• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Anonym

HAHAHA herregud! Mina hundar slickar tallrikarna efter vi har ätit.. Jag ser inte alls det äckliga i det..

Något som är äckligt är buffémat, alla som står och hostar och sprider bakterier över maten, eller lunchrestauranger där folk pillar på bestiken och glasen när de står i kö..
    Sedan har vi hamburgerställena, där folk har gått på stan hela dagarna och pillat med saker, kanske åkt buss, sedan går dem in på toa och tar i handtaget när de ska gå därifrån och sedan äter sina hamburgare och pommes med händerna som rört allt päckel..

Jag har varit i restaurangbranchen läääänge, och du skulle bara veta hur de missköter sig i disken på måånga restauanger, låter bli att byta vatten på hela dagen, inte rengör diskmaskinen som de ska, inte har tillräckligt varmt vatten, dåligt diskmedel..

Jag lovar dig att mina "hundslickade tallrikar" som är maskindiskade är bra mycket mer hygieniska än dem på mååånga restauranger..

• Anonym

Herregud, de diskas ju i maskin sedan. *rullar med ögonen*

• Anonym (t)

Diskmaskinen är gjord för att ta hand om bakterier så att katterna äter från tallriken är inte ett problem.

Men, folk överlag är rätt omedvetna om hur äckliga de är i köket och det finns andra saker att oroa sig över att de gör:

- Använder blöt diskrtasa till alla möjliga användingsområden (har sett en värd torka av kniven han använde till att skära upp gästernas kött med med den enda disktrasan som fanns i köket, torkning mellan varje skiva)
    - Struntar i att tvätta händerna innan matlagning eller mellan moment som kan sprida bakterier (var mer rädd för att din värdinna ska ha bytt i sandlådan utan att tvätta händerna ordentligt efteråt)
    - Använder samma skärbräda till olika matvaror utan att diska emellan.
    - Dubbeldoppar när de smakar av (stoppar ned samma sked de haft i munnen igen bland resten av maten).
    - Låter maten stå framme alldeles för länge. Lagar man i förväg ska den kylas ned.

• Pimpinellan

Och problemet är...? Porslinet diskas ju för sjutton gubbar och är allså rent när det används nästa gång. Hur många djurägare låter inte deras djur äta upp resterna av maten och diskar sen tallriken? Finns väl värre problem kan jag tycka...

• Fru U

Som sagt vi ser alla olika på saker och ting. Sannolikheten är som sagt extremt liten och att utifrån det ändå mena på att det är farligt att låta djuren slicka tallriken anser jag är överdriven trygghetsnoja.

Jag har själv skitit blod dygnet runt i långa och många perioder i mitt liv men jag är inte överdrivet nojjig för det.

Svaren bor i hjärtat
  • NiXxI
    Tack!!!
    Urgulligt och medmännskligt av somliga att då tycka att andra är övernojjig för att deras barn "skitit" blod.
    Med en gång föll poletten ner över vilken syn somliga har på andra och hurvida ödmjuka somliga är efter egna erfarenheter då.

Somliga människor önskar man att de kunde slänga sig själva i en diskmaskin för att se om "bakterierna" försvinner vid 70grader.
    jahapp
  • Koloraturell
    Fru U skrev 2010-01-11 13:45:52 följande:
    Som sagt vi ser alla olika på saker och ting. Sannolikheten är som sagt extremt liten och att utifrån det ändå mena på att det är farligt att låta djuren slicka tallriken anser jag är överdriven trygghetsnoja.Jag har själv skitit blod dygnet runt i långa och många perioder i mitt liv men jag är inte överdrivet nojjig för det.
    i matporslinet? ;)
  • Lajkie

Ja det gör vi också, låter hunden äta upp rester från tallriken.... so ? Vi diskar ju det efteråt i diskmaskin.

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • Fru U

Det är beklagligt att det är så svårt att skilja på sak och person.

Jag tycker det är överdrivet nojjigt att inte låta katter/hundar slicka av tallrikar (efter man har ätit färdigt) i rädsla för en bakterie som det extremt osannolikt att smittas av.

Att dra in empati och medmänsklighet i det är bara sjukt. Två helt olika saker.

Det är alltid sorgligt när människor blir sjuka, särskilt barn men man kan inte skydda sig mot allt.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Bakterien dör dessutom när man diskar tallriken, vilket de flesta gör innan man använder den igen.

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!