abuelita skrev 2012-05-07 14:19:17 följande:
Inlägg från Viktig info som mvc- och förlossningspersonal brukar hoppa över:
"Min sambos bror och hans flickvän fick barn förra lördagen. Under graviditeten hade jag pratat med dem om vikten för sen avnavling. När de kommer in till förlossningen så talar de om att de vill ha detta. Bm säger då att det inte är möjligt eftersom mamman är rh-negativ och de måste klampa tidigt för att fastställa barnets blodgrupp. Som blivande förstagångsföräldrar tror de givetvis att de kan lita på förlossningspersonalen och köper detta.. Kan ju säga att jag bli upprörd när jag hörde detta efteråt! Sånt rent jävla skitsnack! Hur kan en bm vara så okunnig(för jag hoppas verkligen inte hon var medveten om att det var helt fel och ljög för dem)?? Jag önskar nu i efterhand att jag hade pratat mer med föräldrarna om det än jag gjorde, då hade de kanske vetat.. Saken är den att jag själv är rh-negativ och födde på samma sjukhus 2010 och utan egentliga problem fick sen avnavling, kände att jag fick vakta det hela bara.
Och allt detta händer givetvis på: tada! Östra sjukhuset i Göteborg.."
Varför är jag inte förvånad att det var Östra i Gbg?
GP juli 2010:
SU går emot nya rutiner
"Vi anser inte att det finns övertygande studier som visar nackdelar med tidig avnavling och man ska veta att det handlar om väldigt små skillnader, säger Monica Eriksson Orrskog, vårdenhetsöverläkare på normalförlossningen Östra sjukhuset inom SU. SU väntar på att barnläkaren Ola Anderssons forskning ska bli klar.
Inlägg på FL november 2010:
"Jag frågade en förlossningsläkare på Östra i Gbg, Lars Ladfors, som sa att det är rutin med sen avnavling egentligen men att de just nu håller på med en studie om Tidig avnavling varför de navlar av snabbt om inte föräldrarana nämnt ngt om att de vill ha Sen avnavling..."
En månad senare, december 2010, presenterades Ola Anderssons studie. GP: Klämma om navelsträngen kan vänta
November 2011 : Nyheterna Göteborg -´När ska navelsträngen klippas:
"Sahlgrenska Universitetssjukhuset inleder nu en översyn av sina riktlinjer när det gäller så kallad avnavling. Göteborg är en av få platser i landet där barnmorskorna fortfarande instrueras att klämma åt navelsträngen direkt efter förlossningen, något nya rön nu ifrågasätter. "
Reportern: Räcker det inte att många förlossningsavdelningar har övergått till sen avnavling?
Lars Ladfors: Nej för oss räcker det inte utan vi vill göra den här ordentliga genomgången av alla bevis innan vi tar ett beslut i frågan
Reportern: Vad säger du till mammor som är oroliga om deras barn navlas av tidigt?
Lars Ladfors: Ja till mammor som är oroliga för att deras barn navlas av tidigt säger jag att då kan vi mycket väl erbjuda en sen avnavling istället.
Och HUR menar han att de ska de få information om att de kan välja sen avnavling, när både mvc- och förlossningspersonal uppsåtligen undanhåller dem det???