Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Barnmorskebilens Blogg - 14 juni, Internationella blodgivardagen

"Men för att få donera blod, skall du uppfylla följande kriterier:

* Du skall ha fyllt 18 år men inte vara över 60.

*Du skall vara frisk. 

*Minimivikt 50 kg.  

*Du skall ha en giltig ID-handling. 

*Du skall förstå och tala svenska. 

*Du skall ha svenskt personnummer.

Det är inte så mycket blod du lämnar, bara 4,5 dl vilket motsvarar mindre än en tiondel av din blodvolym. 

De flesta som lämnar blod känner ingen skillnad. Din kropp bildar ständigt nytt blod och redan efter en månad har du normalt antal röda blodkroppar igen. Andra delar av blodet, vita blodkroppar och blodplättar, har återbildats redan inom ett dygn. Som kvinna kan du lämna blod högst tre gånger per år. Som man fyra gånger per år. Många människor sportar och om du håller dig till lätt träning kan du göra det direkt efteråt. Om du tävlar, kan det vara bra att veta att din maximala förmåga är nedsatt under ungefär en vecka efter att du lämnat blod. 
    En frisk, vuxen människa ger av sitt överskott och blir inte blodfattig, men förlorar järn. Därför bjuder blodcentralerna på järntabletter.

Richard Titmuss, brittisk socialpolitisk forskare och Storbritanniens svar på Gunnar Myrdal, undersökte bland annat människors vilja att donera blod. Han menade att möjligheten till ett moraliskt val, som att donera blod, är en mänsklig rättighet. Därför måste socialpolitiken tillhandahålla arenor för sådana val. Friheten är central, ingen skall tvingas, mutas eller betalas för att ge. Att göra så är att förneka en människas frihet, menade Titmuss.  
    Denna mänskliga rättighet gäller dock vuxna, som vi sett ovan i socialstyrelsens riktlinjer för bloddonation. (Barnets rätt styrs däremot av konventionen om barnets rätt där barn tolkas som varje människa under 18 år.) 

Eva-Maria Wassberg"  Läs mer....

• abuelita

Läs noga nu folks, för här kommer mycket värdefull  info från någon som uppenbarligen har tillgång till "inside information"  (jag finner ingen anledning att ifrågasätta sanningshalten i detta).

Följande är saxat ur några av hennes inlägg :

"Jag har fått tag på några nummer av Jordemodern (svenska barnmorskeförbundets tidning) där det i alla nummer framkommer barnmorskor som går ut med dsina erfarenheter av att tvingas ljuga om varför de ska kapa navelsträngen och liknande.. Som detta med att de måste ha blodprov ifall barnet senare behöver läkarvård är en sak de tvingas säga,  "

"Om de nu var oroliga för barnets hälsa och tyckte det värkade medtaget så har de ju fejkat med apgarpoängen! Antagligen för att höjja socialstyrelsens redovisningar som varje år jämnför barnen som föds åpå olika sjukhus eller något.. Är det som vårdpersonalen på förlossningen säger att barnet tilldelades en 9:a borde de däremot firat på avdelningen för det är inte varje dag alla sjukhus får barn med så höga poäng!

Tycker ALLA mammor ska ställa större krav på vården. Om ni filmar vid era förlossningar så filma i slutet då ni ber er sambo påminna barnmorskan om sen avnavling, avnavlar de endå (vilket majoriteten av sjukhusen har order om att göra) så har ni det på film och det är ett lagbrott!  Våga stå på er! Det handlar om era barns hälsa! Ett barn som avnavlas direkt får inte upp hb värdet till normalvärde försen efter ca 4 månader, så om era barn avnavlas så kräv att de tar ett prov på hemoglobinet,. Det kommer att vara under normalvärdet pga den stora blodförlusten och de kommer automatiskt tvingas ge blod.. De undviker helt enkelt att ta blodvärdet eftersom de inte får lov, sjukhusen har inte så mycket blod att ge bort som de tar från barn varenda dag.. "

"Näl, där jag födde. Och jag är inte den enda.., En kvinna fick så tidigt som i våras hjälp av chefen för förlossningen på näl att hyra in en hembarnmorska till sjukhuset som aldrig varit på sjukhuset ens eftersom mamman hört av sig till chefen efter 2 st förlösningar där de inte tagit hänsyn till att hon ville ha sen avnavling. Chefen talade först med sion personal men ingen ville ta ansvar för kvinnan om de inte fick avnavla?! Chefen som däremot är mån om att kvinnor ska få bra förlossningar hyrde in en barnmorska för att kvinnan skulle få uppfylla sitt enkla önskemål.. Detta kan man läsa om i Jordemodern tidningen jag nämnde tidigare, där kvinnan berättar om situationen och förlossningen ur sin synvinkel och barnmorskan som förlöste berättar om det ur sin vinkel, minns inte vilket nummer men det var i våras..

Den barnmorskan jag har nu slutade på Östra i GBG efter de blev pressade att avnavla med samma och inte fick ta hänsyn till mammornas önskemål. De fick flera saker att skylla på och hon kämpade ganska hårt med att få med övrig personal att våga säga emot med men valde tillslut att sluta..

NÄL där jag födde hade jag med i papprena och påminde barnmorskan som förlöste mitt barn mellan i princip varenda paus mellan krystvärkarna att jag inte ville att hon skulle avnavla, så den ena barnmorskan gjorde det snabbt som attan i smyg medans den andra gav mig barnet.."

• abuelita
    Julies skrev 2012-06-25 10:13:46 följande:

?

Fråga gärna om något verkar oklart.
  • abuelita
    Julies skrev 2012-06-26 19:31:41 följande:
    Trodde att du skulle "avslöja" något i inlägget ovan eftersom du skrev att här kommer värdefull information men du kanske syftade till det du skrivit tidigare? Mkt intressant tråd !

Jag kan ju visserligen inte gå i god för att det här är sant, men det finns så mycket annat som tyder på att det stämmer så jag finner ingen anledning att tvivla.

Följande:  "  filma i slutet då ni ber er sambo påminna barnmorskan om sen avnavling, avnavlar de endå (vilket majoriteten av sjukhusen har order om att göra) så har ni det på film och det är ett lagbrott! 

.... så om era barn avnavlas så kräv att de tar ett prov på hemoglobinet,. Det kommer att vara under normalvärdet pga den stora blodförlusten och de kommer automatiskt tvingas ge blod (ge barnet blodtransfusion) .. De undviker helt enkelt att ta blodvärdet eftersom de inte får lov, sjukhusen har inte så mycket blod att ge bort som de tar från barn varenda dag.. "  

Lägger till detta också, så kanske det blir lite tydligare :

Födelsehuset i Göteborg  :

" Att välja att donera sitt barns blod till ett annat barn som är så sjukt att det inte kan överleva annars, är en vacker gest. Sommaren 2010 hade ca 1400 donationer gjorts sammanlagt i Göteborg, varav 3-4 donationer per år använts. Detta för att banken inte är så känd än internationellt enl artikeln i GP (se länk). Innebär det att navelsträngsblod säljs? Till vem? Vad kostar det? Vad finansierar denna eventuella förtjänst? "

Födabarnbloggen - Konferenstrött   

"Anar ugglor eller begravda hundar? Kan man tjäna pengar på det här? Eller är det bara av godhet föräldrar uppmanas? att donera navelsträngsblod till sjuka och behövande barn. Hur informeras de? Förstår alla informationen? Vad vet vi? Vem är det som donerar? Barnet? Vilken rättsäkerhet har det?  Föräldrarna är de som bestämmer. Etiska dilemman kan uppstå för barnmorskor, läkare och föräldrar. Det omvända brukar anföras när man diskuterar hemförlossning. Då anklagas ofta föräldrarna att inte tänka på barnets bästa."

• abuelita
    abuelita skrev 2012-05-22 10:44:12 följande:
    Utdrag ur ett inlägg på Barnmorskebilens blogg,   skrivet av en bm på Östra.   Utdraget  handlar om pH-provet:      

"Döm om min förvåning när jag kommer tillbaka till förlossningsvården efter ett antal års bortavaro. Nu är det inte frågan om att barnet skall ha sitt blod. Det är organisationen som skall ha sitt pH-värde på navelsträngsblodet och det fås genom att navelsträngen klampas omedelbart som barnet kommit ut, vilket innebär att barnet inte får något gasutbyte från mamman när det skall etablera sin andning. Man skulle ju annars tycka att det var så finurligt ordnat av Moder Natur: När barnet är lite taget av en jobbig förlossning, och inte riktigt orkar börja andas genast, så får den ändå syre från mamman via navelsträngen! Man brukar säga att det tyngsta och svåraste andetag man tar i hela sitt liv är just det första, för då skall hela lungpaketet utvecklas. Aldrig förr har alla alveoler fyllts med luft.  

När detta diskuteras hösten 2008 på förlossningsavdelningen, sägs att föräldrarna inte får teckna någon barnförsäkring om det inte finns pH-värde från navelsträngsblod i journalen. Den hösten håller jag en studiecirkel för barnmorskor där vi följer upp olika påståenden som låter som faktoider. En av barnmorskorna ringer runt till olika försäkrningsbolag och ställer frågan:  -Är det sant att man inte får teckna barnförsäkring om man avstått från pH-provtagning? Försäkringsbolagen ställer sig frågande. Detta har man aldrig hört talas om.

Nästa diskussion blir att barnläkarna vill ha detta prov för att kunna behandla dåliga barn. När frågan ställs till barnläkare säger de att de behandlar på kliniken, dvs hur barnet ter sig i första hand och inte på vad detta första prov visar. Därför tas alltid ett nytt navelsträngsprov på de barn som inte mår så bra när de föds. Barnläkarna är i allmänhet fortfarande för att man väntar med avnavling.

Vid den här tiden har det kommit en artikel i Läkartidningen om nationellt vårdprogram för avnavling. Där rekommenderas att man frångår praxis som är 20 sekunder efter framfödandet (men på kliniken jag då arbetar på gäller före första andetaget) och i stället håller barnet lägre än mamman i 30 sek och därpå väntar 2-3 minuter. Sen tar man provet. Jag printar ut artikeln och diskuterar med arbetskamraterna. Ingen förändring. 
    Detta är år 2008. 

Åren går. Vi hör från en angränsande klinik att undersköterskorna tar blodprovet från intakt navelsträng genom att klämma åt under en kort stund varpå provet tas och därefter släpper man taget och pulsationerna fortsätter. Några försöker lära sig, men det var för svårt och genomförs inte. Vi skall i stället fortsätta med sedvanlig procedur och i stället invänta en studie som görs i Halmstad av överläkare Ola Andersson." Läs mer.... 

En uska  som jobbar på Östra  skriver följade på Facebook i kväll: 

"Jag kan med glädje meddela att de av doktorn åtråvärda navelsträngs proverna numera tas utan traditionell klampning med peanger. Istället håller man om navelsträngen med handen , tar proverna och sen släpper handen och låter blodet pulsera över till bebisen.  Samma på Östra som Mölndal haft länge. "Dåliga" barn klampas dock på gamla viset."

Läs även kommentarerna:   FörlossningsGruppen - Västra Götaland 

First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.     

• abuelita

Det går nog  tyvärr inte att lita på några påståenden om att majoriteten  av sveriges förlossningskliniker har slutat med  tidig avnavling.  Och rufflel-och-båget bakom ryggen på blivande föräldrar och övriga allmänheten  kommer säkerligen att fortgå.  
    Jag tror dessutom att man bör passa sig noga för pH-provet (vem vet hur mycket blod de tar då?!)

Nationell finansiering av biobanker för navel- strängsblod och Tobiasregistret,  STYRELSENS BESLUT NR 7, 2012-05-25

"Det har också under de senaste åren pågått en debatt kring tidig eller sen avnavling som påverkar bankens möjligheter till rekrytering av givare. Rutinen i Sverige och i de flesta industriländer är tidig avnavling. Debatten har lett till att färre mödrar väljer att donera sitt barns navelsträngsblod. I Huddinge avnavlas barnet vid en minut om föräldrarna samtycker till donation. Detta leder till färre nej, men samtidigt till att betydligt färre enheter från Huddinge innehåller tillräckligt med celler för att frysas in.

Under 2012 kommer arbetet med att bygga ut verksamheten att fortgå. Målet under kommande treårsperiod är att nå de minimiantal infrysta enheter som beräknats internationellt för att en nationell bank ska uppfylla de krav på antal enheter som svarar mot landets behov. Detta mått är 5 enheter per 10 000 invånare vilket för Sveriges del motsvarar 5 000 enheter. Det ursprungliga målet var att nå detta mål redan den 1 juli 2012. Att det inte blivit så beror, förutom ovan nämnda problem, på att nuvarande budgetram ger utrymme för ca 800 insamlade enheter per år. I slutet av juni beräknas knappt 3 000 enheter finnas förvarade i banken. Detta betyder att med nuvarande insamlingstakt och med föreslagen budget kommer målet 5 000 enheter att uppnås först under nästa treårsperiod."
      Läs mer.....

• abuelita

Hittade just ett blogginlägg som borde vara en rejäl tankeställare för både mvc-, förlossnings-  och blodbankspersonal, skrivet 24 juli 2012.

"Vi får INGEN information under föräldrautbildningen om hur avnavlingen sköts på förlossningen och vi får inte veta att vårat aktiva val spelar in. Däremot får vi veta att det går att donera navelsträngsblod och att det inte har någon betydelse för barnets hälsa. DET ÄR LJUG   Så, snälla! Sprid ordet, läs länkarna och vakta navelsträngen alla partners och medföljare!"  Läs mer...

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-03 01:14:08 följande:
    OJ nu blir jag orolig. Jag ska föda på karolinska i Huddinge och där kan man oxå donera navelsträngsblod. Sker tidig avnavling bara då eller kan dom göra så annars oxå?

Om jag skriver i förlossningsbrevet att jag vill ha sen avnavling, visst måste jag väl få det då?
    Man har laglig rätt att avsäga sig klampning/klippning av puslerande navelsträng, men det är det ingen som upplyser om, trots att de enligt patientsäkerhetslagen är skyldiga att göra det.  

Det brukar inte alltid hjälpa att skriva det i förlossningsbrevet.  Man behöver säga till muntligt också. Upprepade gånger dessutom.   Viktigast av allt är att medföljaren vaktar över navelsträngen som en hök när barnet väl är fött, och ser till så att inte  några peanger och saxar kommer i närheten av barnet förrän tidigast när navelsträngen slutat pulsera och är vitaktig och slapp.

Titta t.ex. här   och här 

Karolinska uppger visserligen att de avvaktar ca 1 minut  innan de klampar navelsträngen, men det är långt ifrån tillräckligt.  

Säkrast att avsäga sig pH-provet också.  Se denna tråd.  

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!