Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

MAM88 skrev 2011-11-18 04:09:14 följande:
    Dottern förlöstes med KS, akut KS. Under hela värkarbetet kom man in och tjata på mig om jag ville ge navelsträngsblodet eller ej. Jag var inte i tillstånd och ta det beslutet då. Det blev som sagt KS och då sa man att jag inte behövde ta det beslutet längre. Varför?! Vilken typ av avnavling görs vid KS? Kanske dum fråga men har funderat på det i ett år nu..

Att du inte hade fått information om avnavling på mvc förutsätter jag (trots att du borde fått det!) , men hade du  alltså inte heller fått information om donation av navelsträngsblod?  Mycket olämpligt att fråga om det under pågående värkarbete!!!

En annan mamma här på FL berättade följande:

"Jag födde på östra i mars och jag hade bett om sen avnavling så det stog i min journal, sa även till när bebisen kom ut för att vara säker på att det blev så. Jag blev nämligen väldigt illa berörd då jag mitt under värkarna med nästan ingen värkpaus blir ifrågasatt av en främmande barnmorska som kom in i rummet och försökte få mig att ändra mig. Som tur var sa "min" barnmorska till henne att vi bestämt oss för sen avnavling. Mycket oproffsigt!"

Under de senaste ca 4 -5 åren har jag då och då skrivit till de mvc som jag kunnat hitta mailadresser till och frågat hur de gör med informationen om avnavling till blivande föräldrar - utan att få ett enda svar!!!

Inte förrän i september nu i år, när skrev till Barnmorskegruppen i Göteborg , vilket jag gjorde efter att ha läst följade kommentar på Facebook av en bm som jobbar inom förlossningsvården i Göteborg:

"Jag tror att det är ytterst få Bm på mvc som diskuterar frågan utan "de ska" informera föräldrarna om möjligheten att donera navelstängsblodet.."

Så här löd svare tjag fick från Barnmorskegruppen : 

"Angående ert mail avseende avnavlingsproceduren är uppdraget sjukhusets.  Vi hänvisar till verksamhetschefen för obstetrik om ytterligare information avseende denna fråga.  Docent Björn Andersch, Barnmorskegruppen"    

Att uppsåtligen undanhålla gravida information av det här slaget strider helt klart mot Patientsäkherhetslagen.

Födelsehuset i Göteborg  - en grupp barnmorskor, doulor och andra intresserade som vill verka för en humanare förlossningsvård -  skriver bl.a. så här på sin sida om avnavling :

"Lagtexten belyser att den som har ansvar för vården av en patient, i detta fall barnmorskan, ska se till att patienten, dvs den gravida kvinnan, ges individuellt anpassad information om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Barnmorskan ska, när det finns flera behandlingsalernativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet, medverka till att den gravida kvinnan ges möjlighet att välja det alternativ som hon föredrar. I detta fall kunde behandlingsalternativ A vara tidig avnavling och B sen avnavling...... ....Den info som ges om tidig avnavling på mvc i Göteborg är broschyren från Nationella Biobanken för Navelsträngsblod... ....Att informera en kvinna om rutiner när hon är i blommande värkarbete kan upplevas oetiskt. Barnmorskan skall snarare hjälpa henne att släppa den intellektuella delen av hjärnan när hon går in i sitt födande. "

Angående sen avnavling vid kejsarsnitt, så är det inte alls en dum fråga utan verkligen befogad.    Jag  svarade  nyss på en fråga om det  i  tråden Viktig info som mvc- och förlossningspersonal brukar hoppa över .  Så kom gärna dit och läs. Se  #3329 och  #3331

• abuelita
    MAM88 skrev 2011-11-18 12:38:44 följande:
    Tack abuelita!!! :)
    Varsågod     Jag har skrivit ett till inlägg om sen avnavling vid  snitt nu, i den adra tråden.
  • abuelita
    abuelita skrev 2011-11-17 20:57:47 följande:

Följande  TT-artikel har publicerats i de flesta svenska dagstidningar idag:

Sen avnavling hot mot stamcellsbank

Rekommendationen om sen avnavling av nyfödda kan utgöra ett hot mot den nationella stamcellsbanken i Göteborg. Sen avnavling, tre minuter efter födseln, minskar risken för järnbrist hos spädbarn.   Ur blod från navelsträngen utvinns stamceller. Väntar man tre minuter med avnavlingen töms strängen på blod.   - Stamceller är nödvändiga för patienter vid benmärgstransplantationer där vi inte hittar någon givare, säger Anders Fasth på Nationella navelsträngsblodbanken till TV 4 Nyheterna Göteborg.  

/ TT

Vad man inte pratar om är vad  denna järnbrist/anemi kan orsaka för skador hos barnen

Ferritin and iron levels in children with autistic disorder.

Iron deficiency in autism and Asperger syndrome.

• abuelita

Allt mer tyder på att man  bör hålla sig borta från sjukhusen när man föder barn.

Eller,  är jag bara paranoid när jag tror att det kan ligga sanning i detta?

Austin News, Texas:

">They are stealing your babies blood.

Neonatal Resuscitation: Life that Failed

"Perinatologists, neonatologists and trial lawyers have pointedly ignored the study. Kinmond’s economic benefits of routinely converting a potentially morbid preemie into a healthy small baby would render these professions virtually redundant. The use of “transing” at every delivery, especially at “risk” deliveries and during resuscitation would produce even more of these economic benefits for patients, but not for these professions. The economic impact of downsizing or closing NICU’s nation-wide and the virtual disappearance of birth injury lawsuits will not occur without strong resistance from those being economically impacted; the campaign of silence and misinformation regarding the cord clamp and placental transfusion from the medical, legal, insurance and hospital professions and the peer review press has succeeded well for many years." 

Snälla, säg att det här inte är sant!!!!
  • abuelita
    NOW we´re talking!!!!!  

Nyheterna Göteborg -   Sen avnavling hot mot stamcellsbank  (klicka på texten)

"Mor och barns hälsa, det är det viktigaste för oss", säger Anders Fasth, projektledare Nationella navelsträngsblodbanken.

Efter att ny forskning visat vilket pris donatorerna (de nyfödda barnen) får betala ska  Sahlgrenska nu se över sina rutiner. Det kanske kommer bli så att mammor som vill donera sitt barns navelsträngsblod måste göra ett aktivt val  och välja TIDIG avnavling......

• abuelita

Den järnbrist som tidig avnavling orsakar är verkligen  INTE att leka med!!!

Läs Stavros Saripanidis respons, i BMJ-artikeln  15 nov om den svenska avnavlingsstuden.

• abuelita

Någon som läst artikeln om  sen avnavling i Dagens Nyheter idag?  Hoppas den läggs ut i nätupplagan snart.

utdrag ur artikeln:  " För tre år sedan kom de nya nationella riktlinjerna för vården av nyfödda barn.   Navelsträngen ska klippas av på friska barn först två tre minuter efter födseln.  I dag följer bara ungefär varannan svensk förlossningsklinik de nya riktlinjerna. "

Väntar man för länge med att klippa navelsträngen får vi inte ut tillräckligt med blod för få fram stamcellerna. Anders Fasth, medicinska ansvarig blodbanken. 

Hans Rosling, som är professor i global hälsa vid Karolinska Institutet, tror att studien leder till nya rutiner i hela världen.   "      

• abuelita

Cord Blood Banking: Are We Steeling Babies Blood? 

"It was well-timed since I just received an email from a Representative of Pacificord- Cord Blood Collection.   Funny how they got my name and email? What was most interesting is his offer to give me (as a Doula) a $50 referral fee for every client I sent to them and booked an account.  Wow!  Now, I know this type of thing happens at doctors’ offices but this is the first time, as a doula, I have been approached and been offered CASH for referrals. "

Hmmmmm.....om doulor blir erbjudna pengar för att ragga kunder åt blodbanker.....kanske barnmorskor också kan erbjudas pengar , både för att undanhålla föräldrar information om att de kan välja sen avnavling och för att fortsätta klampa tidigt?   Det skulle faktiskt  förklara en hel del.

• abuelita

Inlägg i dag, 31 jan, i Facebook-gruppen Sen avnavling- barnets födslorätt:

STOPPA NEDSKÄRNINGARNA INOM FÖRLOSSNINGSVÅRDEN SU NU!  Vi kör vår demonstration som planerat! TV4 har idag intervjuat Eva-Maria Wassberg och inslaget kommer att visas på lokalnyheterna under morgonen 1 februari ev med en blänkare redan ikväll kl. 22.30. TV4 kommer även till vår demonstration så alla ni som kommer försök bjuda in ytterligare 1-2 personer var så blir vi fler än en tapper liten skara. Varenda person är viktig och gärna barn i sjalar, vagnar eller gående. Någon som kan fila på några slagord eller känner sig manade att rota fram något gammalt lakan till banderoll så är det väl mött! Upp till kamp! Hoppas att vi ses / Lina  1/2-2012 Regionens Hus Norra Hamngatan 14 Göteborg kl. 15.30

Min kommentar:

Jag skulle ju förstås gärna se att demonstrationen samtidigt kräver STOPP för tidig avnavling.

Svar på min kommentar:  Vi jobbar hårt på det! Min dröm är att alla kvinnor och blivande föräldrar skall få ett information och rätt till ett aktivt val i MÅNGA FRÅGOR t.ex tidig/sen avnavling/donation av navelsträngsblod, K-vitamin, syntocinon rutinmässigt efter födseln. Att alla födande kvinnor hade rätt till kontinuerligt stöd och rätt att välja födsloplats sjukhus, ABC-klinik eller en hemförlossning. Listan kan göras lång... Men hjälp oss gärna imorgon under vår demonstration att försöka behålla de knappa resurser som vi för tillfället har på våra förlossnings- och BB-avdelningar i göteborg. Så kan vi tillsammans kämpa och drömma om den förlossningsvård som vi skulle vilja skapa arbeta på och föda vår nästa generation på.

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!