• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Anonym

Jag kan erkänna att jag har viss bacillfobi, men min kompis innekatter är jag verkligen inte rädd för. Inte heller min egen innekatts. Jag vet ju att dom aldrig äter något rått eller är ute i smuts.

Jag har aldrig hört talas om någon som blivit smittad av husdjur bland mina vänner och bekanta. Däremot hör jag varje vecka många som blivit smittade av div. smittor dom fått av sina barn, kompisar osv. I ditt fall skulle jag nog vara mer orolig för vilka människor som ätit på det diskade porslinet

• Anonym
    NiXxI skrev 2010-01-11 09:07:21 följande:
    Måste bara göra ett litet inlägg... Alla djur bär på en bakterie i deras tarmflora som heter Campylobacter, oavsett om det är inne- eller utedjur. Denna bakterie känner de flesta till som "kyckling-skjukan", påminner starkt om salmonella om vi får i oss den via föda. Den försvinner inte i 70 graders diskmaskin, men absolut minskar risken att få den i sig om det diskas väl. Min 3-åriga dotter fick denna bakterie nu över jul. Låg inlagd med dropp och bajsade blod i en vecka. Till saken hör att hon går på ett djur och skur dagis där katterna just huserar fritt kring kök och alla andra tänkbara platser. Smittskyddsintitutet berättade för oss om hurvida denna smitta överförs till människor oc i vårt fall är det troligast att bakterien kommit just från katternas frihet på dagis. Vi har själv hund, men faktiskt så har han en egen skål som man lätt häller över tänkbara rester som han kan få. För visst är djur renliga, men oavsett renligheten så bär de på bakterier som vår kropp INTE kan hantera. Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat. Hygien är viktigt. MEN, att hålla på att tramsa mot TS om dörrhandtag och annat känns bara så Glocalnet, för det finns befogenhet för hennes reflektioner. TS, du kan faktiskt googla fram lite info om just Livmoderhalscancer och Campylobacter och visa din vän.
    Nja det stämmer faktiskt inte. Alla djur inklusive människor KAN bära på cambylobakter men det är ingenting som finns permanent i någon arts tarmflora. Har ditt barn drabbats av detta på dagis är det troligen genom felaktig hantering av köttråvaror. Dvs personalen har inte tillagat maten på ett korrekt sätt. Alternativt kan man smittas genom att tex flugor sprider smittan till den mat du ska äta, att du dricker opastöriserad mjölk osv. Dessutom dör denna bakterie vid 67-70 grader.
  • mosterYster

Haha, min katt brukar hoppa upp på bordet och äta från min tallrik. Hon är så himla tunn och kräsen att jag bara tycker att det är bra. Vi äter alltså samtidigt från samma tallrik.

• La Lola
    Måste bara göra ett litet inlägg... Alla djur bär på en bakterie i deras tarmflora som heter Campylobacter, oavsett om det är inne- eller utedjur. Denna bakterie känner de flesta till som "kyckling-skjukan", påminner starkt om salmonella om vi får i oss den via föda. Den försvinner inte i 70 graders diskmaskin, men absolut minskar risken att få den i sig om det diskas väl. Min 3-åriga dotter fick denna bakterie nu över jul. Låg inlagd med dropp och bajsade blod i en vecka. Till saken hör att hon går på ett djur och skur dagis där katterna just huserar fritt kring kök och alla andra tänkbara platser. Smittskyddsintitutet berättade för oss om hurvida denna smitta överförs till människor oc i vårt fall är det troligast att bakterien kommit just från katternas frihet på dagis. Vi har själv hund, men faktiskt så har han en egen skål som man lätt häller över tänkbara rester som han kan få. För visst är djur renliga, men oavsett renligheten så bär de på bakterier som vår kropp INTE kan hantera. Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat. Hygien är viktigt. MEN, att hålla på att tramsa mot TS om dörrhandtag och annat känns bara så Glocalnet, för det finns befogenhet för hennes reflektioner. TS, du kan faktiskt googla fram lite info om just Livmoderhalscancer och Campylobacter och visa din vän.
    Är det en förskola i Sverige?
    Med tanke på de hårda livsmedelslagar o hygienregler som finns i köken på förskolan så tycker jag att detta låter helskumt!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Anonym
    mosterYster skrev 2010-01-11 09:29:39 följande:
    Haha, min katt brukar hoppa upp på bordet och äta från min tallrik. Hon är så himla tunn och kräsen att jag bara tycker att det är bra. Vi äter alltså samtidigt från samma tallrik.
    Så brukar vi också göra
  • Anonym
    mosterYster skrev 2010-01-11 09:29:39 följande:
    hihi, ibland är det även en kamp om kycklingen som hänger från gaffeln, med lite otur så försviner den på vägen från tarliken till munnen
  • Tette86021

har bara läst ts och jag tycker att du inte alls har något med det där att göra..
    Som sagt så diskar hon ju tallrikarna.. diskmedel tar nog bort kattbasilusker lika bra som matrester...
    Är det någon som tvingar dig att äta hemma hos henne då du tycker att det är äckligt?

Vi låter också våra katter slicka i sig resterna efter vi ätit, fast dom vill dock sällan ha...

tycker int edet är nå fel alls...

hennes katt, hennes hem, inget med dig att göra...
    Och du behöver inte titta om hon gör det när du är där...

Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • JosieJosie
    Anonym skrev 2010-01-11 09:27:57 följande:
    Nja det stämmer faktiskt inte. Alla djur inklusive människor KAN bära på cambylobakter men det är ingenting som finns permanent i någon arts tarmflora. Har ditt barn drabbats av detta på dagis är det troligen genom felaktig hantering av köttråvaror. Dvs personalen har inte tillagat maten på ett korrekt sätt. Alternativt kan man smittas genom att tex flugor sprider smittan till den mat du ska äta, att du dricker opastöriserad mjölk osv. Dessutom dör denna bakterie vid 67-70 grader.
    Till och med redan vid 65 grader enligt smittskyddsinsitutet, och de brukar dessutom ha lite marginal i sina rekommendationer 
  • Anonym
    Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat.
    Ja, det är en sexuellt överförbar sjukdom så jag tror nog dom flesta får det från en annan människa/man
  • NiXxI
    Anonym skrev 2010-01-11 09:27:57 följande:
    För mig känns det som att Smittskyddsinstutionen visste vad de pratade om, så jag väljer att tro på dem och de läkare vi varit i kontakt med på lasarettet.
    Men tack annars.
    jahapp
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!