Jag har aldrig påstått att man blir sjuk av tandborsten. Jag vet bättre än så,
Vad som anses vara acceptabelt beteende skiljer uppenbarligen oss fl-medlemmar åt. Jag kan ju tycka att man får acceptera vad folk gör i sina egna hem eller låta bli att gå dit (eller äta där i detta fallet). Du och andra kanske anser att det går emot god ton.
Jag äter inte hos människor där det luktar djur (oavsett om det är katt, hund eller häst, marsvin eller nåt annat) för jag klarar inte av det. Men det är _mitt_ problem, inte värdinnans anser jag (såvida det inte stinker abnormalt mycket, tex så att grannarna klagar).
Mycket av våra livsmedelshanteringsregler är överdrivet enligt min mening. Svenskarnas bakterienojja övergår i många fall sunt förnuft.
Jag kan ta ett exempel (som förvisso inte har med mat att göra). Man har idag förbjudet varmvattenselement i badrum som är kopplade till samma system som duschkran och handfatskran. Detta för att ett element som varit avstängt innehåller ljummet vatten där bakterier rent teoretiskt kunnat växa till sig och när det sätts i gång så kan sagda bakterier rent teoretiskt förflytta sig och smitta en människa.
Trots mycket luskande från min sida har jag i nte lyckats hitta ett enda fall där en människa smittats på detta viset (och betänkt då att vi haft den sortens element i varje fall i fyrtio år). Men bara den blotta tanken på att det skulle kunna ske har gjort att det är förbjudet att ha ett sådant system (dvs man får ha det kvar om det redan finns men vid ombyggnad/reparation så måste det tas bort och det får inte installeras vid nybyggnader)