Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

La ut följande länk i Facebook-gruppen Sen avnavling- Barnets födslorätt: Bygg ut Östra sjukhuset  för ABC-förlossningar , och frågade samtidigt om någon visste hur det går med det här.

Följande svar, vilket jag lovade att vidarebefordra, har nu kommit från Bodil Frey:

"
    Ja, jag skrev artikeln och har haft kontakt med de som planerar på sjukhuset. Det dröjer länge tills det är färdigt - 2018 har nämnts. Men ännu så länge har inget planerats in som pekar på att man vill ta till sig ABC-konceptet eller en vård med kontinuitet från graviditeten, förlossningen och BB-tiden. Vi i Födelsehuset försöker vara med och påverka, och det skulle verkligen hjälpa om fler trycker på ! Då kan man inte lika lätt vifta bort oss med att vi är några få som inte representerar de flesta kvinnor  "som är mycket nöjda"!   Här är kontakt adress Jimmy Kero och Anna Skoog:  http://www.sahlgrenska.se/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Om-barn--och-ungdomssjukhuset/Kontakt/ "

" Och här är kontakt till Henrik Almgren, chefen för förlossningsavdelningarna: http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Obstetrik/ Hjälp till och säg vad ni tycker, är ni snälla! "

• abuelita

Inlägg från  Viktig info som mvc- och förlossningspersonal brukar hoppa över

"Min sambos bror och hans flickvän fick barn förra lördagen. Under graviditeten hade jag pratat med dem om vikten för sen avnavling. När de kommer in till förlossningen så talar de om att de vill ha detta. Bm säger då att det inte är möjligt eftersom mamman är rh-negativ och de måste klampa tidigt för att fastställa barnets blodgrupp. Som blivande förstagångsföräldrar tror de givetvis att de kan lita på förlossningspersonalen och köper detta.. Kan ju säga att jag bli upprörd när jag hörde detta efteråt! Sånt rent jävla skitsnack! Hur kan en bm vara så okunnig(för jag hoppas verkligen inte hon var medveten om att det var helt fel och ljög för dem)??  Jag önskar nu i efterhand att jag hade pratat mer med föräldrarna om det än jag gjorde, då hade de kanske vetat..  Saken är den att jag själv är rh-negativ och födde på samma sjukhus 2010 och utan egentliga problem fick sen avnavling, kände att jag fick vakta det hela bara.
    Och allt detta händer givetvis på: tada! Östra sjukhuset i Göteborg.."

• abuelita
    abuelita skrev 2012-05-07 14:19:17 följande:

Inlägg från  Viktig info som mvc- och förlossningspersonal brukar hoppa över: 

"Min sambos bror och hans flickvän fick barn förra lördagen. Under graviditeten hade jag pratat med dem om vikten för sen avnavling. När de kommer in till förlossningen så talar de om att de vill ha detta. Bm säger då att det inte är möjligt eftersom mamman är rh-negativ och de måste klampa tidigt för att fastställa barnets blodgrupp. Som blivande förstagångsföräldrar tror de givetvis att de kan lita på förlossningspersonalen och köper detta.. Kan ju säga att jag bli upprörd när jag hörde detta efteråt! Sånt rent jävla skitsnack! Hur kan en bm vara så okunnig(för jag hoppas verkligen inte hon var medveten om att det var helt fel och ljög för dem)??  Jag önskar nu i efterhand att jag hade pratat mer med föräldrarna om det än jag gjorde, då hade de kanske vetat..  Saken är den att jag själv är rh-negativ och födde på samma sjukhus 2010 och utan egentliga problem fick sen avnavling, kände att jag fick vakta det hela bara.
    Och allt detta händer givetvis på: tada! Östra sjukhuset i Göteborg.."

Varför är jag inte förvånad att det var Östra i Gbg? 

GP juli 2010:

SU går emot nya rutiner

"Vi anser inte att det finns övertygande studier som visar nackdelar med tidig avnavling och man ska veta att det handlar om väldigt små skillnader, säger Monica Eriksson Orrskog, vårdenhetsöverläkare på normalförlossningen Östra sjukhuset inom SU.  SU väntar på att barnläkaren Ola Anderssons forskning ska bli klar.

Inlägg på FL november 2010:

"Jag frågade en förlossningsläkare på Östra i Gbg, Lars Ladfors, som sa att det är rutin med sen avnavling egentligen men att de just nu håller på med en studie om Tidig avnavling varför de navlar av snabbt om inte föräldrarana nämnt ngt om att de vill ha Sen avnavling..."

En månad senare, december 2010, presenterades Ola Anderssons studie. GP: Klämma om navelsträngen kan vänta

November 2011 : Nyheterna Göteborg -´När ska navelsträngen klippas:

"Sahlgrenska Universitetssjukhuset inleder nu en översyn av sina riktlinjer när det gäller så kallad avnavling. Göteborg är en av få platser i landet där barnmorskorna fortfarande instrueras att klämma åt navelsträngen direkt efter förlossningen, något nya rön nu ifrågasätter. "

Reportern: Räcker det inte att många förlossningsavdelningar har övergått till sen avnavling?

Lars Ladfors
    : Nej för oss räcker det inte utan vi vill göra den här ordentliga genomgången av alla bevis innan vi tar ett beslut i frågan

Reportern: Vad säger du till mammor som är oroliga om deras barn navlas av tidigt?

Lars Ladfors: Ja till mammor som är oroliga för att deras barn navlas av tidigt säger jag att då kan vi mycket väl erbjuda en sen avnavling istället.

Och HUR  menar han att de ska de få information om att de kan välja sen avnavling, när både mvc- och förlossningspersonal uppsåtligen undanhåller dem det??? 

• abuelita

Utdrag ur ett inlägg på Barnmorskebilens blogg,   skrivet av en bm på Östra.   Utdraget  handlar om pH-provet:      

"Döm om min förvåning när jag kommer tillbaka till förlossningsvården efter ett antal års bortavaro. Nu är det inte frågan om att barnet skall ha sitt blod. Det är organisationen som skall ha sitt pH-värde på navelsträngsblodet och det fås genom att navelsträngen klampas omedelbart som barnet kommit ut, vilket innebär att barnet inte får något gasutbyte från mamman när det skall etablera sin andning. Man skulle ju annars tycka att det var så finurligt ordnat av Moder Natur: När barnet är lite taget av en jobbig förlossning, och inte riktigt orkar börja andas genast, så får den ändå syre från mamman via navelsträngen! Man brukar säga att det tyngsta och svåraste andetag man tar i hela sitt liv är just det första, för då skall hela lungpaketet utvecklas. Aldrig förr har alla alveoler fyllts med luft.  

När detta diskuteras hösten 2008 på förlossningsavdelningen, sägs att föräldrarna inte får teckna någon barnförsäkring om det inte finns pH-värde från navelsträngsblod i journalen. Den hösten håller jag en studiecirkel för barnmorskor där vi följer upp olika påståenden som låter som faktoider. En av barnmorskorna ringer runt till olika försäkrningsbolag och ställer frågan:  -Är det sant att man inte får teckna barnförsäkring om man avstått från pH-provtagning? Försäkringsbolagen ställer sig frågande. Detta har man aldrig hört talas om.

Nästa diskussion blir att barnläkarna vill ha detta prov för att kunna behandla dåliga barn. När frågan ställs till barnläkare säger de att de behandlar på kliniken, dvs hur barnet ter sig i första hand och inte på vad detta första prov visar. Därför tas alltid ett nytt navelsträngsprov på de barn som inte mår så bra när de föds. Barnläkarna är i allmänhet fortfarande för att man väntar med avnavling.

Vid den här tiden har det kommit en artikel i Läkartidningen om nationellt vårdprogram för avnavling. Där rekommenderas att man frångår praxis som är 20 sekunder efter framfödandet (men på kliniken jag då arbetar på gäller före första andetaget) och i stället håller barnet lägre än mamman i 30 sek och därpå väntar 2-3 minuter. Sen tar man provet. Jag printar ut artikeln och diskuterar med arbetskamraterna. Ingen förändring. 
    Detta är år 2008. 

Åren går. Vi hör från en angränsande klinik att undersköterskorna tar blodprovet från intakt navelsträng genom att klämma åt under en kort stund varpå provet tas och därefter släpper man taget och pulsationerna fortsätter. Några försöker lära sig, men det var för svårt och genomförs inte. Vi skall i stället fortsätta med sedvanlig procedur och i stället invänta en studie som görs i Halmstad av överläkare Ola Andersson."
    Läs mer....

Kan det egentligen bli tydligare att pH prov taget från omedelbart klampad/klippt navelsträng enbart används som svepskäl för att kunna sno så mycket blod som möjligt  från barnet?

"Dessa celler är högvaluta i den medicinska forskarvärlden och därför är säkert informationen om detta till föräldrarna luddig för att man inte ska förstå vad barnet går miste.  om."  -- sign. Vårdpersonal  Läs mer....   

• abuelita

Det kan ju faktiskt tänkas att några nya beslut fattades här:

Program Konferens Reproduktiv hälsa Göteborg Chalmers konferens 24 – 25 maj 2012 ( preliminärt)

AVNAVLING

Moderator Ingegerd Hildingsson
    Nationella navelsträngsblodbanken - en resurs för Sverige och världen. Anders Fasth
    Navelsträngsblodbanker - utvärdering av medicinsk teknik Elisabet Jangsten, med dr, barnmorska
    Tidpunkt för avnavling  Ola Andersson, överläkare Halmstad
    Avnavling i samband med altruistisk stamcellsdonation Ulrika Askelöf, barnmorska, doktorand
    Etiska aspekter Daniel Brattgård, sjukhuspräst

• abuelita
    Julies skrev 2012-06-06 21:01:51 följande:
    Men hur ska man få veta vad som gäller på Östra? Ska föda där om två månader och jag trodde det var min/vår rättighet att få sen avnavling.....

Det ÄR din/er rättighet enligt Patientsäkerhetslagen, men det struntar de i där på  Sahlgrenska, liksom på så många andra stället.

De flesta som begär sen avnavling brukar dock få det beviljat så länge barnet mår bra. Inte om det mår dåligt (och alltså behöver sitt blod, och syre,  som allra mest)  .  Men de som inte råkar hitta information om avnavling på annat håll ( varken mvc- eller förlossningspersonal informerar ju om det. Bara om man tar upp frågan själv)  har inte ens möjlighet att få sen avnavling om barnet mår bra.  

Upptäckte nu ikväll  att det här inlägget i Barnmorskebilens blogg handlar om barnmorskedagarna i Göteborg,
    24-25 maj:    Giva om vägen besked, därpå skiljas i fred  

Trodde förstås att det skulle stå där om det hade fattats några nya beslut om avnavlingen, men jag blev faktiskt inte ett dugg klokare. 

• abuelita

Den som söker han finner   

Födabarnbloggen - Konferenstrött   

"Jag utbildades till barnmorska under tidigt 1980-tal och fick lära mig att vänta med avnavling tills dess pulsationerna i navelsträngen upphört. Nya rutiner som pH-provtagning på friska nyfödda (finns det evidens för att det ger bättre hälsa?) och nu på senare år samlandet av navelsträngsblod för stamcellsodling, har ändrat tidpunkten för avnavling.
    Men nog är det underligt att tidig avnavling kan förespråkas när den undanhållna blodmängden till ett nyfött barn motsvarar 2 liter hos en vuxen person.   Anar ugglor eller begravda hundar? Kan man tjäna pengar på det här? Eller är det bara av godhet föräldrar uppmanas? att donera navelsträngsblod till sjuka och behövande barn. Hur informeras de? Förstår alla informationen? Vad vet vi? Vem är det som donerar? Barnet? Vilken rättsäkerhet har det?  Föräldrarna är de som bestämmer. Etiska dilemman kan uppstå för barnmorskor, läkare och föräldrar. Det omvända brukar anföras när man diskuterar hemförlossning. Då anklagas ofta föräldrarna att inte tänka på barnets bästa."

About Ingegerd Hildingsson "
    Jag är barnmorska och forskare. Min forskning spänner över stor del av graviditet, förlossning och tiden efter barnets födelse och inkluderar både kvinnors och mäns upplevelser. Jag har ett särskilt intresse av ovanliga önskemål som hemförlossning och kejsarsnitt utan medicinsk indikation. Jag leder ett regionalt projekt,  "Föda barn i Västernorrland" där många aspekter av barnafödande och föräldrablivande studeras"

• abuelita

"Babies need their full blood volume.  It belongs to them.  Only public demand will change the length of time practitioners wait before clamping the cord.  The research is already there (has already been there for years) about the benefits of delayed cord clamping, and STILL practitioners will commonly clamp and cut the cord immediately after birth, despite the research.  Now the only thing left to do is to educate the public so that they will start to DEMAND delayed cord clamping. "   Läs mer...

• abuelita

Vårdförbundet  - Etik- och ansvarsrådet .
    7 maj, 2012

"Vid vårt senaste möte tog vi upp tidig avnavling av barn. En fråga som i allra högsta grad berör det nyfödda barnet och barnets föräldrar. Frågan berör också många av Vårdförbundets medlemmar som arbetar med de nyfödda barnen, med cancerpatienterna eller hanterar de prover som tas från barnet." Läs mer...

Födabarnbloggen  - Årets barnmorskekonferens  (postat 19 maj , 2012)

"Vilken rätt har vi som vårdpersonal att bestämma tidpunkten för avnavling? Vi har sett ifrån välgjorda studier att tidpunkten har betydelse för barnets hälsa.   Min fundering är vilken information föräldrarna fått om avnavlingstidpunkten och de eventuella konsekvenser den kan ha? Finns det etiska aspekter som vi glömt väga in? Hoppas på ett intressant och givande seminarium som kan öka vår kunskap. Vi ses i Göteborg! " Läs mer...

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!