• Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen
  • Piken

Anlo, det blev sjukskrivning på halvtid, läkaren ville nog heltid, men jag envisas med att jobba ett tag till. Hoppas jag orkar. Har som du drar mitt vänstra ben efter mig periodvis, och sover inte alls bra pga foglossningen. Blir du helt sjukskriven efter 3,5 vecka? Ska även utredas för mina allergier för penicillin/antibiotika för att kunna sätta in förebyggande behandling för uvi. Läkaren jag träffa idag var bra, förutom sjukskrivning även tog tag i uvi problemet och ordinerade up 1 gång i månaden, tillskillnad på den som jag träffade sist, som inte gick vidare med underhållsbehandling, trots tre uvi och som försökte övertala mig att föda vaginalt. Ska till aurorabm onsdag nästa vecka, enligt dagens läkare för att en tud för snitt. Jag frågade om hon trodde att det skulle gå så lätt, har ju förberett mig på att det ska kämpas för att få ett snitt. På onsdag nästa vecka ska jag till valiga bm oxå, är då 30+2. Oxå lite orolig för att bli tvåbarnsförälder, men jag hoppas få sova när bebisen sover och prinsen är på dagis. Ska ha kvar honom där 15 h i veckan, för att han ska ha kvar sina kompisar. Hur ska ni göra med Arvid? Jag har bf 25/5! Vi ligger super nära.

• anlo24

Gud vad skönt att få träffa en bra dr!! Jag har också problem med just vä ben... Konstigt... Sover dock inte dåligt pga det. Utan vaknar av allt kissande och då svårt att komma till ro igen. Jag kommer att gå på gravidpenning om 3,5 v pga mitt tunga arbete. Ersättningen är lika med sjukskrivning bara ett annat ord för det typ. Förstod inte riktigt är det en Aurora BM som ska till bestämma om du får snitt? Är det pga att snittet inte är pga medicinska skäl isf? Jag ska träffa en dr på spec mvc. Arvid kommer att gå på dagis 30 t/v. Var 15 t här också tidigare men det ändrades i höstas. Dom går då 8.30-14.30, 5 dgr/v. Det känns bra. Så det skiljer bara 2 dgr mellan oss. Visste att vi var nära men inte så nära Kul!!

• Piken

Idag ska jag bege mig till aurorabm för att påbörja samtal mot snitt. Jag hoppas innerligt jag slipper gråta till mig ett snitt, det är liksom inte jag. Vidare från aurorabm ska jag till vanliga bm besöket och någonstans där emellan ska jag hinna hämta ut kryckor. Ska pröva om det kanske hjälper något. Hur mår du pemberly? Anlo, det är inte många dagar kvar på jobbet, eller hur?

• Pemberly

Jag mår rätt bra. Illamåendet är nästan borta nu. Jag har börjat få lite foglossningmen det är inte så farligt ännu. Jag hade ett sådant bälte runt höften då jag väntade sonen och vi har letat efter det här hemma men inte hittat det så nu har vi beställt ett nytt som borde komma snart. Jag kände första sparken nyligen, det var verkligen häftigt

• anlo24

Hur gick det idag Piken? Har du mkt foglossning? Kryckor låter jobbigt. Kommer ihåg att min syster fick det vid sin första grav. Märker du nån skillnad sen du blev sjukskriven? Så kul med sparkar Pemberly Underbar känsla! Och så skönt att illamåendet äntligen börjar ge med sig. Hur mår du Tes? När har du TD? Håller tummarna!! Jag har skola denna vecka. Sen två v jobb kvar. Nedräkningen har börjat! Ska bli skönt att kunna slutföra mina studier i lite mer lugn och ro. Skolveckorna är tuffa. Blir heltid vilket min kropp protesterar vill emot... En fråga: kommer ni få göra ett TUL i v 32? Pratade med min BM idag och enl henne har det utgått från ivf riktlinjerna. Man blir inte heller igångsatt tidigare. Detta då studier inte visat nån skillnad jmf med en vanlig grav. Och det är ju bra men jag skulle så gärna vilja göra ett till UL. Var visst inte omöjligt att få till. Vi fick prata om det.

• Cahela

Hej alla,
    Vi är kvar i Göteborg då sonen medicineras. Vi har bett att få vara kvar tiden ut (3 v till) men vi får se hur det blir. Vill inte eftervårdas på vårt hemsjukhus med tanke på det som hände där sist .
    E mår efter omständigheterna bra (hoppas jag).

Piken: Jag hade kryckor på slutet med Elsa. Jag jobbade hemma på heltid sista tiden pga min hemska foglossning jag hade då. Satt på en pilatesboll eller i soffan (något annat var omöjligt att sitta på) och sen gick jag med bälte och kryckor. Den här graviditeten var mycket bättre, inte i närheten av samma foglossning. Säger precis som Anlo, det är en läkare som bestämmer om det blir snitt eller inte så jag fattar inte riktigt heller vad en Aurora ska säga om det? Jag snittades även nu andra gången pga för lite fostervatten, förlossningen kom aldrig igång av sig själv, vi väntade ett barn med hjärtfel och att jag hade gjort snitt sen tidigare. Nu blir det inga fler graviditeter för mig. Tänk att jag varit gravid 2 gånger!! Känns helt otroligt.

Anlo: Skönt att du kan få vara fri från arbete resten av tiden, även om man skulle vilja vara frisk och jobba så får man ta det för vad det är. Det är en kort tid i livet även om det är jobbigt när man är inne i det. Snart är det dags för bebis även om det är två månader kvar...spännande!!

Pemberly: Härligt att det tickar på med graviditeten!!

• anlo24

Kul att höra ifrån dig Cahela. Men så trist att höra att ni fortfarande är kvar på sjukhuset. Har full förståelse för att ni inte vill vårdas hemma på sjukhuset igen. Speciellt inte så här nära inpå. Är det antibiotika som gör att ni måste vara kvar så länge som 3 v till? Usch tycker synd om er, ni har verkligen inte fått en lätt start. Hur mår ni annars?

Skickar en styrkekram till dig och familjen!! 

• Pemberly

Jag hoppas att allt går bra för er cahela. Det måste vara jobbigt att vara så länge på sjukhus

• Piken

Här går det åt h-e med det planerade snittet. Hur svårt ska det vara? Måste jag spela och gråta och bryta ihop för att få ett snitt? Aurorabm sa att nu ska bi träffas x antal hånger, det känns som det är de samtalen jag ska uppta min tid fram till förlossningen, precis som om jag inte hade annat jag vill lägga min energi på. Fick förstås skriftligt "skrämsel propaganda" om snitt, undrar bara om alla blivande mödrar får denna information, man kan ju tänka sig att man särbehandlas......ska ladda inför nästa besök. Finns det privata förlossningskliniker? Där jag jan köpa mig ett snitt? Annars växer bebisen bra, ligger nu på översta kurvan (gjorde det med sonen oxå). Hämtade ut kryckor i förra veckan, men inte använt dem ännu. Anlo, skönt att det inte är så långt kvar till "ledigt". Jag ska höra tul i vecka 32-33 de har kvar denna rutin vid ivf-grav på liljeholmen. Hoppas att min moderkaka sitter ivägen fortfarande. Kram Cahela!

• anlo24

Men Piken vad ledsen jag blir för din skull!! Det var det värsta jag hört. Ibland undrar man hur vissa prioriteras till snitt så enkelt medan andra får kämpa med näbbar o klor. Varför känner du att du vill ha snitt? Har glömt bort det… Vem tyckte att du skulle gå till en Aurora BM? Är du rädd för förlossningen? Är din BM emot snitt el är det dr på MVC. Jag ska till spec mvc på to nästa v. Nu börjar jag vela lite om jag vill ha snitt. En del av mig känner att jag vill försöka föda normalt igen och en del av mig är livrädd för att det ska bli så jobbigt som det var sist. Känner inte att jag vill riskera att "förstöra" min första tid igen med så mkt smärta o lidande. Däremot så vet jag att snitt inte är nån dans på rosor heller… Svårt beslut. Samtidigt kan jag inte sticka under stolen med att det skulle vara skönt med att ha ett förlossningsdatum. Underlättar mkt nu när man redan har ett barn och inte har så lätt att få barnvakt på kort varsel. 

Jag tror dessvärre inte att det finns möjlighet att betala sig för ett snitt själv. Och det kostar nog gissningsvis över 100 000 kr. Jobbar du halvtid nu? Hur fungerar det? Jag känner att man börjar bli ganska stor nu. Ska bli så skönt att få gravidpenning snart. Min mage är i vägen hela tiden på jobbet. Fastnar med den, har trånga utrymmen runt patientsängen. Den är i vägen när jag ska hjälpa patienterna att vända sig i sängen osv. Får brännande smärta i underlivet, säkert min foglossning som sitter där. Och blir väldigt trött i ryggen. Motivationen är på noll nu. 
    Ska bli skönt att få en månad där jag kan slutföra skolan utan att behöva jobba samtidigt. 

Jag har tid hos BM på ons nästa v. Och då ska jag försöka få till ett TUL. Enl henne så är det borta i de nya riktlinjerna. Och att det är fel av KS att dom inte uppdaterat sina riktlinjer. Men det skulle inte vara omöjligt att få till det sa hon. Men känner samtidigt att jag har lite dåliga argument för det. Jag känner att jag vill göra det även denna gång för att få en till kontroll av bebben. Känns tryggt. Och jag har ett ganska stort kontrollbehov. Och vill kolla könet igen Och det är kanske ingen stark indikation för det. Men möjligheten finns att betala för det privat isf. 

Kram!!

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen