får de väl ha de råd de vill men då ska vara rimliga oxå o kunna motiveras med fakta.
    Men råden de ger finns att hitta lite överallt. Ingenting de hittat på. Finns också på livsmedelsverkets hemsida. Förutom det där med pussar.

Mycket handlar ju bara om sunt förnuft och god handhygien t ex.

Jo, ovanligt är det, men det finns ju. Har hört att det är lite olika år till år och geografiskt sett faktiskt. Parasiten trivs bättre i vissa klimat osv...vet inte om det stämmer.

De gör väl vad de tycker är bäst (ja, bm)
    Nice Girl Wrong Place
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!