• NiXxI

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Måste bara göra ett litet inlägg...

Alla djur bär på en bakterie i deras tarmflora som heter Campylobacter, oavsett om det är inne- eller utedjur.
    Denna bakterie känner de flesta till som "kyckling-skjukan", påminner starkt om salmonella om vi får i oss den via föda.
    Den försvinner inte i 70 graders diskmaskin, men absolut minskar risken att få den i sig om det diskas väl.

Min 3-åriga dotter fick denna bakterie nu över jul.
    Låg inlagd med dropp och bajsade blod i en vecka. Till saken hör att hon går på ett djur och skur dagis där katterna just huserar fritt kring kök och alla andra tänkbara platser.
    Smittskyddsintitutet berättade för oss om hurvida denna smitta överförs till människor oc i vårt fall är det troligast att bakterien kommit just från katternas frihet på dagis.

Vi har själv hund, men faktiskt så har han en egen skål som man lätt häller över tänkbara rester som han kan få.
    För visst är djur renliga, men oavsett renligheten så bär de på bakterier som vår kropp INTE kan hantera.

Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat.

Hygien är viktigt.

MEN, att hålla på att tramsa mot TS om dörrhandtag och annat känns bara så Glocalnet, för det finns befogenhet för hennes reflektioner.

TS, du kan faktiskt googla fram lite info om just Livmoderhalscancer och Campylobacter och visa din vän.

jahapp
  • NiXxI
    Anonym skrev 2010-01-11 09:27:57 följande:
    Nja det stämmer faktiskt inte. Alla djur inklusive människor KAN bära på cambylobakter men det är ingenting som finns permanent i någon arts tarmflora. Har ditt barn drabbats av detta på dagis är det troligen genom felaktig hantering av köttråvaror. Dvs personalen har inte tillagat maten på ett korrekt sätt. Alternativt kan man smittas genom att tex flugor sprider smittan till den mat du ska äta, att du dricker opastöriserad mjölk osv. Dessutom dör denna bakterie vid 67-70 grader.
    För mig känns det som att Smittskyddsinstutionen visste vad de pratade om, så jag väljer att tro på dem och de läkare vi varit i kontakt med på lasarettet.
    Men tack annars.
    jahapp
  • NiXxI
    La Lola skrev 2010-01-11 09:32:26 följande:
    Är det en förskola i Sverige? Med tanke på de hårda livsmedelslagar o hygienregler som finns i köken på förskolan så tycker jag att detta låter helskumt!
    Japp, en fristående Förskola i Sverige, i Helsingborg.
    jahapp
  • NiXxI
    La Lola skrev 2010-01-11 10:43:53 följande:
    O ni har fått detta godkänt av de som ska inspektera?!
    Vi?
    Hur menar du då?
    Jag driver inte Förskolan, min mellersta dotter går där.
    Smittskydsinstutitionen har i detta ärende dragit igång en utredning, så jag utgår från att förskolan kommer att få gå igenom deras hantering av föda och djur.
    Min dotter har dock inte varit på förskolan sedan det inträffade.
    jahapp
  • NiXxI
    La Lola skrev 2010-01-11 11:01:07 följande:
    Jag tänkte ni hade insyn i verksamheten o så. Jag var med o öppnade en förskoleavdelning i en annan byggnad än där de andra avdelningarna höll till (en tillfällig lösning) o vi fick inte lägga upp lunchen i skålar o uppläggningsfat o ställa fram på borden. Maten skulle serveras direkt ur kärlen de anlände i från köket o vi fick lägga upp maten på barnens tallrikar, de fick inte ta själva). Detta pga att matrummet/köket inte blev godkänt att servera mat i.Därför är jag så förvånad att katter får springa som de vill i köket (där jag antar att maten lagas) där din dotter går.
    Ahhh, du menar så.

Jo, de serverar maten från kärlen på diskbänken.
    Förskolan drivs på ett privat gård med hästar, hundar, grisar, fåglar, kaniner och katter.
    Dessa katter ränner in och ut och många gånger har jag sett de gå på diskbänken, fritt.

Nu är vi i tagen för att byta förskola iom flytt, men hade nog efter detta ändå valt att byta.
    Innan detta skedde hade jag ingen aning om att djur bär på sådana bakterier, har ändå själv hund.
    Men å andra sidan så får han som sagt var mat eller rester i sin egen skål...mest pga att han tvättar sig på snoppen etc, tycker det är rätt äckligt att den tungan ska veva i en gryta som jag ska laga mat i eller på en tallrik jag ska äta ifrån.

Förhoppningsvis så inser väl både förskolan och vi föräldrar den ökade risken med fria husdjur efter detta.
    jahapp
  • NiXxI

"Nixxi, jag beklagar att din dotter blev sjuk av campylobacter men sannolikheten att drabbas av den bakterien från en katt (eller hund) är försvinnande liten. De flesta som blir dåliga har smittats av dåligt tillagad kyckling eller opastöriserad mjölk.

Och den info som skrivits kommer från smittskyddsinstitutets sida.

Alla djur bär inte heller på bakterien, de måste smittas först"

Jo, jag vet allt om Campylobacter och hurvida smittspridningen är. Tro mig, efter både läkares och smittskyddsinstutionens kontakt med mig så är jag mer än väl påläst på ämnet.
    Därav (min personliga erfarenhet och deras utredning) så finner jag det liiiite lustigt att du detta till trots vill hävda födan som boven. Det var/är inte födan i detta fallet, utan djuren på gården som fört smittan till min dotter.
    Sedan är det som så att just Campylobacter är en naturlig bakterie i kreaturs tarmflora, däremot är det viruset som de måste smittas med för att smitta vidare.

Så visst förstår jag att det finns tillgänglig info på deras hemsida, men i just mitt fall så är det mer sannolikt att de personligen har rätt i deras information än vad du just kan läsa till dig på deras hemsida.
    Sedan har man läst mikrobiologi, så lär man sig en del om både livsmedelshantering och kretaur.

Men tack för att du beklagade för min dotters del, det var snällt.
    jahapp
  • NiXxI
    Fru U skrev 2010-01-11 13:18:22 följande:
    Jag betvivlar inte att du har mest info om hur det gick till när din dotter blev sjuk men jag tolkade ditt inlägg som ett skrämselinlägg och det är aldrig bra.För sannolikheten är som sagt mycket liten när det gäller att smittas av just campylobacter.
    Skrämselinlägg???

Fast iofs, fakta kan vara skrämmande.
    Håller jag med om.
    Om man ska argumentera så måste man kunna ta båda aspekterna med i tanken och diskussionen.

Jag är inte ett dugg rädd för vare sig katter eller hundar eller andra djur

Är bara rädd för okunskap, för det kan verkligen ställa till det.

Även om sanolikheten är liten, så är det dock en sannolikhet, det kan man inte välja att blunda för.

Jag avskyr all hysteri kring renlighet och hygien som uppkommer allt mer, men när det gäller att leva under en tidsperiod då ens 3-årng gråter då det rinner blod när hon bajsar och detta ca 40 gånger på ett dygn i en veckas tid....ja, då får man ett nytt perspektiv.

Min hund florerar fritt här hemma, men jag väljer än dock att låta hoom äta ur sin egen skål. Förskolans agerande vet jag inte ännu, men jag kommer imorgon att ta upp just det faktum om katterna.

Varför skulle mitt inlägg skrämma mer än vad de andras inlägg om att det är ok att låta husdjure äta ur familjens porslin?
    Jag bara gav en vinkel.
    jahapp
  • NiXxI
    Tack!!!
    Urgulligt och medmännskligt av somliga att då tycka att andra är övernojjig för att deras barn "skitit" blod.
    Med en gång föll poletten ner över vilken syn somliga har på andra och hurvida ödmjuka somliga är efter egna erfarenheter då.

Somliga människor önskar man att de kunde slänga sig själva i en diskmaskin för att se om "bakterierna" försvinner vid 70grader.
    jahapp
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!