• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • Piken

Cahela, jag kör med amningsnapp, men kommer troligen att få använda den under hela amningsperioden.har små sår i vårtorna och blöder, mest blöder jag nog för att jag fått blodförtunnande i förebyggande syfte för proppar. Nu är de sprutorna slut iaf så förhoppningsvis blir det bättre. Inboxat dig. Det är klart vi måste ses :)

• Piken

Anlo, hur är det med er? Är ni hemma och försöker få till vardagen ;)? Allt tar lite längre tid och har ännu inte riktigt bra kontroll över amningen och tösen är superhungrig på kvällen/natten ovh insett att jag måste tilläggsmata trots att jag har mjölk så att det räcker och blir över. Min tös somnar vid bröstet allt för lätt och kräks, antar att det gör att hon inte får i sig det hon behöver. Fortfarande rätt trött, förloade lite för mycket blod under snittet och det märks. Kan man få ont i huvudet av dåligt blodvärde? Är det någon av er som har tips på bra app för att följa vikt längd etc?

• anlo24

Hej. Det är bara bra med oss. Mitt onda visade sig vara ryggskott så det var inte "bara" snittet som gjorde så ont. Har varit till naprapat två ggr så ska dit igen i morgon. Är absolut på bättringsvägen. Men det var ingen go komb med att vara nysnittad o försöka få till amning etc. Annars känner jag mig pigg. Eftersom min förra förlossning var så jobbig o att jag förlorade mycket blod då känns denna som en baggis jmf vis. 

Min amning fungerar inte så bra. Jag tyckte det kändes som jag hade mera mjölk denna gång och hon var ganska nöjd. Behövde inte ge ersättning efter varje mål. Men hon hade bara gått upp totalt 22 gram på 4 dgr. Så nu ger jag ersättning efter varje mål. Funderar fram o tillbaka på om jag ska sluta helt att amma. Samtidigt känns det som ett jobbigt beslut att ta. Vill ge henne samma amning som med Arvid… Ammar med amningsnapp. Hon får inte rätt tag om bröstet o suger då fel vilket ger mig blåsor. Jag måste amma båda brösten varje gång för att jag har så lite mjölk så jag tycker det är lite meckigt att behöva ha amningsnappen. Hon somnar ofta när jag ammar o matningarna blir väldigt långa. Och jag känner att det tar så mkt "onödig" tid med Arvid. Jag vet att jag har så lite mjölk att erbjuda ändå. Hon behöver matas var 3:e timme pga sin dåliga viktuppgång. Men det är svårt. Hon är ofta väldigt trött då. Matningarna tar ca 1 t o räknar 3 t på det så det blir var 4 timme i verkligheten. På natten har jag slutat amma för då sover hon bara vid bröstet o matningen blir väldigt långdragen. 

Omställningen med ett syskon har varit ganska jobbig. Som jag befarade… Men det känns som det vänt lite. Jag har varit otroligt känslosam ang detta. Jag har nog haft lika stor, om inte större, separationsångest. Tycker att det är urjobbigt att jag inte har samma tid för Arvid. Han blev stor över en dag känns det som. Lillasyster tar mkt av min tid o jag saknar tiden med honom när vi kunde sitta o mysa. Men jag antar att detta är en del av att vara 2 barns morsa.

Låter jobbigt med att du förlorade mkt blod. Är det pga din blodförtunnande medicin eller tillstötte det ngt annat? Du kan absolut känna av huvudvärk av detta. Viktigt är att du dricker mkt och äter bra. Tar du ngt järntillskott?

Kram <3

• Cahela

Anlo: kul att höra ifrån dig! Visst slits man mellan två barn men jag njuter mer av det denna gång att ha en nyfödd. Jag myser mycket med lilla Mannie ( som storasyster kallar honom) o jag vet att denna gången är den sista med bebis. Blir inga fler barn här så jag passar på å mysa. Ju större barnen blir desto mindre mys. Elsa fick det verkligen tufft med vår start med lillebror. Jag orkade inte med henne o det har varit jättejobbigt. Syskon far ofta illa av att de har ett sjukt syskon, vi pratade mkt om detta med familjer i samma situation. Hur som helst så är det bättre nu när vi är hemma o allt lugnat sig lite. Det tar tid att komma in i sen nya familjekonstellationen men det blir lättare!

• Cahela

Anlo: vi som varit mkt på sjukhus med båda från starten har fått lära mig att amning mer än 20 minuter leder till att de förbränner allt. Amma fem minuter på varje bröst o ge sen ersättningen på 15-20 minuter. Längre än så ska inte matningen hålla på. Blir helt orimligt att hålla på en timme. Ge ersättning tills hon blir nöjd. Med Elsa slet jag som ett djur i början så det bestämde jag mig för att inte göra om. Sonen var dock en hejare på att amma från början o snabbt gick det. Han får 1 till 2 dl ersättning per dygn o det är skönt att veta att han tar det oxå. Låt inte matstunderna slita ut dig utan prova det jag skrev ovan om fem min på varje bröst och ge sen ett fullt mål ersättning.

• anlo24
    Tack för dina råd Cahela! Mkt uppskattat!

Jag var till BVC igår o vägde igen. Då hade hon bara gått upp 35 g på 4 dgr. Så hennes råd var att amma bara från ett bröst i 10 min o sen flaska. För att hon inte ska bli så trött. Så det stämmer bra överens med det dom sagt till dig. Jag har fick rådet förra ggr att amma från båda brösten från amningsmott men det har inte fungerat med denna tös. Hon blir bara trött istället. Jag fick en liten amningssvacka igår. För efter att vi varit där så ammade jag inte o då åt hon 80-100 ml ersättning varannan timme. Känns mer som min amning förstör... Mina bröst har inte mått så bra av detta... Spänner o gör riktigt ont inne i bröstet. Som kraftig ilande smärta. Jag är bröstop o gjorde en förminskning så den lilla mjölk jag har finns mest ytligt runt bröstvårtan. Varit vaken 3 t inatt för att det gjorde så ont. Ammade lite i morse. Hoppas att detta går över. Vet inte vilken fot jag stå på. Om jag ska sluta amma helt eller om jag ska fortsätta med upplägget ovan. Känner mig ganska låg just nu när brösten gör så ont. Har ny tid för vägning på må. 
  • Piken

Hej, jag skrev ett långt inlägg som sedan försvann :( blir så less när det blir så. Nu ska jag iaf försöka skriva igen. Anlo, jobbigt med ryggskott mitt i allting! Hur gick det med vägning idag? Har haft det precis som du, Anlo, med amningen, amningsnapp (grymt ont i brösten) ammat som sjutton och sessan gick upp endast 100 gr på fem dagar. På bb sa det att jag skulle tilläggsmata och mata var tredje timme. Ammade utan ersättning på dagarna och gav tillägg till natten. Dock har jag sjukt mycket mjölk, läcker som ett såll under amningen, så jag spar mjölken och får ihop mellan 2-3 dl per dygn, helt otroligt. Lillsessan kräks upp mycket och är otroligt pickig vid bröstet innan hon tar den. Ibland kan det ta flera minuter innan hon lyckas suga sig fast, stressande. Precis som Cahela skrev så sa de till mig på bb att bara mata max 10 min per bröst och sedan om det inte räckte ge ersättning alternativt bröstmjölk. Hade oxå problem med att sessan somnade vid bröstet, och det var svårt att väcka henne, fick klä av henne så att hon vaknade till, men tycker att det blivit bättre. Faktum är att hon nu på en vecka gått upp 300 gr och vuxit dryga 3 cm. Börjar kunna slappna av nu, trott att hon inte får i sig tillräckligt med mat då hon kräks så mycket. Min son kräktes ju nästan aldrig. Man ammar om man kan, kan man inte så ger man ersättning och man är lika bra mamma hur man än gör! Så gör det som känns rätt för dig vad gäller amningen. Vad gäller tiden till sonen, så måste han numera dela den med lillasyster, och det klart vi sörjer, men det bara är så. Sonen hade redan innan lite Alfons-beteende, dvs jag ska bara...och nu är det helt otroligt hur vi får tjata på honom om allt. Och han blir arg och vi blir arga och tvärtom. Antar att det går över när vi väl synkats som familj, hoppas det iaf. Jag förlorade blod vid snittet, hade några stora kärl som låg i snittets väg. Fick blodförtunnande i förebyggande syfte efter snittet. Äter niferex och ska ta nya prover vid efterkontrollen. Det verkar som huvudvärken lagt sig något. Pemberly, hur mår du?

• Cahela

Piken: kan det vara magmunnen som inte är sluten vilket gör att hon kräks mkt? Rådgör med en barnläkare om detta.

• Piken

Cahela, kan vara det, här läst lite om det. Har läkarkontroll om två veckor, ska ta upp det då, om det fortsätter. Läste att det brukar stabilisera sig runt halvåret, just nu känns det som det långt dit. Nu hade hon gått upp så fint, så då får hon i sig mat iaf, blev tryggare i det efter gårdagens kontroll. Jag försöker oxå njuta av denna bebistid nu, den sista. Inte alls lika ängslig som med sonen och då kan jag njuta mer.

• anlo24

Jag har bestämt mig för att sluta amma. Har inte ammat ngt mera sen i lö morse. Fortfarande ont i brösten. Småläcker lite ibland. Hoppas att det släpper snart. Hade hembesök av BVC ssk igår. Och hon hade gått upp 260 gr sedan i fre o efter att jag slutat med amningen. SÅ jag kommer att fortsätta på detta spår. Hon väger nu 3460 gr o vi behöver inte väcka henne för mat längre. Så himla skönt. Hon styr detta själv nu o äter ca var 3-3 1/2 timme. Hon har fått lite rundare kinder o är mkt piggare. Däremot blir jag lite ledsen att jag inte fick råden att inte amma så länge per bröst. För jag sa på återbesöket hur våra matningar ser ut o jag fick träffa en bm där som tidigare jobbat på amningsmott. Hade jag följt dessa råd som ni fått så hade hon kanske inte blivit lika trött o jag hade kunnat fortsätta att delamma. Men nu är gjort gjort o jag får försöka att förlika mig med att jag inte kommer att delamma denna gång. 

Jobbigt Piken att lillasyster kräkts så mkt. Min granne har samma problem. Hennes dotter är 6 v. Hon har massor av mjölk o flickan sväljer mkt luft men det har blivit lite bättre. Hon har börjat med napp för att hon har stort sugbehov. Hon skenar också i vikt så det är inte mat hon behöver. Efter detta så kräks hon mindre. Hennes mjölkprod har stab sig lite också. Jag hoppas att de ordnar sig för er!! Skönt att veta att hon går upp i vikt iaf. 

Att få syskon har varit en omställning för oss alla. Jag är inte lika känslosam längre så det har nog landat lite i mig också. Och Arvid känns tryggare o lugnare. Han har börjat gå på dagis igen. Det har fungerat bra. 

Kram på er!

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen