• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • Cahela

Piken: Vad är det för skrämselpropaganda de har angående snitt? Vilken oseriös BM du har träffat som ens delar ut sånt. Fråga om hon har skrämselpropaganda att dela ut angående vaginala förlossningar? Det finns massor med saker som kan gå fel kring vaginala förlossningar och jag blir rasande arg när jag hör sånt här.
    Jag som gjort två KS har inget negativt att säga om det. Visst jag är inte snyggast på magen då det blir som en bulle som hänger lite grann men å andra sidan så är min kompis som fött tre barn vaginalt inte heller snygg på sin mage så det där kan slå oavsett förlossning. Det sägs att barn som föds med KS oftare har allergier och astma än de som föds vaginalt men jag är född vaginalt och jag har astma och allergier!!
    Sen visar det sig nu att barn som ammas oftare får astma konstaterad vid fyra års ålder så det är också en sak som visat sig inte vara lika bra som sjukvården pratar om. Föda vaginalt och amma det verkar vara grejer det enligt vården. Jag ammar min son nu (han har bara fått bröstmjölk förutom ersättning vid några tillfällen). Elsa ammade jag och även hon fick endast vid några tillfällen ersättning. Hon medicineras dock dagligen för förkylningsastma så där verkar inte amningen har hjälp snarare kanske är hon en av de som hamnar i statistiken som har ammat och därmed också har en högre risk att få astma. Nu kom jag in på ett annat ämne en det du tog upp men jag blir rasande arg när man hela tiden pratar om att vaginal förlossning och amning är det bästa. Det finns fördelar med allt men för de som förlorar sina barn vid en vaginal förlossning, de som får barn som skadas vid en vaginal förlossning och de kvinnor som får svåra underlivsproblem efter en vaginal förlossning de hade nog alla hellre gjort KS än fött vaginalt,.

Själv känner jag mig snuvad på att aldrig ens ha fått försöka vaginalt men jag har iaf fått två barn och även min första förlossning var en skitförlossning så kan jag säga att det aldrig någonsin gjorde ont under tiden och jag har inte haft problem efter det heller. Tydligen hade jag en del sammanväxningar efter första KS för de frågade när de snittade mig denna gång om jag haft ont i magen efter det men det har jag inte.

• anlo24

Hej tjejer! Det har varit lite lugnt i tråden nu. Hur mår ni? Är ni kvar i Göteborg Cahela? Hur går det Pemberly? Vilken v är du i nu? Dags för RUL snart? Hur går det för dig Piken? Hur fortlöper allt? Har du varit på TUL?

Jag var till spec mvc i to. Träffade en mkt trevlig kvinnlig läkare. Hade ett långt o bra samtal. Hon ringde också till dr som jag träffade på bäckenbotten mott. Den typ av läkare som ska op mig i senare skede. Vi kom till slut fram till att kejsarsnitt nog är det bästa för mig. Hon tror inte att risken är så stor att jag ska få nya stora bristningar utan det är påfrestningen på min urinblåsa o livmoder som är det största risken. Sist hade jag varit helt öppen i 5 timmar o hon tror att det är det som gett mig mitt framfall. Urinläckage är det vanligast när man har mina besvär men mitt problem är att jag inte kan tömma blåsan helt. Och det är lite svårare att op. Blir det komplikation efter en till förlossning så kan de bli allt från att jag börjar läcka urin till att jag inte kommer att kunna tömma blåsan och kissa själv. Får jag sådana komplikationer måste jag vänta ett år innan jag kan op för detta. Och den risken är jag inte villig att ta. Men jag har ändå inte helt förlikat mig med att jag måste snittas. Vill helst ha en vanlig o okomplicerad förlossning men det kan ju så klart ingen garantera mig... 

Har nu ett snitt inplanerat till 19/5. Dvs 8 dgr innan BF. Känner mig rädd för att det kommer att bli väldigt ont av snittet också efteråt eller att det blir någon komplikation. Hon sa att man brukar vara ganska trött o medtagen första 2 v. Dålig ork etc.. Denna typ av op brukar man i andra fall vara sjukskriven för i en månad. Men det blir man inte i smb med ett kejsarsnitt. 

Jag var till BM i förra v. Och jag kommer inte att få ngt extra TUL för att det utgått i programmet. Känns jobbigt. Jag känner mig lite orolig för detta. Nu ligger SF måttet lite under medelkurvan o sist strax över kurvan o då föddes ju Arvid ganska liten. Funderar lite fram o tillbaka på om jag ska göra det privat istället. 

Annars har jag nu gått över på graviditetspenning. Ska försöka o vila o göra klart min skola. Idag är det 7 v till BF. Det känns som att tiden kommer att gå jättefort. Har börjat få väldigt ont i ryggen från em och behöver ligga o vila. Känns som att ryggen ska gå av...

Kram till er alla! 

• Piken

Hej tjejerna! Undrar förstås detsamma som Anlo?

Själv har jag mer krämpor än någonsin, gravidkrämpor. Men bebisen verkar må bra iaf. Ska på tul på torsdag, men vet redan att moderkakan flyttat sig och jag skulle kunna föda vaginalt. Ska till aurorabm på onsdag känns helt sjukt att behöva sitta hos henne ex antal gånger när det ändå är en läkare som beslutar. Ska till vanliga bm på torsdag få se om tjejen i magen håller sin kurva (första sf måttet var på normalkurvan andra sf måttet var på övrekurvan. ) Det känns väl bra Anlo att ha fått ett datum även om jag förstår att du föredrar vaginalförlossning , så verkar det klokt med snitt så att du inte blir sämre. Att bli sämre, att inte kunna kissa normalt kan påverka mer än vad man tror. Nu slipper du det även om det är något längre konvalecens med snitt. Är det foglossningen som ställer till det med ryggen? Typiskt att snitt inte ger sjukskrivning, för att det är ett kvinnoingrepp ...

Tack Cahela för dina ord!

Försöker uppdatera efter veckans slla bm besök. Ha det gott tjejer i vårsolen.

• Cahela

Ang konvalecens efter snitt så kan jag säga att jag hållit igång mer än annars direkt efter mina snitt. Inga lyft men varit otroligt aktiv, detta då båda mina barn haft tuffa starter. Denna gång gick den fysiska återhämtningen jättesnabbt.

• Pemberly

Hej! Jag är i vecka 18+1 idag. På onsdag är det dags för rul. Jag har börjat känna av foglossning en hel del men om jag kommer ihåg att ta på mig bältet innan jag går ut och promenerar så funkar det ganska bra. Sen käkar jag min andra antibiotikakur för urinvägsinfektion, men för övrigt mår jag bra

• anlo24

Hur har det gått på alla dina besök Piken?  
    Jag var till sjukgymnasten idag för mitt ryggonda. Fick lite små tips. Jag tror att det har att göra med min dåliga hållning eller att jag är framtung. Gör ofta väldigt ont på em om jag varit igång mkt. Behöver vila ganska mkt på dagen för att det inte ska komma. Känns som det är typ muskulärt. Mina ryggmuskler är som fiolsträngar… Men nu är det "bara" 6 v kvar…

Pemberly hur har det gått på TUL? Kollade ni könet? Trist med UVI hoppas att det går över snart. Dom får ge dig nån dundermedicin annars Hade du foglossning förra gången också?

Cahela: Är ni kvar i Göteborg? Hur mår ni?

• Pemberly

Det gick rätt bra på RUL. Det mesta såg bra ut men barnmorskan trodde att det kanske kunde vara läppspalt så vi ska tillbaka nästa vecka för att en läkare ska kolla. Vi kollade inte könet. Lite festligt är att denna bebis växer precis enligt "mallen", bf beräknad på måtten är precis samma som beräknat utifrån FET-datum och vi har fått exakt samma även på tidigt vul och på kub

• Cahela

Hej,
    Vi är kvar i GBG för eftervård. Har legat inne med honom nu i 9 av 10 veckor. Fast nu har vi honom boende hos oss på patienthotellet som är toppen!
    Ang KS så förstår jag att det vården är ute efter är att det kortsiktigt och långsiktigt är bäst för mamma och barn att föda vaginalt. Huruvida man blir snygg på magen eller inte är helt oväsentligt vilket det kan tolkas som att jag menade var det vården brydde sig om när det gäller att föda vaginalt eller med KS.

Är det någon av er som är gravid nu som gjort fostervattensprov?

• Piken

Hejjj allesammen, Cahela vad skönt att ni får vara tillsammans hela familjen. Är ni på vär hemåt snart? Jag har inte gjort fostervattenprov. Pemberly, är det en läkare som gör ul denna vecka? Är du orolig? Hoppas det går bra. Anlo, skönt med tips från sjukgymnast och att vila hjälper. Är det tungt med magen? Hur mycket har du gått upp nu? Ego, vanliga barnmorske besöket gick bra, förutom att hon glömt att ta reda på hur betalningsförbindelse mellan två landsting ska ordnas (jag vill föda i stockholmslän men tillhör sörmalandslän). Fick veta det sen, att jag får fixa det själv! Tul gick bra, barnet är + 2% över normalkurvan. Och fortfarande en tjej. Tyvärr hade moderkakan flyttat sig fint till bakvägg, så inga medicinska skäl för snitt kan användas :( Aurora bm gick som förväntat, jag muttrade på rätt mycket så hon föreslog inte nya träffar iaf. Vi gick igenom min första förlossning, till ingen nytta, anser jag. Träffar läkare på onsdag denna vecka för att förhoppningsvis få ett snittdatum, är super less på detta nu. Ringde själv till kvinnokliniken idag, på det sjukhus som jag tillhör och det gick enkelt att få till en betalningsförbindelse, som tur. Är ganska svullen i kroppen, mycket vätska och ont i lederna. Bebisen har ibland lugna dagar och då blir jag orolig för att den inte rör sig mycket. Jobbar halvtid, finns fortfarande inte någon klar som går in för mig, det känns inte bra alls. På min andra halva försöker jag vila mycket, men samtidigt är vi på väg att klpa tomt och bygga nytt hus, vi får inte plats i vårt lilla hus idag. Sorry med så mycket gnäll, hoppas ni alla får en toppen dag och vecka! kram

• anlo24

Hej Piken. Kul att höra ifrån dig. Jag tycker absolut inte att du gnäller. När man inte mår bra eller det är mkt runt i kring en så är det snarare en rättvis bild av vardagen. Och att vara gravid är inte alltid en dans på rosor. Det vet vi som också varit där en gång innan. 

Jag tycker att det lät lite knasigt med att du själv behöver ordna med det ekonomiska när du vill föda i ett annat landsting. I smb med annan vård så sker detta "automatiskt" om du förstår vad jag menar. Men vilken tur att det ordnade sig snabbt iaf. 

Gud vad roligt med ett UL till o skönt att allt såg bra ut. Hur mkt vägde din son vid födsel? Jag skulle i dagsläget göra vad som helst för ett UL. Samtidigt tycker jag att det känns lite hysteriskt att gå o göra det privat. Så väntar lite till. Jag känner dock att jag inte kan glädjas åt att det är en flicka jag väntar. Så rädd för att det ska vara fel.
    Jag har tid till BM på må. Just nu är jag inne i en lite känslig fas. Känner mig orolig för det mesta, att förlossningen ska starta tidigare. Att bebben inte kommer att vara frisk. Att det inte kommer att vara en flicka som kommer ut. Att bebben kommer att vara väldigt liten. Funderar mkt på hur livet kommer att bli som 2 barns mor. Känns jobbigt att veta att man inte kommer ha lika mkt tid för Arvid inom en väldigt snar framtid. Att han kommer att känna sig bortskaffad. Rädd för att jag kommer ha väldigt ont efteråt. Jag känner igen mig i din beskrivning med att bli orolig om jag inte känt av henne på ett tag. Men märker att hon är mkt vaken på kvällarna. Men då kan det vara så att jag gått en stor del av dagen o oroat mig. Och man vet ju inte att säkert att det bara är för att hon sover. 

Jag är smäckrare i kroppen denna gång. Har hittills gått upp 10.5 kg men det känns mest som det sitter runt magen. Däremot så tar ju magen emot när man böjer sig framåt o det tycker jag är direkt obehagligt. Det är jobbigt när man blir svullen o får ont i lederna. Det fick jag ett tag efter min grav sist. Och jätteont i lederna. Men det gick över när jag slutade att amma efter drygt 5 mnd. Men det påv verkligen hela ens liv. 
    Jag har mkt sammandragningar igen. I lö var jag näst intill soffliggande hela dagen. Och då får jag såklart flachback på hur det ska bli för Arvid efteråt. Han vill ju vara ute på gatan o leka med barnen. Samtidigt så blir jag jättestressad om jag inte kan vara ute med honom då. 

Lycka till på ons nu!! Jag håller alla tummar jag har för att du får snitt beviljat.

Precis i smb med Arvids födsel hade vi hantverkare här som byggde ett litet hus på vår tomt. Och min sambo var väldigt engagerad i detta. Dom sov inte här utan i en husvagn en liten bit från vårt hus och vi stog för mat o dryck. Det var sjukt stressande. Och bygga hus är ju ännu större. Hoppas att det kommer att gå bra för er. 

Hörs snart igen! KRAM

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen