Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
Att du inte hade fått information om avnavling på mvc förutsätter jag (trots att du borde fått det!) , men hade du alltså inte heller fått information om donation av navelsträngsblod? Mycket olämpligt att fråga om det under pågående värkarbete!!!
En annan mamma här på FL berättade följande:
"Jag födde på östra i mars och jag hade bett om sen avnavling så det stog i min journal, sa även till när bebisen kom ut för att vara säker på att det blev så. Jag blev nämligen väldigt illa berörd då jag mitt under värkarna med nästan ingen värkpaus blir ifrågasatt av en främmande barnmorska som kom in i rummet och försökte få mig att ändra mig. Som tur var sa "min" barnmorska till henne att vi bestämt oss för sen avnavling. Mycket oproffsigt!"
Under de senaste ca 4 -5 åren har jag då och då skrivit till de mvc som jag kunnat hitta mailadresser till och frågat hur de gör med informationen om avnavling till blivande föräldrar - utan att få ett enda svar!!!
Inte förrän i september nu i år, när skrev till Barnmorskegruppen i Göteborg , vilket jag gjorde efter att ha läst följade kommentar på Facebook av en bm som jobbar inom förlossningsvården i Göteborg:
"Jag tror att det är ytterst få Bm på mvc som diskuterar frågan utan "de ska" informera föräldrarna om möjligheten att donera navelstängsblodet.."
Så här löd svare tjag fick från Barnmorskegruppen :
"Angående ert mail avseende avnavlingsproceduren är uppdraget sjukhusets. Vi hänvisar till verksamhetschefen för obstetrik om ytterligare information avseende denna fråga. Docent Björn Andersch, Barnmorskegruppen"
Att uppsåtligen undanhålla gravida information av det här slaget strider helt klart mot Patientsäkherhetslagen.
Födelsehuset i Göteborg - en grupp barnmorskor, doulor och andra intresserade som vill verka för en humanare förlossningsvård - skriver bl.a. så här på sin sida om avnavling :
"Lagtexten belyser att den som har ansvar för vården av en patient, i detta fall barnmorskan, ska se till att patienten, dvs den gravida kvinnan, ges individuellt anpassad information om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Barnmorskan ska, när det finns flera behandlingsalernativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet, medverka till att den gravida kvinnan ges möjlighet att välja det alternativ som hon föredrar. I detta fall kunde behandlingsalternativ A vara tidig avnavling och B sen avnavling...... ....Den info som ges om tidig avnavling på mvc i Göteborg är broschyren från Nationella Biobanken för Navelsträngsblod... ....Att informera en kvinna om rutiner när hon är i blommande värkarbete kan upplevas oetiskt. Barnmorskan skall snarare hjälpa henne att släppa den intellektuella delen av hjärnan när hon går in i sitt födande. "
Angående sen avnavling vid kejsarsnitt, så är det inte alls en dum fråga utan verkligen befogad. Jag svarade nyss på en fråga om det i tråden Viktig info som mvc- och förlossningspersonal brukar hoppa över . Så kom gärna dit och läs. Se #3329 och #3331