Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Trots att alla studier visar att sen avnavling är att föredra rekommenderar fortfarande majoriteten av chefläkarna inom modern förlossningsvård världen över det skadliga alternativet , alltså tidig avnavling .   Kanske beroende på att det inte går att samla in navelsträngsblod vid sen avnavling? och att det finns så mycket pengar i navelsträngsblod? 
    .   .

The Great Clamping Debate .

"Still, change could bring opposition. A move to advise delayed clamping could affect cord blood banking for transplants, research, and private industry. The reason: the earlier cords are clamped, the more stem cells they can offer, some report.

And the field is growing. The World Marrow Donor Association lists half a million units of cord blood in 60 public banks in 40 nations. Each cord is worth $20,000 to $40,000. Cord blood transplants have swelled from one in 1998 to 50,000 a year. Global public banking is worth well more than $30 million. A large private banking sector has emerged."

Läs mer......   

• abuelita

Trägen vinner
    .

Norska barnmorskor har vunnit en lång och hård kamp för barnens rätt till sitt blod.

.

Verdens Gang, 2013-05-02
    .

Endrer reglene om navlestreng
    .  

* Barn risikerer jernmangel ved tidlig avnavling
    * Jernmangel kan skade hjernens utvikling  
    .

"Jordmor Elisabeth Sæther har kjempet for en endring i praksis i ti år. Hun er glad for at retningslinjene blir endret til å anbefale sen avnavling."
    .

"Jordmor Birte Ariansen, har sammen med Sæther kjempet mot praksisen med å avnavle tidlig for å ta blodprøven.  Hun er svært glad for at Branka nå varsler en endring i retningslinjene."
    .

"- Dette må også gjelde for premature, for keisersnittbarn og når det oppstår uventede komplikasjoner. Disse barna er ekstra sårbare, og dette blodet kan være avgjørende for å hindre alvorlige skader, sier Sæther"

Läs mer... 

• abuelita

Man kan verkligen undra vad  allt detta navelsträngsblod ska användas till?? Samlas det verkligen in lika mycket som behövs för behandling av sjuka människor? Jag hör nästan aldrig talas om att någon blivit behandlad med stamceller. Min svåger dog i cancer för några månader sedan och den enda behandling han erbjöds var strålning och cellgifter (Linköpings Universitetssjukhus)
    .

"Att välja att donera sitt barns blod till ett annat barn som är så sjukt att det inte kan överleva annars, är en vacker gest. Sommaren 2010 hade ca 1400 donationer gjorts sammanlagt i Göteborg, varav 3-4 donationer per år använts. Detta för att banken inte är så känd än internationellt enl artikeln i GP (se länk). Innebär det att navelsträngsblod säljs? Till vem? Vad kostar det? "
    fodelsehuset.se/node/44
    .

Ja det är verkligen mycket som är konstigt med det här.

.
    Vad betyder t.ex. detta:
      .

"The primary reason Fetal Stem Cells are not in general use is not because of their safety or efficacy but instead because of politics and the fear of loss of income from those supplying traditional medical treatments. " --Stem Cell Of America
    stemcellofamerica.com/stem-cell-treatment/ste.../

• abuelita
    Busfröö skrev 2013-05-08 19:46:39 följande:
    Men jag måste fråga, är inte sen avnavling praxis nu? Även i Göteborg?
    Vi har fått en folder som man kan fylla i om man vill donera, men samtidigt så sa våran bm att såklart naturen har ordnat de så fiffigt att barnet inte alls mår dåligt av allt sitt eget blod...
    Orkar inte läsa hela tråden

Det verkar tyvärr inte som att man kan vara säker på det.
    .
    Detta diskuteras just nu  i den här FL tråden :

www.familjeliv.se/Forum-3-149/m69821038.html

.

och i den här Facebook-gruppen:  
    https://www.facebook.com/groups/98718282961/10151624507552962/
  • abuelita

Brilliant!!
    .

">Innovation pitch Cord clamping
      - Anne Prokoph (3:35 min.
    ">video
    )

"Let us change the world together with one single action:
    no clamping of the umbilical cord until it stopped pulsating!
    .
    If you are a healthcare professional - rethink your practice,
    if you are a parent - inform yourself and demand that the cord
    is not clamped immediately after the birth of the child!"

• abuelita

Cord Blood Banking: Should I Bank My Baby’s Cord Blood To Save Their Life? –with Dr. Sarah Buckley

"Have you thought that yet? I know I did.
    .
    How can’t we? The super aggressive advertising from all the private cord blood baking companies is everywhere. They “advertise” by saying things like … “safeguard for the future“… ”insurance policy for the future” …  ”a once in a lifetime opportunity” … “storing your baby’s umbilical cord could save their life” … “don’t let a precious resource go to waste“..

Läs mer....och lyssna på Dr Buckley

• abuelita

Ny video med barnmorskan Robin Lim (CNN Hero 2011) , där hon förklarar på ett väldigt bra sätt varför man absolut inte ska samla in navelsträngsblod, eller ö.h.t. klampa/klippa  någon navelsträng innan moderkakan slutfört sitt jobb helt och hållet .
    .

">Robin Lim at Women Deliver 2013

• abuelita

Vårdförbundets Förbundsstyrelse,  7 maj, 2012
    .

Etik- och ansvarsrådet

.

.

Vårdförbundets etik- och ansvarsråd hymlar i alla fall inte om att sen avnavling orsakar gulsot, att mjölkning av navelsträngen har sönder stamcellerna  så att bebisen inte har någon nytta av blodet (nytt hittepå på Östra)  o.s.v. , utan de säger som det är: 
    .

"Anledningen till tidig avnavling är att man vill samla stamceller för att bota cancerpatienter. Problemet är att det har visat sig att detta skapar anemi hos det nyfödda barnet plus att man vet väldigt lite om de långsiktiga effekterna på barnet. Etik- och ansvarsrådet anser att detta är en viktig fråga att belysa och vi kommer därför att göra en skrivelse till Socialstyrelsen och till Statens medicinetiska råd (SMER) där vi vill att denna fråga lyfts. Vi vill inte i nuläget ta ställning som etiskt råd, men vi vill att frågan utreds."
    Läs mer.....
    .

Den här artikeln är nu drygt ett år gammal. Någon som hört något om hur det har gått med deras  skrivelse till Socialstyrelsen och till Statens medicinetiska råd (SMER) ?

• abuelita

Karolinska Huddinge  (sysslar också donation av navelsträngsblod till biobanken i Gbg)  har nu gått ut med att  sen avnavling gäller vid kejsarsnitt:  

.

Kejsarsnitt (uppdaterat 2013-06-12  )
    .

"Sen avnavling. Vad är det? Hur gör ni det? Även vid kejsarsnitt?
    Sen avnavling innebär att man väntar några minuter efter att barnet är ute innan man klipper navelsträngen. Syftet med att vänta är att barnet då får till sig så mycket av sitt blod som möjligt och att så lite av barnets blod blir kvar i moderkakan där den inte gör någon nytta. Vid kejsarsnitt görs sen avnavling om barnet är piggt och skriker. Läkaren kan känna på pulsationer i navelsträngen och klippa den först när pulsationerna avtagit. Under tiden man väntar tas ofta rutinblodprover från kärlen i navelsträngen precis som under en vaginal förlossning."

.

Men det går tydligen inte på Östra då?   Obestämd  

.

En lurad mammas berättelse  (födde på Östra förra veckan)  :

.

"Undrar om stamcellerna går sönder om man mjölkar navelsträngen innan avnavling?
    .

Det var nämligen vad man sa till mig när jag skulle göra kejsarsnitt i tisdags och bad att få sen avnavling. "Det går inte vid kejsarsnitt, det finns inte tid till det" sa de. Då jag bad dem att istället mjölka navelsträngen förklarade 'blodbankskvinnan' att man krossar stamcellerna och då finns det ju ändå ingen mening med att barnet får blodet. Efter enträget tjat fick jag prata med förlossningsläkaren innan som sa att "självklart kan jag vänta med att klampa om det finns möjlighet/inga komplikationer uppstår". Jag frågade ju inte ens om mjölkning då stamcellerna skulle gå sönder ändå.. Dessvärre förlorade jag väldigt mycket blod men läkaren gav honom en minut iaf. (Vilket hon kom in till mig på BB senare och hade dåligt samvete för, i och med att jag förlorade två liter blod så borde hon inte ha gjort det alls menade hon.) Men jag var väldigt tacksam för den minuten min son fick iaf!
    .

Ja det var på östra i Göteborg. Vad blodbankskvinnan gjorde där vet jag egentligen inte.. eller jo hon kom in och frågade om hon fick samla in blodet från navelsträngen, att vi inte hade skickat in svarslappen från informationsbladet man får hemskickat. När jag sa att vi vill göra sen avnavling sa hon att det inte gick eftersom jag skulle snittas. När jag sa: jo det tror jag nog, sa hon att man kan ju kombinera då de ändå bara kan vänta med att klampa i 10-15 sekunder i samband med snitt.
    .

Ja nu när jag tänker på det känns det ju skitfånigt att jag "gick på det", men allt blev bestämt så snabbt och jag kände inte till det här med sen avnavling förrän min förlossningsarbetande vän berättade om det nån dag innan det var dags.. Sen tror man ju att de vet vad de pratar om, det är ju ändå deras jobb. Yrkesstolthet??
    .

Nu berättar min sambo som var med under snittet (och lite mer med på vad som hände där inne) att barnmorskan sa att hon hade tänkt att mjölka navelsträngen men sa sen att då gör jag inte det då, antagligen med tanke på vad blodbankskvinnan sa... Usch, känns inte alls bra. Känner mig lurad.. "

• abuelita

Det finns trots allt hopp om mänskligheten .  Alla förlossningsläkare är inte vampyrer.
    .

Läste just följande i  Facebookgruppen  Leaving A Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)  :
    .

"At a birth in San Francisco Bay area recently, parents wanted to cord blood bank (even though I presented the pros and cons) yet their doctor at the birth itself REFUSED to clamp early, saying it causes iron deficiencies and she doesn't do that anymore. She added that it may mean they won't have enough blood to bank, but she is sorry about that, it's better for the baby to have it. YES!! I wanted to hug her".

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!