• La Lola

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Sånt där jag uppvuxen med o har gjort till våran hund oxå när han levde...
    Ser inget konstigt med det....men det är jag det.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    Anonym (nejnej) skrev 2010-01-11 08:32:43 följande:
    Är man kattägare och väntar tillökning i familjen är det därför viktigt att hantera katten på rätt sätt. Eller snarare kattbajset. Parasiten toxoplasma sprids nämligen via kattens avföring. Låt bli lådan - Är man gravid och har katt bör man låta bli att rensa kattlådan, det kan någon annan i familjen göra, säger Ann Lindberg, veterinär och epidemiolog på zoonoscenter på SVA, Sveriges Veterinärmedicinska anstalt. - Om en gravid kvinna smittas kan infektionen överföras till barnet via moderkakan och ge barnet allvarliga hjärnskador. Även skador på ögon och hörsel kan uppstå, liksom missfall.
    Nja, de parasiterna blir inte smittfarliga förrän efter 2-3 dygn o oftare än så rensar man lådan hoppas jag.

Är det dessutom en innekatt som aldrig fått äta rått kött så finns ingen parasit heller.
  • La Lola

Hur vissa fixar att äta på restaurang o sova i hotellsängar är för mig en gåta när de finner detta äckligt.....

Fast de gör kanske inte sånt förresten....

• La Lola
    NiXxI skrev 2010-01-11 09:07:21 följande:
    Måste bara göra ett litet inlägg... Alla djur bär på en bakterie i deras tarmflora som heter Campylobacter, oavsett om det är inne- eller utedjur. Denna bakterie känner de flesta till som "kyckling-skjukan", påminner starkt om salmonella om vi får i oss den via föda. Den försvinner inte i 70 graders diskmaskin, men absolut minskar risken att få den i sig om det diskas väl. Min 3-åriga dotter fick denna bakterie nu över jul. Låg inlagd med dropp och bajsade blod i en vecka. Till saken hör att hon går på ett djur och skur dagis där katterna just huserar fritt kring kök och alla andra tänkbara platser. Smittskyddsintitutet berättade för oss om hurvida denna smitta överförs till människor oc i vårt fall är det troligast att bakterien kommit just från katternas frihet på dagis. Vi har själv hund, men faktiskt så har han en egen skål som man lätt häller över tänkbara rester som han kan få. För visst är djur renliga, men oavsett renligheten så bär de på bakterier som vår kropp INTE kan hantera. Likaså bär de på ett virus som kan ge oss kvinnor livmoderhalscancer bland annat. Hygien är viktigt. MEN, att hålla på att tramsa mot TS om dörrhandtag och annat känns bara så Glocalnet, för det finns befogenhet för hennes reflektioner. TS, du kan faktiskt googla fram lite info om just Livmoderhalscancer och Campylobacter och visa din vän.
    Är det en förskola i Sverige?
    Med tanke på de hårda livsmedelslagar o hygienregler som finns i köken på förskolan så tycker jag att detta låter helskumt!
  • La Lola
    NiXxI skrev 2010-01-11 10:35:20 följande:
    Japp, en fristående Förskola i Sverige, i Helsingborg.
    O ni har fått detta godkänt av de som ska inspektera?!
  • La Lola
    NiXxI skrev 2010-01-11 10:56:19 följande:
    Vi? Hur menar du då? Jag driver inte Förskolan, min mellersta dotter går där. Smittskydsinstutitionen har i detta ärende dragit igång en utredning, så jag utgår från att förskolan kommer att få gå igenom deras hantering av föda och djur. Min dotter har dock inte varit på förskolan sedan det inträffade.
    Jag tänkte ni hade insyn i verksamheten o så.

Jag var med o öppnade en förskoleavdelning i en annan byggnad än där de andra avdelningarna höll till (en tillfällig lösning) o vi fick inte lägga upp lunchen i skålar o uppläggningsfat o ställa fram på borden. Maten skulle serveras direkt ur kärlen de anlände i från köket o vi fick lägga upp maten på barnens tallrikar, de fick inte ta själva).
    Detta pga att matrummet/köket inte blev godkänt att servera mat i.
    Därför är jag så förvånad att katter får springa som de vill i köket (där jag antar att maten lagas) där din dotter går.
  • La Lola
    NiXxI skrev 2010-01-11 11:05:48 följande:
    Ahhh, du menar så. Jo, de serverar maten från kärlen på diskbänken. Förskolan drivs på ett privat gård med hästar, hundar, grisar, fåglar, kaniner och katter. Dessa katter ränner in och ut och många gånger har jag sett de gå på diskbänken, fritt. Nu är vi i tagen för att byta förskola iom flytt, men hade nog efter detta ändå valt att byta. Innan detta skedde hade jag ingen aning om att djur bär på sådana bakterier, har ändå själv hund. Men å andra sidan så får han som sagt var mat eller rester i sin egen skål...mest pga att han tvättar sig på snoppen etc, tycker det är rätt äckligt att den tungan ska veva i en gryta som jag ska laga mat i eller på en tallrik jag ska äta ifrån. Förhoppningsvis så inser väl både förskolan och vi föräldrar den ökade risken med fria husdjur efter detta.
    Jag är förvånad över att de fått detta godkänt från början med tanke på alla hårda regler.
  • La Lola
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 07:55:57 följande:
    Jag har inte läst alla svar i tråden, men som kattägare (och gravid) kan jag också tycka att det är rätt ohygeniskt, men framför alltså är det FARLIGT för katten äta människomat samtidigt är det FARLIGT för de som äter hos henne om det är gravida. Om du vill ha något att säga till din vän så kan du kolla upp både toxoplasmosis och struvitkristaller så blir det nog andra bullar hos henne...
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset.
    Få gravida äter bajs.
  • La Lola
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 10:43:36 följande:
    Finns också i rått kött, jord osv. Och eftersom katter får både jord och annat i sin egen päls (tvättar sig i rumpan och sedan pälsen) så råds faktiskt gravida att inte pussa katter t ex. Hadlar ju inte om att käka kattbajs.
    "Toxoplasma är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten."

Från livsmedelsverkets hemsida.

Att gravida avråds från att pussa sina katter har jag bara läst här på FL.....
  • La Lola
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 11:32:44 följande:
    Och det har folk hittat på? Jag har blivit avrådd från att arbeta i jorden, trädgårdsarbete alltså, samt att pussa min katt, göra rent kattlådan, tvätta grönsaker noga osv, pga parasiten.
    Inte 17 vet jag vart de har fått det i från för jag är tämligen säker på att Livsmedelsverket skulle uppmana gravida att inte pussa sina katter under graviditeten med tanke på att de är väldigt försiktiga i övrigt.

Har du blivit avrådd från trädgårdsarbete oxå?!
    Jag trodde i min enfald att folk hade handskar på sig eller i bästa fall tvättade händerna väldigt noga efteråt.......

Jag skrev det jag skrev från början ang kattbajs så att ingen behöver vara orolig för att få i sig toxoplasma via tallrikar för jag tror att de flesta diskar tallriken efter att katten har slickat av den......
  • La Lola
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 11:39:25 följande:
    Men nu är vi väldigt OT. Ville bara poängtera att det knappas handlar om att äta bajs. Min bm har erfarenheter av kvinnor som fårr missfall i v20 pga parasiten, så rutin är att avråda från pussar, kattlåda osv. Innekatter är dock "säkrare" än utekatter. Låter själv vår katt slicka en tallrik ibland, men väldigt sällan. Kanske om det varit glass på den. Annars visar hon inget intresse för sådant, hon är en väluppfostrad kisse som äter sin mat från sina skålar
    Har hon erfarenhet av flera st alltså?
    Det är ju rätt så ovanligt att gravida blir smittade o får missfall.

"Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln."

"Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."

Från Livsmedelsverket hemsida.
  • La Lola
    Beautifully Human skrev 2010-01-12 12:03:14 följande:
    Jo jag vet. Jag har läst allt det där. Det är inte min poäng. Min poäng (för tredje och sista gången, så häng med) är att på min bvc är det rutin att "varna" och uppmana extra uppmärksamthet på kattlåda, pussar osv, pga av att man har erfarenheter av sena missfall pga av parasiten.  Jag vet att det är ovanligt, jag vet också att man som kattägare inte löper större risk än icke kattägare osv osv. Jag har ingenting att göra med vad min bvc informerar gravida kvinnor om. Eller hur? Inte säker vad du vill säga med citaten? Jag har endast informerat om vad min bvc informerar om. Inget annat. 
    BVC? Pratade vi inte om BM?

Hursomhelst, jag finner det bara otroligt om hon har flera fall eftersom det är så ovanligt....
    Sen får de väl ha de råd de vill men då ska vara rimliga oxå o kunna motiveras med fakta.
  • La Lola
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 15:41:21 följande:
    Jag vet inte hur du tror att katter tvättar sig, men de flesta katter jag vet av tvättar sig med tungan i rumpan. Moget svar btw.
    Såklart vet jag det.
    Men den som låter katten slicka av tallriken lär nog diska den innan nån annan äter på den.
    Eller hur?

Moget svar?
    Ja jag vågade iaf visa vem jag är istället för att gömma mig bakom anonymitetsfunktionen.
  • La Lola
    Anonym (kattägare) skrev 2010-01-12 16:03:50 följande:
    La Lola - vad spelar anonymiteten för roll? Jag tycker att du är omogen som försöker förringa mitt svar till TS genom att vara ironisk på kiss och bajs nivå. Hade du kunnat godta mitt svar mer och inte börja prata om att äta bajs om jag inte varit anonym?
    Det jag ville få fram var att den som är gravid behöver inte oroa sig om den äter på en tallrik som en katt slickat på innan diskningen. En del gravida har en förmåga att bli överdrivet nojjiga o behöver knappast detta att oroa sig för oxå.

Jag ogillar anonymitetsfunktionen om den (i mina ögon) nyttjas felaktigt.
    Jag tycker det är trevligare att se vem man diskuterar med när det ändå inte gäller känsligare ämnen än detta.
  • La Lola
    Anonym (renlighet TACK) skrev 2010-01-12 16:17:09 följande:
    La Lola: vad har du för funktion på FL då du kallas Guide? Bara undrar, har sett nån annan också som har det som titel.
    Ber om ursäkt för mitt OT men...

www.familjeliv.se/Forum/guider.php
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!