Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

"I informationsmaterialet står det även att "Efter att ett barn fötts finns det kvar en liten mängd blod i moderkakan och navelsträngen".  Vadå liten? Om donationen förutsätter tidig avnavling, så är materialet kraftigt vilseledande. Men hur avnavlingen/donationen ska gå till nämns inte.  

Sedan har vi ju det här med stamcellerna i blodet. Utan att vara speciellt medicinskt kunnig (måste jag vara det, är det inte vårdens uppgift att förse mig med all relevant information?), så tror jag att naturen har någon viktig avsikt med dem. Jag tror att stamcellerna kan ha stor betydelse för det nyfödda barnets framtida hälsa.  

Både jag och barnets far är blodgivare sedan länge, så om vi väljer att inte donera navelsträngsblod så har det ingenting att göra med brist på empati gentemot svårt sjuka medmänniskor. Men den här typen av beslut måste ju fattas med omsorg om det nyfödda barnet också.

Hur kan det vara tillåtet att MVC, som man litar på att de agerar i föräldrarnas och barnens bästa intresse, delar ut sådan här bristfällig och manipulativ information???
    Snälla, bevisa att jag har fel! " Läs mer....

• abuelita

"LOOK at that umbilical cord!! It is gorgeous!! Someone asked earlier why we should wait for the cord to stop pulsing before we clamp and cut the cord. Well, look at that cord, it is FULL of oxygen rich and nutrient rich blood, pumping right into your baby. Your baby needs that blood. Why would you take that away from them when it is so simple just to leave alone?"-- The Skeptical Mother

• abuelita

The ethics of Cord clamping and stem cell collection

"Every doctor involved with stem cell harvesting from cord blood, will tell you: `There is absolutely no risk to you or your baby.´ That is simply not true. The risks to your baby must be identical to the risks of immediate cord clamping. Why would you want to do that? The only reason you are told that there is no risk to your baby, is that most doctors still think any blood NOT in the baby at the point of birth is superfluous.

Here to me is the ethical dilemma. That 150 mls collected blood, so rich in stem cells that doctors want them isn’t superfluous. It is rightfully the baby’s, and to deprive the baby of 150 mls is the same as immediate cord clamping." Läs mer.... (klicka vidare på The ethics of Cord clamping and stem cell collection )

• abuelita

Vetenskapsradions veckomagasin, 18 november 2011

" Ingela Wiklund efterlyser riktlinjer från Socialstyrelsen om när barn ska avnavlas. Men enligt Andor Wagner som är utredare på Socialstyrelsen är det omöjligt att skriva några allmänna riktlinjer för när avnavling ska ske, eftersom det enligt honom inte finns några bevis för att det har någon större betydelse om barnet avnavlas tidigt eller sent."

Han har visst många strängar på sin lyra denne Andor Wagner. Förutom att han är utredare på Socialstyrelsen är han skolläkare på en Waldorfskola (är inte det en märklig kombination?  Obestämd   )  Och så ska han tala på EUROPLAN 2012 s konferens om sällsynta skukdomar .

Hmmm, tycker mig känna igen mannen i mitten på bilden där.   Var har jag sett honom?........  Jo, det var ju här!

• abuelita

Rethinking Placental Transfusion and Cord Clamping Issues

Journal of Perinatal and Neonatal Nursing  July/September 2012  

Cord blood collection

"Blood banks designed to save the infant's stem cells for the future are aggressively marketed to parents and providers and have been established without any long-term research on the safety or impact. Immediately clamping and cutting the umbilical cord usually yields a high volume of blood (preferred by blood banks) compared with collection after DCC  (* Delayed Cord Clamping *) , which may yield 30 to 60 mL of cord blood. Current stem cell transfusion technology is beginning to combine cord blood donations to obtain enough cells for a transfusion thus supporting idea of the collection of smaller samples. Immediate cord clamping prevents the infant from receiving a full allotment of stem cells at birth. The authors recommend against ICC  (* Immediate Cord Clamping*)  , which results in large collections and questions the ethics of using the newborn as a blood donor. An adult donates no more than 10% of his or her blood volume at one time. For infants, ICC can result in a donation of up to 30% of the fetal-placental blood. A child is not allowed to be a blood donor in this country. This should also include all infants. The practice of collecting a large amount of placental blood from an infant at birth needs reexamination. There have been no studies looking at long-term consequences of this practice. It is time to rethink large quantities of infant blood donation at the time of birth. Collection of stem cells at birth versus placental transfusion is a topic about which parents should be fully informed in the prenatal period." Läs mer.....

• abuelita

2012-09-05

Göteborg slutar med omedelbar avnavling  

"En svensk studie om avnavling och ett seminarium på barnmorskedagarna i Göteborg i maj fick Sahlgrenska att ändra sina rutiner"

"Tidig avnavling är ett ämne som väcker starka känslor hos både barn­morskor, läkare och föräldrar, konstaterade moderatorn på barnmorske­dagarna i Göteborg i maj. Är det etiskt försvarbart? Behöver inte barnet blodet i navelsträng och placenta? Störs anknytningen av tidig avnavling?"

"Inte minst Göteborg har gjort sig känt för att inte vilja ändra rutinen för sina 11 000 nyfödda om året. På Sahlgrenska universitetssjukhuset finns också Nationella navelsträngsblodbanken som inrättades på regeringens uppdrag 2006 för att öka tillgången på stamceller i världen. Blodet samlas in genom donationer från barn som föds i Göteborg och numera även i Huddinge utanför Stockholm." 

Läs mer.....

• abuelita

Obs, viktigt!!!!  Farligt om någon nu förleds att tro att man inte längre behöver begära sen avnavling i Göteborg .

Det måste man nämligen! Dessutom kan man behöva stå på sig riktigt ordentligt.

Läste nämligen just det här på Facebook  (kommentar till artikeln i Vårdfokus,  se  #695  )

"Nja...gäller nog inte alla läkare på alla sjukhus i Gbg...!   Vår önskan har hela tiden varit sen avnavling.  Det har tydligt framgått i mina journaler.  När det sedan blev planerat snitt för våran del, tog vi upp frågan igen och då hette det att sen avnavling inte går att tillämpa vid snitt...  Vi stod på oss och hade som tur var en djärv förlossningsbarnmorska som sa att det visst går att navla av sent oavsett snitt eller normal förlossning!  Min sambo var högst förvånad när den "sena" avnavlingen visade sig ske efter ca 30 sekunder - 1 minut...  Läkaren var inte heller införstådd med varför vi envisades med sen avnavling överhuvudtaget, varken före eller efter snittet...  Detta skedde på Östra i Gbg. 29 augusti 2012
      Men det är ju bra att frågan kommer upp och diskuteras i medier, för jag vet flera som varit med om samma sak: Sen avnavling???Hur menar du då...och varför???  Samma sak gäller K-viraminsprutan...men det är kanske inte rätt forum att ta upp det här... 
    Så till alla: Stå på Er när det gäller sen avnavling!!!!"

Här är en länk med information om sen avnavling vid kejsarsnitt  Cesarean section & delayed clamping  ,  som jag hoppas att många nu skriver ut och stoppar under näsan på klåpare som säger  "sen avnavling går inte att tillämpa vid snitt..." och "Sen avnavling???Hur menar du då...och varför???".

Om dessa klåpare inte klara av att läsa innantill, eller inte ens kan engelska, kan man ju läsa upp det här ur Vårdprogram för avnavling  för dem:

" Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. ...

Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter."

och till de som undrar varför man  " envisas med sen avnavling överhuvudtaget" :  

"Placentatransfusionen innebär att upp till 35 ml/kg av fosterblodet i placenta överförs till barnet efter födelsen. Det motsvarar totalt cirka 100 ml blod till ett barn som väger 3 kg. Omräknat till en vuxen motsvarar det cirka 1,5–2 liter blod. Större delen av transfusionen sker den första minuten efter födelsen. Efter tre minuter har huvuddelen av blodet överförts"  ( har man läkarutbildning borde väl ändå känna till att det är farligt med kraftig blodförlust?!)

• abuelita

Nyheter P4 Göteborg 2012-09-07 - Senare avnavling på Sahlgrenska

Anders Fasth (chef för navelsträngsblodbanken)  intervjuas.

Men han har tydligen glömt att researcha vad järnbrist i barndomen kan innebära.  Jag gissar att han har läst artikeln i Brittish Medical Journal om den svenska avnavlingsstudien, men missat Stavros Saripanidis response där:

"Iron deficiency in infancy, with or without anaemia, is associated with impaired mental and psychomotor development , which persist despite long-term iron therapy , even up to 19 years of age ."  med en hop tillhörande länkar till studier.

I  #6574 , i min andra tråd,  finns det här med järnbrist med också.   Saxat ur min översättning:

"Sen avnavling ger bättre järndepåer under den tidiga barndomen. Otillräckliga järndepåer i barndomen kan ha en oåterkallelig påverkan på hjärnans utveckling trots järntillskott.  Järnbrist  i barndomen kan leda till neurologiska problem hos äldre barn inklusive dåliga skolprestationer, minskad kognitiv förmåga och beteendestörningar."

• abuelita
    abuelita skrev 2012-09-07 12:39:25 följande:

Nyheter P4 Göteborg 2012-09-07 - Senare avnavling på Sahlgrenska

Anders Fasth (chef för navelsträngsblodbanken)  intervjuas.

.
    Istället för att utnyttja nyfödda barn och deras mödrar som försökskaniner i oetiska studier borde de ta och titta på Penny Simkins demonstration av hur mycket blod som är ämnat att gå över till barnet. Då kanske de begriper att  även en minut är på tok för tidigt.  Det här är nämligen så tydligt att även ett barn kan förstå:   Penny Simkin on Delayed Cord Clamping 
  • abuelita
    abuelita skrev 2012-09-07 13:09:36 följande:

Istället för att utnyttja nyfödda barn och deras mödrar som försökskaniner i oetiska studier borde de ta och titta på Penny Simkins demonstration av hur mycket blod som är ämnat att gå över till barnet. Då kanske de begriper att  även en minut är på tok för tidigt.  Det här är nämligen så tydligt att även ett barn kan förstå:   Penny Simkin on Delayed Cord Clamping 
    .Av någon märklig anledning blev det  fel länk till Penny Simkins video.  Gör nu ett nytt försök
    ">

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!