Obs, viktigt!!!! Farligt om någon nu förleds att tro att man inte längre behöver begära sen avnavling i Göteborg .
Det måste man nämligen! Dessutom kan man behöva stå på sig riktigt ordentligt.
Läste nämligen just det här på Facebook (kommentar till artikeln i Vårdfokus, se #695 )
"Nja...gäller nog inte alla läkare på alla sjukhus i Gbg...! Vår önskan har hela tiden varit sen avnavling. Det har tydligt framgått i mina journaler. När det sedan blev planerat snitt för våran del, tog vi upp frågan igen och då hette det att sen avnavling inte går att tillämpa vid snitt... Vi stod på oss och hade som tur var en djärv förlossningsbarnmorska som sa att det visst går att navla av sent oavsett snitt eller normal förlossning! Min sambo var högst förvånad när den "sena" avnavlingen visade sig ske efter ca 30 sekunder - 1 minut... Läkaren var inte heller införstådd med varför vi envisades med sen avnavling överhuvudtaget, varken före eller efter snittet... Detta skedde på Östra i Gbg. 29 augusti 2012
Men det är ju bra att frågan kommer upp och diskuteras i medier, för jag vet flera som varit med om samma sak: Sen avnavling???Hur menar du då...och varför??? Samma sak gäller K-viraminsprutan...men det är kanske inte rätt forum att ta upp det här... Så till alla: Stå på Er när det gäller sen avnavling!!!!"
Här är en länk med information om sen avnavling vid kejsarsnitt Cesarean section & delayed clamping , som jag hoppas att många nu skriver ut och stoppar under näsan på klåpare som säger "sen avnavling går inte att tillämpa vid snitt..." och "Sen avnavling???Hur menar du då...och varför???".
Om dessa klåpare inte klara av att läsa innantill, eller inte ens kan engelska, kan man ju läsa upp det här ur Vårdprogram för avnavling för dem:
" Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. ...
Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter."
och till de som undrar varför man " envisas med sen avnavling överhuvudtaget" :
"Placentatransfusionen innebär att upp till 35 ml/kg av fosterblodet i placenta överförs till barnet efter födelsen. Det motsvarar totalt cirka 100 ml blod till ett barn som väger 3 kg. Omräknat till en vuxen motsvarar det cirka 1,5–2 liter blod. Större delen av transfusionen sker den första minuten efter födelsen. Efter tre minuter har huvuddelen av blodet överförts" ( har man läkarutbildning borde väl ändå känna till att det är farligt med kraftig blodförlust?!)