Karolinska Huddinge (sysslar också donation av navelsträngsblod till biobanken i Gbg) har nu gått ut med att sen avnavling gäller vid kejsarsnitt:
.
Kejsarsnitt (uppdaterat 2013-06-12 )
.
"Sen avnavling. Vad är det? Hur gör ni det? Även vid kejsarsnitt?
Sen avnavling innebär att man väntar några minuter efter att barnet är ute innan man klipper navelsträngen. Syftet med att vänta är att barnet då får till sig så mycket av sitt blod som möjligt och att så lite av barnets blod blir kvar i moderkakan där den inte gör någon nytta. Vid kejsarsnitt görs sen avnavling om barnet är piggt och skriker. Läkaren kan känna på pulsationer i navelsträngen och klippa den först när pulsationerna avtagit. Under tiden man väntar tas ofta rutinblodprover från kärlen i navelsträngen precis som under en vaginal förlossning."
.
Men det går tydligen inte på Östra då?
.
En lurad mammas berättelse (födde på Östra förra veckan) :
.
"Undrar om stamcellerna går sönder om man mjölkar navelsträngen innan avnavling?
.
Det var nämligen vad man sa till mig när jag skulle göra kejsarsnitt i tisdags och bad att få sen avnavling. "Det går inte vid kejsarsnitt, det finns inte tid till det" sa de. Då jag bad dem att istället mjölka navelsträngen förklarade 'blodbankskvinnan' att man krossar stamcellerna och då finns det ju ändå ingen mening med att barnet får blodet. Efter enträget tjat fick jag prata med förlossningsläkaren innan som sa att "självklart kan jag vänta med att klampa om det finns möjlighet/inga komplikationer uppstår". Jag frågade ju inte ens om mjölkning då stamcellerna skulle gå sönder ändå.. Dessvärre förlorade jag väldigt mycket blod men läkaren gav honom en minut iaf. (Vilket hon kom in till mig på BB senare och hade dåligt samvete för, i och med att jag förlorade två liter blod så borde hon inte ha gjort det alls menade hon.) Men jag var väldigt tacksam för den minuten min son fick iaf!
.
Ja det var på östra i Göteborg. Vad blodbankskvinnan gjorde där vet jag egentligen inte.. eller jo hon kom in och frågade om hon fick samla in blodet från navelsträngen, att vi inte hade skickat in svarslappen från informationsbladet man får hemskickat. När jag sa att vi vill göra sen avnavling sa hon att det inte gick eftersom jag skulle snittas. När jag sa: jo det tror jag nog, sa hon att man kan ju kombinera då de ändå bara kan vänta med att klampa i 10-15 sekunder i samband med snitt.
.
Ja nu när jag tänker på det känns det ju skitfånigt att jag "gick på det", men allt blev bestämt så snabbt och jag kände inte till det här med sen avnavling förrän min förlossningsarbetande vän berättade om det nån dag innan det var dags.. Sen tror man ju att de vet vad de pratar om, det är ju ändå deras jobb. Yrkesstolthet??
.
Nu berättar min sambo som var med under snittet (och lite mer med på vad som hände där inne) att barnmorskan sa att hon hade tänkt att mjölka navelsträngen men sa sen att då gör jag inte det då, antagligen med tanke på vad blodbankskvinnan sa... Usch, känns inte alls bra. Känner mig lurad.. "