• Anonym (Äcklad)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har en kompis som jag älskar, men vissa saker hon gör äcklar mig något enormt!
    När de äter så ställer de ner sina tallrikar på golvet så att katterna får äta upp resterna från dem!
    Visst, hon diskar allt porslin i diskmaskinen på 70 grader, men det är ju ändå så jävla äckligt!!!!
    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med henne, utan att hon ska bli sårad av hur jag känner. Man vill ju ogärna äta hemma hos henne.

ÄCKEL!

• Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!
  • Anonym

Har en granne som låter sin stora, illaluktande hund slicka deras tallrikar, skålar, fat, ja ALLT.
    Det är skitäckligt. Nu vet jag inte hur de diskar sina grejor efteråt, men när man kommer dit på mat luktar det våt hund om deras matporslin.
    Inte så aptitligt.
    Diskmaskin diskar inte bort alla bakterier, det finns bakterier som överlever!
    Jag låter ALDRIG mina katter slicka på de fat och tallrikar som vi äter på.
    Det finns särskilda skålar för våra fyrbenta vänner.

Var och en får naturligtvis bestämma hur de vill göra. Men frågar du mig så säger jag: FY ATTAN!  hehe.

• mamma0104

vi låter våra katter äta på matporslinet........inför våra gäster till och med

• Fru U

Vill man leva ett helt bakteriefritt liv så är det faktiskt samma sak som att ta livet av sig. Vi överlever inte utan bakterier.

Porslin som luktar våt hund är naturligtvis inte mumsigt att äta på men om porslinet diskats i diskmaskin så är det högst troligt och sannolikt riskfritt att äta ifrån sagda porslin.

Om man äter ute kan man känna sig ännu säkrare då restauranger o dylika matställen måste ha diskmaskin och de diskmaskinerna diskar i ännu högre temperatur än hemma-diskmaskiner

Svaren bor i hjärtat
  • muffin

Ja fy vad äckligt! Jag har svårt för människor som pussar sina hundar på munnen, blä!

• Anonym

Fru U:
    självklart lever man inte ett helt bakteriefritt liv. De finns ju överallt.
    Men om jag får välja så avstår jag från att få in mig bakterier som kommer från mina fyrbenta vännerna. Självklart en smaksak...du gör som du känner för.

Tror inte att de diskar i maskin faktiskt, de sköljer nog bara av dem och sätter in dem när hunden slickat sitt...  ;)
    De är inte kända för att vara speciellt renliga av sig. Så fick jag det sagt också. Skönt att ventilera sig lite haha.

• Anonym

Vår gamla katt brukade sitta med vid matbordet, och kunde tom. äta från vår gaffel. Den högg helt enkelt tag i handen om det var ngt gott på gaffeln och drog den till sig Under de 16 år som katten levde så var det ingen i familjen som fick någon sjukdom från katten. Slicka tallrikar gjorde den alltid, vi maskindiskade dem sen. Man vänjer immunförsvaret vid de bakterier som finns i omgivningen, så jag ser inget problem i att husdjur slickar tallrikar.

• Anonym
    muffin skrev 2010-01-11 14:38:32 följande:
    Ja fy vad äckligt! Jag har svårt för människor som pussar sina hundar på munnen, blä!
    Haha, jag känner en man vars hund smittade hela familjen med mask.
    Hunden slickade sig i gumpen, slickade mannen runt munnen och vips hade alla mask.
    Tjoho, vad det är fräscht haha.
  • Fru U

Att inte diska ordentligt är äckligt oavsett vem som käkat från tallriken {#lang_emotions_throwup}

Själv tycker jag att handdiskning kan vara något av det äckligaste som finns (i anslutning till just denna diskussion), särskilt när allt bara läggs i en o samma ho/diskbalja utan att det ens är avsköljt. Men jag inser ju att hett vatten, diskmedel och avsköljning dödar allt farligt och att allt annat bara är en nojja från min sida

Svaren bor i hjärtat
  • bridezilla

Åh, vi människor är betydligt äckligare (bakteriemässigt sett) med våra händer som vi går omkring och tar på med allt och sen tar vi oss kring munnen (området kring en människormun har mycket mer bakterier på sig än en männsikorskinka just för att vi tar så mkt med händerna där) och tom äter med de händerna! För de flesta tvättar sig inte i närheten så noga om händerna som behövs för att ta död på bakterierna som finns där. Och ändå överlever vi konstigt nog varje dag
    Jag tycker folk borde sluta noja, vad är det som är så äckligt egentligen? Sålänge det inte gör en sjuk så finns det väl inget att vara rädd för?

• Anonym
    Fru U skrev 2010-01-11 14:48:14 följande:
    Att inte diska ordentligt är äckligt oavsett vem som käkat från tallriken Själv tycker jag att handdiskning kan vara något av det äckligaste som finns (i anslutning till just denna diskussion), särskilt när allt bara läggs i en o samma ho/diskbalja utan att det ens är avsköljt. Men jag inser ju att hett vatten, diskmedel och avsköljning dödar allt farligt och att allt annat bara är en nojja från min sida
    Jag håller med!  Fy vad äckligt när de inte sköljer av skummet i varmt vatten.
    Minns en gång jag fick ett glas med läsk som bubbla så hemskt, riktigt skummade över. Jag ger mig katten på att det var ett glas som nån inte diskat ur ordentligt.
    Och ja, fy för. Lika äckligt med en hund som en gammal gubbe som slickat på tallriken haha.
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!