• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Fru U
    Anonym (nejnej) skrev 2010-01-11 08:32:43 följande:
    Är man kattägare och väntar tillökning i familjen är det därför viktigt att hantera katten på rätt sätt. Eller snarare kattbajset. Parasiten toxoplasma sprids nämligen via kattens avföring. Låt bli lådan- Är man gravid och har katt bör man låta bli att rensa kattlådan, det kan någon annan i familjen göra, säger Ann Lindberg, veterinär och epidemiolog på zoonoscenter på SVA, Sveriges Veterinärmedicinska anstalt. - Om en gravid kvinna smittas kan infektionen överföras till barnet via moderkakan och ge barnet allvarliga hjärnskador. Även skador på ögon och hörsel kan uppstå, liksom missfall.
    Googla lite.

Det är inte farligt att ta lådan. Det tar 24+timmar för parasiten att utvecklas och man måste i princip äta bajset för att bli sjuk.

För i jösse namn, ta till er nya rön!
    -----------------------

Nixxi, jag beklagar att din dotter blev sjuk av campylobacter men sannolikheten att drabbas av den bakterien från en katt (eller hund) är försvinnande liten. De flesta som blir dåliga har smittats av dåligt tillagad kyckling eller opastöriserad mjölk.
    NiXxI skrev 2010-01-11 09:39:23 följande:
    För mig känns det som att Smittskyddsinstutionen visste vad de pratade om, så jag väljer att tro på dem och de läkare vi varit i kontakt med på lasarettet.Men tack annars.
    Och den info som skrivits kommer från smittskyddsinstitutets sida.

Alla djur bär inte heller på bakterien, de måste smittas först
    Svaren bor i hjärtat
  • Moonis

Har inga problem med det, så har vi alltid gjort. Man diskar ju tallrikarna så vad är problemet?

Desutom ska hundar och katter vara renligare i munnen än vi

Känns lite hysteriskt enligt mig

• Trollsländan

Men herregud porslinet diskas ju!

• Kajsa 72

Du kan inte ta upp det på ngt snyggt sätt med henne! Det skulle vara oerhört oartigt och över alla gränser för vad man bör lägga sig i.

• inyourface

Men herregud människa. Vad spelar det för roll, det diskas ju!
    Då kan du inte använda toaletten, ta i dörrhandtag etc. Bytar du lakan varje dag? Eller kastar du dom direkt eftersom dom inte blir rena efter tvätt?

Nej sluta... låt hennes katter slicka om hon vill det... vad tusan har du med det att göra?

En krigare slåss inte för att hon hatar de som står framför henne, utan för att hon älskar dom som står bakom.
  • NiXxI

"Nixxi, jag beklagar att din dotter blev sjuk av campylobacter men sannolikheten att drabbas av den bakterien från en katt (eller hund) är försvinnande liten. De flesta som blir dåliga har smittats av dåligt tillagad kyckling eller opastöriserad mjölk.

Och den info som skrivits kommer från smittskyddsinstitutets sida.

Alla djur bär inte heller på bakterien, de måste smittas först"

Jo, jag vet allt om Campylobacter och hurvida smittspridningen är. Tro mig, efter både läkares och smittskyddsinstutionens kontakt med mig så är jag mer än väl påläst på ämnet.
    Därav (min personliga erfarenhet och deras utredning) så finner jag det liiiite lustigt att du detta till trots vill hävda födan som boven. Det var/är inte födan i detta fallet, utan djuren på gården som fört smittan till min dotter.
    Sedan är det som så att just Campylobacter är en naturlig bakterie i kreaturs tarmflora, däremot är det viruset som de måste smittas med för att smitta vidare.

Så visst förstår jag att det finns tillgänglig info på deras hemsida, men i just mitt fall så är det mer sannolikt att de personligen har rätt i deras information än vad du just kan läsa till dig på deras hemsida.
    Sedan har man läst mikrobiologi, så lär man sig en del om både livsmedelshantering och kretaur.

Men tack för att du beklagade för min dotters del, det var snällt.
    jahapp
  • Fru U

Jag betvivlar inte att du har mest info om hur det gick till när din dotter blev sjuk men jag tolkade ditt inlägg som ett skrämselinlägg och det är aldrig bra.

För sannolikheten är som sagt mycket liten när det gäller att smittas av just campylobacter.

Svaren bor i hjärtat
  • deelah

Har märkt att många här inte är så gästvänliga.
    Så när ni får besök av någon som t.ex. är hundrädd så får den väl tuffa till sig?
    Och sen när delar människor saliv med djur? Snack om att hundars saliv är renare,kom igen, även om det byts ut så är det endå en HUND, de har andra bakterier än vad vi har!!!
    Att blanda det med folks mat är äckligt, går ni på resturang så ser man inte nått sånt.
    Vad hände med att ta hand om sin gäst?
    Det är väl därför många som besöker sverige säger samma sak, att svenskar inte är särskilt trevliga

• Moonis
    deelah skrev 2010-01-11 13:23:36 följande:
    Har märkt att många här inte är så gästvänliga. Så när ni får besök av någon som t.ex. är hundrädd så får den väl tuffa till sig? Och sen när delar människor saliv med djur? Snack om att hundars saliv är renare,kom igen, även om det byts ut så är det endå en HUND, de har andra bakterier än vad vi har!!! Att blanda det med folks mat är äckligt, går ni på resturang så ser man inte nått sånt. Vad hände med att ta hand om sin gäst? Det är väl därför många som besöker sverige säger samma sak, att svenskar inte är särskilt trevliga
    På vilket sätt delar man saliv menar du genom att dom får slicka i sig sista maten
    Inte precis som man börjar sleva i sig från tallriken igen
  • NiXxI
    Fru U skrev 2010-01-11 13:18:22 följande:
    Jag betvivlar inte att du har mest info om hur det gick till när din dotter blev sjuk men jag tolkade ditt inlägg som ett skrämselinlägg och det är aldrig bra.För sannolikheten är som sagt mycket liten när det gäller att smittas av just campylobacter.
    Skrämselinlägg???

Fast iofs, fakta kan vara skrämmande.
    Håller jag med om.
    Om man ska argumentera så måste man kunna ta båda aspekterna med i tanken och diskussionen.

Jag är inte ett dugg rädd för vare sig katter eller hundar eller andra djur

Är bara rädd för okunskap, för det kan verkligen ställa till det.

Även om sanolikheten är liten, så är det dock en sannolikhet, det kan man inte välja att blunda för.

Jag avskyr all hysteri kring renlighet och hygien som uppkommer allt mer, men när det gäller att leva under en tidsperiod då ens 3-årng gråter då det rinner blod när hon bajsar och detta ca 40 gånger på ett dygn i en veckas tid....ja, då får man ett nytt perspektiv.

Min hund florerar fritt här hemma, men jag väljer än dock att låta hoom äta ur sin egen skål. Förskolans agerande vet jag inte ännu, men jag kommer imorgon att ta upp just det faktum om katterna.

Varför skulle mitt inlägg skrämma mer än vad de andras inlägg om att det är ok att låta husdjure äta ur familjens porslin?
    Jag bara gav en vinkel.
    jahapp
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!