Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 23:09:51 följande:

Men du missuppfattar fortfarande. Jag är på intet sätt emot sen avnavling. Då hade jag självklart inte varit mån om det själv. JAG, med de tre förlossningar jag har i bagaget i Göteborg/Mölndal (det var ju Gbg tråden handlade om), känner inte alls igen mig i den bild du beskriver av total inkompetens. Jag har bemötts väl i förlossningsvården och upplevt lyhördhet vad gäller önskemål. Alla har säkert inte den erfarenheten, men JAG har den och jag vet andra med mig. Det är ju något positivt.

Tur för dig och ditt barn som föddes 2009 att du hade råkat komma över information om sen avnavling så att du därmed kunde begära det. För den informationen fick du förstås inte av mvc- personalen.  Den lyhörda förlossningspersonalen  som bemötte dig så väl hade knappast heller sagt ett knyst  om sen avnavling om du inte själv hade begärt det, utan då hade de klampat omedelbart utan att fråga dig om lov..   
    .
    Storsint av dig att ändå tycka att de behandlat dig väl.

• abuelita
    duntoss skrev 2013-07-02 08:34:43 följande:
    Tack för svar, alltså kan jag be om sen avnavling denna gången, men hur blir det om det blir ett planerat ks?

Varsågod
    Ja det går bra att vänta med avnavlingen även vid kejsarsnitt. 

Här är en länk med samlade inlägg från den här tråden där ordet "snitt" förekommer:

www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-4.html?search=snitt

• abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-02 08:51:32 följande:
    Nej, det är inte särskilt storsint. Det är min samlade uppfattning och erfarenhet efter tre förlossningar på Mölndal. Jag har fått alla önskemål uppfyllda. Det tycker jag är att visa lyhördhet. Och ja, jag fick information om detta av BM på MVC. Hör och häpna . BM tog upp det denna gång inför förlossningen också (annan BM samma MVC) men att det nu skedde per automatik och inget jag specifikt behövde ha med i ett förlossningsbrev - vilket också stämde (i alla fall vid okomplicerad vaginal förlossning på Mölndal). 

Är du verkligen helt säker på att du inte själv jobbar på förlossningen? Obestämd  Du är nämligen den första jag hört  fått info om det här på mvc utan att behövt ta upp frågan själv.
     Trots att man enligt Patientsäkerhetslagen har rätt att få information om sånt här och att man som förälder har rätt att välja sen avnavling, undanhålls man alltså det, både på mvc eller förlossningen.  Men om man råkat  få informationen på annat håll och då begär sen avnavling så blir man däremot oftast beviljad det. Men bara om barnet bår bra,  och dessutom föds vaginalt.
    .

När jag ringde Mölndals förlossning för några år sedan och frågade varför de inte informerar föräldrarna om att de har rätt att välja sen avnavling svarade tanten i andra sidan luren:  "Nej det behöver vi inte eftersom de ändå få lära sig det på internet."  (!?!?)

Och anledningen till att de tillämpade omedelbar avnavling uppgav hon var för att pH-provet inte blev lika säkert annars.
    .

Det där pH-prover är verkligen riktigt lurigt.  Förlossningspersonal brukar påstå att provet tas för att rätt behandling ska kunna sättas in om barnet mår dåligt.  Men det där är bara bull shit. Fick nämligen veta när jag var på internationella  konferensen om avnavling i Birmingham 19:e  april  att pH-provet  INTE är till någon nytta för barnet, utan det är enbart till för personalens skull. Det tas alltså för att de ska ha ryggen fri om barnet skulle få  någon skada eller dö;  kan de  med hjälp av provsvaret bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket går de  fria (att skadan eller dödsfallet kanske  orsakats av själva provtagningen är tydligen inte intressant)   
    .
    Det var Dr Nana Wiberg (dansk obstetriker, verksam i Sverige) som berättade det i samband med att hon redogjorde för sin forskning på pH-provet.
    Hon visade bl.a. en filmsnutt på hur man tar det på intakt navelsträng. 
    Det intressanta med hennes studie var att den visade att det finns gott om syre under minst 90 sekunder i  det blod som återvänder till barnet från moderkakan efter förlossningen.  Provet togs både direkt när barnet föddes, efter 45 sekunder och efter 90 sekunder (från intakt navelstäng förstås). Hon hade t.o.m. is i magen att vänta dessa 90 sekunder med barn som föddes medtagna och som i vanliga fall skulle ha avnavlats snabbt för att rusas iväg till återupplivningsbordet. Men tack vare att hon väntade så "livräddade" barnet sig själv. Det behövdes alltså ingen annan återupplivning än placentatransfusionen.
    .

Under efterföljande diskussion sa  konferensens arrangör och ordförande  David Hutchon (pensionerad brittisk obstetriker som ägnar sitt pensionärsliv åt att försöka sätta stopp för tidig avnavling, i synnerhet gällande medtagna barn)  att eftersom pH-provet inte är för barnets skull bör det avskaffas helt och hållet,  alltså inte ens tas från intakt navelsträng.  Det är trots allt ett litet ingrepp/störning,  sa han, och enligt  Hippokrates ed (läkareden) som innehåller följande: "vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja."  så ska man inte göra några som helst ingrepp som inte är för patientens bästa.

• abuelita
    Busfröö skrev 2013-07-04 09:29:45 följande:
    Fast att man behöver ta upp frågan själv på mvc är inte heller säkert.
    Barnmorskan jag träffade under hela graviditeten i Mölndal tog upp de med mej utan att jag yttrat nått!
    Då är du nr 2 som jag hört detta ifrån. . Det låter ju förhoppningsfullt
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-04 08:12:57 följande:
    Ha ha, nej, jag jobbar verkligen inte inom förlossningsvården. Förlossningen har jag inte varit i kontakt med innan just förlossningen utan samtal om sen avnavling har jag haft på MVC. Fortfarande motsäger jag dig på intet sätt vad gäller fördelen med sen avnavlingen så jag förstår liksom inte riktigt dina övertalningsförsök. Det enda jag reagerade mot var din väldigt konsekventa negativa bild av all förlossningspersonal i Göteborg och att man tvingas slåss med näbbar och klor för att de inte ska felbehandla och det är inte något jag känner igen. Det är väl som sagt något positivt. Saker och ting förändras....även i Göteborg . När äldsta föddes så var tidig avnavling rutin. När min yngsta föddes så var sen avnavling det, på Mölndal. Liten fick som sagt gott om tid att söka och amma båda brösten innan avnavling och det tog sin lilla tid, nyfödda har inte så bråttom

Hur det är vi kejsarsnitt har jag ingen aning om eftersom jag enbart fött okomplicerat vaginalt, men den som föder vaginalt på Mölndal idag behöver knappast oroa sig för att inte få sen avnavling. Det borde du väl vara glad över?! 

Jag förstår inte varför du hela tiden tror att jag uppfattat det som att du är negativ till sen avnavling. 

Vad jag  är negativ till är att barn och mödrar utsätts för tidig avnavling och andra icke evidensbaserade  ingrepp, varav flera t.o.m.  är bevisat skadliga, i synnerhet tidig avnavling, så länge de inte själva säger ifrån,  .. plus att  både mvc- och förlossningspersonal undanhåller dem denna information så att de därmed inte ges någon chans till informerat val. 
    .
    Det här pågår inte bara i Göteborg, utan på många andra håll i Sverige (liksom i övriga världen) .

.
    En doula i Stockholm var på infomöte för blivande föräldrar helt nyligen. Så här berättade hon:    
       .

Har just varit på informationsmöte för blivande föräldrar som ska föda på Danderyds Sjukhus (för "skojs" skull). Kan ju börja med att säga att de utelämnade all nödvändig information som krävs för att möjliggöra för informerade val genom förlossnings-, efterbördsskede och eftervårdstiden.

Som förväntat tillämpar de fortfarande rutinintagningskontroller såsom urinprov, blodtrycksmätning, vaginal kontroll och CTG-kurva. På min fråga om vad de gör om man nekar dessa rutinkontroller svarade bm: "Då får man skriva på ett papper om att man ifrånsagt sig det, för det ses ju som en risk. Vi kan inte tvinga till något, men så fort barnet är fött kan vi behandla det mot föräldrarnas vilja" (!)  Kunde då inte hålla mig från att ge henne 'en blick' och klämma ur mig ett nedlåtande "Nej" . Snacka tryckt stämning det blev i aulan..."

.

• abuelita

Vi får verkligen hoppas att undanhållandet av viktig information till blivande föräldrar snart är ett minne blott.

saxat ur inlägg på FL, bl.a. från den här tråden:
    .

"och ingen info om livmodersammandragande eller k vitamin eller sen avnavling utan de håller tyst och föräldrar vaggas in i en falsk trygghet. Jag vågar dock inte öppna munnen och säga nåt för jag är rädd att BM ska se mig som nån besserwisser som är där för att skrämma upp de stackars andra paren som är där. Jag tror inte heller jag fått nån av paren att kolla upp vad sen avnavling är för nåt, BM verkar ju inte heller ha riktig koll och försöker snabbt byta samtalsämne"
    .

"inte på en enda föreläsning jag vart på nu inför min kommande förlossning i fullsatta aulor har avnavlingsfrågan tagits upp, inte nånting, ingen har frågat och då har jag räckt upp handen och frågat Hur ser era avnavlingsrutiner ut? Det blir oftast tyst från BM, ser ut att behöva komma på nåt att säga och så säger hon att ja vi har sen avnavling om det önskas och så snabbt vidare till nästa samtalsämne och inte en enda av föräldrarna frågar vad är sen avnavling, vad är det bra för tex"
    .

Och följande är 2 inlägg från en och samma person, hämtat ur den här tråden:

"Jag ska till MVC på måndag, då kommer vi förmodligen skriva förlossningsbrevet oxå för det är min sista inbokade tid jag har fått. Då ska jag absolut ta upp det med henne och fråga varför hon inte sagt någonting om avnavling! Det är relevant att veta! Att man kan donera och att dom gärna ser att man gör det, det kunde hon berätta....".........
    .........."Idag var jag hos bm och passade på att fråga om avnavling. Jag blev ännu mer orolig nu eftersom hon inte ville prata om det. Hon svarade bara surt "jaha men du vill väl inte donera eller hur!?",   "jo, jag ville det men inte efter att jag fick veta det här" sa jag då.  "Jaha men då skriver jag ner det att du inte vill det då!" så skrev hon det på nåt papper som redan låg på hennes bord. Så försökte jag ta det igen sen efter en stund men hon bytte bara samtalsämne. Det känns verkligen inte bra...."

• abuelita

Någon som fått information om att k-vitamininjektion ges på rutin till alla bebisar om föräldrarna inte särskilt säger ifrån? 

.

Här har jag översatt till svenska från norska,något mycket intressant om k-vitamin som barnmorskan Elisabeth Sæther (vi var på internationella konferensen om avnavling i England tillsammans)   skrivit i sin Facebook grupp Sen avnavling for alle nyfødte barn:

.
    "K-vitamin-sprutan introducerades under samma period som tidig avnavling blev vanligt.   Om K-vitamin tillförs motverkas en oönskad effekt av tidig  avnavling?  Föds barn verkligen med denna brist, eller är den orsakad av människan? Vad är den normala K-vitamin-nivån för  en nyfödd? ... Sen avnavling har utpekats som en orsak till ökad gulsot hos nyfödda. Men kan det vara så att levern är så upptagen med att försöka bryta ner tillsatserna i K-vitaminsprutan att den inte klarar nedbrytningen av fetala röda blodkroppar?   För att förhindra att ett barn ska få blödningar (HDN - p.g.a.   K vitamin-brist) måste  sprutan ges till mellan 10.000 och 15.000 nyfödda. Skulle detta kunna undvikas genom att helt enkelt låta navelsträngen vara ifred? "
    .
    Elisabeth Sæther har nu lyckats få igenom sen avnavling i Norge

.
    En doula skrev följande inlägg i FB-gruppen Barnmorska- Aktuellt och intressant, 22 april i år  
    .
    "En fråga om k-vitamin profylax. Om föräldrar vill inte ge injektion men vill ge det peroralt hur gör ni på er arbetsplats och var kommer era riktlinjer ifrån? Hur skulle ni/har ni bemött föräldrar som ber om att ge barnen k-vitaminet peroralt eller inte alls?"

.

Barnmorskan som administrerar gruppen svarade då så här:
    .
    "Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?
    http://www.lio.se/upload/59954/K-vitamin%20profylax%20till%20nyfödda.pdf  "

.

Doulan svarade då (missa inte detta, för det säger verkligen en hel del om "vår fina moderna förlossningsvård" )    :  

.
    "Ja jag ser att detta verkar vara ett stort problem. Det finns inga rutiner för det och när föräldrar önskar oral lösning så man får många olika "hittepå" svar. Jag blev fundersam över senaste svar jag hörde som var henvisning till socialstyrelsen riktlinjer så naturligtvis ringer jag till socialstyrelsen och önskar efter kopia på deras riktlinjer. Det finns inga så de hänvisar till respektive landsting. Jag ringer dit och igen finns det inga riktlinjer och de hänvisar till min lokala verksamhetschef. Jag ringer till chefen och han har inte informationen i huvudet så han hänvisar till en av hans läkare på kvinnokliniken. Jag ringer till henne och hon hänvisar till socialstyrelsen riktlinjer (är du snurrig i huvudet nu?) men hon säger också att de jobbar efter studier som gjordes i 1960 och att det ska vara en bra studie.
    .
    Men jag undrar, HUR kan det vara en bra studie när förlossningsvården idag ser inte alls ut som den gjorde på 60 talet? Vet man hur sen avnavling och fri amning påverkar k-vitaminhalten hos barnet? Är ingen nyfiken VARFÖR det är brist på k-vitamin hos spädbarn? Det måste finnas någon funktion för det men alla verkar vara fasta i en rutin att de inte ens vågar vara nyfikna på det. Hur såg det ut med MHN innan förlossningarna flyttades in på sjukhusen? När barnen ammades fritt, kvinnor födde utan alla droger som cytotec/oxytocin/petidin och innan alla kvinnors bäcken röntgades. . Läkaren sa även att det orala preparatet är inget de har liggande inne på avdelningen och måste skrivas ut på apoteket i tablettform. Där var jag tvungen att protestera för att jag vet mycket väl att Konakion Novum, injektionvätskan är både rekommenderad som precis det, injektion och som oral lösning. Hur kan de inte ha det??? Det står i bipacksedeln som finns både på FASS och läkemedelsverket för alla att läsa. Varför ska detta vara ett problem om föräldrarna vill ha det alternativet?"
    .
    (hon är inte svenska, därav vissa små språkfel) 

.

Läs gärna den här artikeln också:   http://www.fria.nu/artikel/97330

• abuelita
    abuelita skrev 2013-07-04 12:17:42 följande:

Barnmorskan som administrerar gruppen svarade då så här:
    "Ja jag ser att detta verkar vara ett stort problem. Det finns inga rutiner för det och när föräldrar önskar oral lösning så man får många olika "hittepå" svar. Jag blev fundersam över senaste svar jag hörde som var henvisning till socialstyrelsen riktlinjer så naturligtvis ringer jag till socialstyrelsen och önskar efter kopia på deras riktlinjer. Det finns inga så de hänvisar till respektive landsting. Jag ringer dit och igen finns det inga riktlinjer och de hänvisar till min lokala verksamhetschef. Jag ringer till chefen och han har inte informationen i huvudet så han hänvisar till en av hans läkare på kvinnokliniken. Jag ringer till henne och hon hänvisar till socialstyrelsen riktlinjer (är du snurrig i huvudet nu?) men hon säger också att de jobbar efter studier som gjordes i 1960 och att det ska vara en bra studie.
    Men jag undrar, HUR kan det vara en bra studie när förlossningsvården idag ser inte alls ut som den gjorde på 60 talet? Vet man hur sen avnavling och fri amning påverkar k-vitaminhalten hos barnet? Är ingen nyfiken VARFÖR det är brist på k-vitamin hos spädbarn? Det måste finnas någon funktion för det men alla verkar vara fasta i en rutin att de inte ens vågar vara nyfikna på det. Hur såg det ut med MHN innan förlossningarna flyttades in på sjukhusen? När barnen ammades fritt, kvinnor födde utan alla droger som cytotec/oxytocin/petidin och innan alla kvinnors bäcken röntgades. Läkaren sa även att det orala preparatet är inget de har liggande inne på avdelningen och måste skrivas ut på apoteket i tablettform. Där var jag tvungen att protestera för att jag vet mycket väl att Konakion Novum, injektionvätskan är både rekommenderad som precis det, injektion och som oral lösning. Hur kan de inte ha det??? Det står i bipacksedeln som finns både på FASS och läkemedelsverket för alla att läsa.
    Varför ska detta vara ett problem om föräldrarna vill ha det alternativet?"
  • abuelita

Nu är det verkligen knasigt här.
      Ovanstående var vad doulan svarade när barnmorskan skrivit följande:

"Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?"

• abuelita
    abuelita skrev 2013-07-04 12:25:51 följande:
    Nu är det verkligen knasigt här.
      Ovanstående var vad doulan svarade när barnmorskan skrivit följande:

Nytt försök: "Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?"
  • abuelita
    "Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?"
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!