Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Mooa skrev 2012-08-03 15:52:34 följande:

Usch detta känns verkligen obehagligt! Tack för den bifogade informationen! Vilken tur jag har som fick syn på din tråd, annars hade jag aldrig haft någon aning om detta! Varför pratar inte barnmorskan någonting om detta på MVC?
    Om man inte vill vara donator eller medverka till någon forskning, så måste man väl kunna säga nej till detta utan att behöva oroa sej för att personalen gör det ändå?
    Varför tar dom barnets blod när dom vet att man inte ska göra det?

Ja  VARFÖR  pratar inte barnmorskan någonting om detta på MVC och VARFÖR tar de barnets blod när de vet att man inte ska göra det???   Det skulle jag också vilja veta .  Har så länge försökt få svar på detta utan att lyckas.   Vanligaste svaret är att de inte har tid att ta upp allt (men de har tydligen alltid tid att infomera om möjligheten att donera navelsträngsblod)

Verkligen riktigt obehagligt det här.

Om du har möjlighet, ställ dessa frågor  till din bm.  Ju fler som ställer frågorna desto bättre.   Helst ta upp det på infomöten också, så att andra föräldrar  också får höra vad som pågår bakom deras ryggar och  därmed även chans att själva leta reda på fakta. .  
  • abuelita
    Mooa skrev 2012-08-03 16:00:35 följande:
    www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../#avnavling

på deras FAQ står det att dom väntar 2-3 minuter... Men det kanske är om man INTE donerar navelsträngsblod och det vill jag ju absolut inte göra längre.

Se  #643:

"Det har också under de senaste åren pågått en debatt kring tidig eller sen avnavling som påverkar bankens möjligheter till rekrytering av givare. Rutinen i Sverige och i de flesta industriländer är tidig avnavling. Debatten har lett till att färre mödrar väljer att donera sitt barns navelsträngsblod.  I Huddinge avnavlas barnet vid en minut om föräldrarna samtycker till donation. Detta leder till färre nej, men samtidigt till att betydligt färre enheter från Huddinge innehåller tillräckligt med celler för att frysas in."

JessiWill skrev 2012-08-04 11:22:26 följande:
    Underbara nyheter (har troligtvis tagits upp i tråden redan) men nu har ju sen avnavling blivit rutin i Göteborg/östra med!
    Underbar lättnad inför nästa förlossning i sep

Ja det är verkligen goda nyheter

Hoppas bara att  mvc berättar för blivande föräldrar vad donation av navelsträngsblod innebär för barnet, och även vad det kan innebära för mamman med detta extra störningsmoment (se denna artikel  eller läs min översättning ) .

Jag tror tyvärr inte att de berättar det.  

• abuelita
    abuelita skrev 2012-08-04 12:20:28 följande:

och även vad det kan innebära för mamman med detta extra störningsmoment (se denna artikel  eller läs min översättning ) . 
    och det här :

"Imagine a mother who has just given birth and who has forgotten the rest of the world while discovering her newborn baby. Then a practitioner arrives with clamps and scissors to collect a sufficient amount of blood from the cord. What a dangerous distraction! The risk is a difficult and bloody delivery of the placenta. Furthermore the baby will be deprived of a certain amount of precious blood. Well-informed women would not take such risks," Läs mer....
  • abuelita
    Mooa skrev 2012-08-04 14:55:21 följande:
    Jag har läst det jag oxå... Självklart vill ju ingen donera om det innebär nackdelar för sitt barn. Jag är blodgivare annars men det innebär ju inga nackdelar för mig, om jag skulle ge blod nu när jag är gravid skulle det ju vara det.
    Man vill ge sitt barn den bästa starten i livet! Det står ju på KS hemsida att om man donerar, klipps navelsträngen efter ca 1 minut, om man inte donerar väntar dom 2-3 minuter. Men det ser man ju bara om man läser rutinerna för båda sätten (och är uppmärksam!).

Kanske barnmorskor  också får kickbacks?    Ja eftersom de inte informerar om nackdelarna....... kan man ju verkligen undra??

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-04 18:58:32 följande:
    Ja detta är verkligen skumt! Man måste tänka kritiskt och ifrågasätta allt!
    Men folk litar ju blint på allt som har med staten att göra... Man tror att man är i trygga händer, fast staten många gånger gjort sjuka saker som att sterilisera romer. Eller se bara på Neurosedynkatastrofen.. Vaccineringen av svininfluensan som gav narkolepsi? Det var inte länge sedan...

Ja "staten" kan verklige göra riktigt sjuka saker.  Dags för  den godtrogna allmänheten att vakna upp.

"The best thing to do is to get the hell out fo the hospital! " .......
    ">Cytotec clip   

History Proves Many Doctors´s Recommendations are Disasters 
  • abuelita
    Mooa skrev 2012-08-05 03:49:40 följande:
    Usch man får rysningar!!

Jag hade två vänner och deras 8-månaders hos mej idag, hon födde på Sös. Jag frågade hur dom gjort med navelsträngen där, dom sa att dom "strypt" strängen och klippt av den på en gång men dom tyckte det var lite konstigt för dom hade ju läst att man inte ska göra så...

Där donerar man ju inte navelsträngsblod, varför klipper dom då navlesträngen så tidigt?! 

Nä fy 17, gör de fortfarande det på SÖS!!!  Vad besviken jag blir.  Och arg.

När jag började rota i det här för 5 år sedan var jag inte konspiratoriskt lagd, utan trodde då att den här snabba avnavlingen bara handlade om okunskap,  men ju mer jag rotar desto mer misstänksam blir jag, både mot läkare och barnmorskor.  . 

Så numera tror jag faktiskt att det kan vara sånt här som ligger bakom att det klampas tidigt även på  de sjukhus som inte sysslar med donation till navelsträngsblodbanken : 

"Why are Cords Early Clamped?

In some instance, doctors early cord clamp so the placenta and its cord blood can then be sold to the highest bidder.  When parents sign consent allowing the hospital to "dispose" of the placenta and other remnants of birthing, they can be sold for medical research as opposed to being burned, for as much as $30,000 each. This figure was reported by the Children's Hospital in Randwick, Australia.  This was confirmed in the 10th edition of the Principles of Anatomy and Physiology, 2003 page 1076"   Läs mer....

"Just Sign This Form  

Parents usually have no clue that the blood of their child is being taken for research, and this is not accidental.  Parents usually sign the fine print allowing their hospital to "dispose" of the cord blood and placenta, which is actually saved, and then sold to the highest bidder.  Late cord clamping does not go well with the profit agenda.  Ironically, the aim of the research is often to find cures for disorders which are caused by this early cord clamping.  In other words, should we hurt John to help Luke?  We can be sure that early cord clamping is, in some cases, creating future life-long 'customers' of the medical establishment, but this seems to be the normal pattern with allopathic medicine.  Since the cord blood can contain one quarter of the total blood volume of an infant, the loss is a huge blow to his immune system." Läs mer....

Vad sägs om #635 då?

• abuelita
    JessiWill skrev 2012-08-04 15:07:14 följande:
    Ja alltså min MVC (bm) pratade om det med mig. Inte så ingående som den information jag själv läst mig till, men relativt allmänt.
    Hon märkte väl rätt snabbt att jag var strikt anti så brevet+papper jag skulle fylla i tog jag inte ens i
    Men halva mitt förlossningsbrev bestod av info hur och vad som skall göras med strängen, så känns skönt att slippa oroa sig inför det.

Nu däremot ligger min bebis i säte och det KAN hända att jag får gå igenom ett planerat snitt, hur funkar det då med avnavlingen? Då klampas och klipps den med en gång va?

Åh förlååt, jag missade ditt inlägg! 

Jodå, det går alldeles utmärkt att vänta med avnavlingen även vid snitt.  På den här sidan finns det bra info :  Cesarean section & delayed clamping

I min andra tråd här på FL är detta just nu uppe på tapeten.

Se  #6472  #6474  #6479  #6484  #6485  #6486

Och den här länken innehåller alla inlägg från den tråden som handlar om "säte".
  • abuelita
    Mooa skrev 2012-08-06 14:35:15 följande:
    Idag var jag hos bm och passade på att fråga om avnavling. Jag blev ännu mer orolig nu eftersom hon inte ville prata om det. Hon svarade bara surt "jaha men du vill väl inte donera eller hur!?", "jo, jag ville det men inte efter att jag fick veta det här" sa jag då. "Jaha men då skriver jag ner det att du inte vill det då!" så skrev hon det på nåt papper som redan låg på hennes bord.
    Så försökte jag ta det igen sen efter en stund men hon bytte bara samtalsämne. Det känns verkligen inte bra. Typ som att hon tog det som att jag kritiserat dom men det var inte alls så jag menade, jag ville ju bara veta. 

Verkligen riktigt kusligt det här.  Känns mer som en skräckfilm än verklighet.   Det går visst aldrig att få några vettiga svar när man frågar mvc- eller förlossningspersonal om avnavling.  Jag har försökt såå många gånger.  Antingen blir det tyst som i graven eller så kommer helt ovidkommande dravel. Det kan väl knappast bli tydligare att de har något riktigt skumt för sig?  

Senast i går ställde jag följande fråga i FB-gruppen Barnmorska - aktuellt och intressant

Kommentar på Familjelivs forum i dag:  
    "Jag hade två vänner och deras 8-månaders hos mej idag, hon födde på Sös. Jag frågade hur dom gjort med navelsträngen där, dom sa att dom "strypt" strängen och klippt av den på en gång men dom tyckte det var lite konstigt för dom hade ju läst att man inte ska göra så...  Där donerar man ju inte navelsträngsblod, varför klipper dom då navlesträngen så tidigt?! "  
    Någon här som jobbar på SÖS och kan förklara?

Även om ingen som jobbar på SÖS har tittat in där än  så borde väl NÅGON barnmorska ha några synpunkter på detta, kan man tycka?  Men  fortfarande, 1½ dygn senare,  är det tyst som i graven. 

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-06 23:33:18 följande:
    Konstigt att INGEN reagerat och svarat... Synd att jag inte känner någon eller känner någon som känner en bm...

En person har satt dit en tumme iaf.
  • abuelita

Vid donation av navelsträngsblod väntar de högst 1 minut med klampningen. Det här navelsträngen slutade pulsera efter 15 minuter.

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!