• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll
    Klättermusen skrev 2009-12-30 17:24:24 följande:
    Jag är glad att julen är över. Vår son fick inte ut någonting av det hela. Han tyckte lite om kalle ankas "djungelboken" och när de visade en julkonsert på tv men det var nog det bästa med allt julfirande för hans del. Han blir inte orolig av allt julfirande men alla har så mycket att göra att han får stå åt sidan. När vi sedan gick på släktmiddag får man höra för hundrade gången att vi överdriver hans situation med allt tränande och att vi nog har det som alla andra barnfamiljer där tre-åringar beter sig likt vår son. De har nog inte begripit att han fått en diagnos överhuvudtaget. Nästa jul ska vi föräldrar äta och öppna julklappar när vår son gått och lagt sig. Man vill ju att han också ska få ha roligt på julafton, det är inte roligt att fira julen annars. Detta år blev det något vi bara gjorde. Nästa gång får det bli på ett annat sätt.
    Jag håller med, riktigt skönt att julen är över! Har ändå inte haft någon julkänsla i år...
    Vi släppte bomben för min del av släkten på julafton (smart, njäe). Men kunskapen om autism var skrämmande liten. En frågade om det inte var apatisk jag menade. Flera sa att han är så fin och glad och go att det inte kan stämma, det går nog över. Någon frågade hur man kan bota honom. 
    Julen fortlöpte iaf relativt smärtfritt, så länge det är på sonens vllkor är han lugn och snäll. Några utbrott blev det ju när han blev avbruten med sitt, men det var ju bara vanligt trots som alla sa. Jo visst! Det blev lite för mycket för honom under all julklappshysteri och då gick han bara iväg och satte sig ensam i ett rum och lekte med sina älskade bilar. Fick då höra att han var sååååå duktig som var såååå självständig. Mmmm, precis!
  • Skumboll
    Klättermusen skrev 2009-12-30 18:13:33 följande:
    Jag tror nog att den personliga assistansen ger bättre arbetsförhållanden, högre löner för de som arbetar beroende på vilket företag man väljer som ska utföra assistansen. Vi har valt "livia" som utförare eftersom vi vill styra så mycket som möjligt själva pga alla tråkigheter ang förskolor. Jag vill vara med och påverka allt! Vi håller i intervjuer, inskolning och upplärning, påverkar arbetsförhållanderna för de som jobbar osv. Vi är, som sagt, nybörjare i allt detta än så länge men vi lär oss mer och mer.
    Låter jättebra att kunna vara med att påverka på det sättet! Jag är lite kontrollmänniska (eh, rätt mycket) och har svårt att släppa det som händer speciellt kring sonen. 
    När det handlar om avlösarservice, är det möjligt att vara med och påverka vem det är som ska ta hand om sonen den tiden eller väljer kommunen det själva?
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2009-12-30 18:56:35 följande:
    Låter jättebra att kunna vara med att påverka på det sättet! Jag är lite kontrollmänniska (eh, rätt mycket) och har svårt att släppa det som händer speciellt kring sonen.  När det handlar om avlösarservice, är det möjligt att vara med och påverka vem det är som ska ta hand om sonen den tiden eller väljer kommunen det själva?
    Du kan påverka själv

Vi har en av fröknarna från M´s förskola som avlösare
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2009-12-30 18:58:25 följande:
    Du kan påverka själv Vi har en av fröknarna från M´s förskola som avlösare
    Perfekt!
    Himla bra att denhär tråden finns, annars hade jag nog inte ens vetat om att det fanns sådan hjälp.
  • Skumboll

Och så vill jag tacka dig SaramedM för hjälpen med kontakten på huddinge. 

Jag ska ta upp knappfrågan med sonens läkare igen i janurai, får jag inget gehör då så ska jag ringa som en galning... 
  • pcalma
    Skumboll skrev 2009-12-30 18:53:29 följande:
    Gud vad jag känner igen din beskrivning av omgivningens reakioner. Så himla jobbigt att behöva försvara att det är något fel på ens barn, som om man önskar det liksom:( Tar ju sån energi ifrån en som man behöver till annat.
  • pcalma

hrmm vad märkligt det blev. Skulle citera ditt inlägg Skumboll ang släktes reaktioner..

• Skumboll
    pcalma skrev 2009-12-30 19:47:39 följande:
    hrmm vad märkligt det blev. Skulle citera ditt inlägg Skumboll ang släktes reaktioner..
    Det är ju jobbigt nog med en diagnos, och sen ska man behöva försvara det gång på gång. Fattar inte, varför kan folk inte bara förstå? Jag blev så himla matt, hade bara lust att säga att vi ska ge sonen en medicin så är han botad sen... 
    ♥ Simon ♥
  • amomentlikethis
    Skumboll skrev 2009-12-30 19:53:47 följande:
    Det är ju jobbigt nog med en diagnos, och sen ska man behöva försvara det gång på gång. Fattar inte, varför kan folk inte bara förstå? Jag blev så himla matt, hade bara lust att säga att vi ska ge sonen en medicin så är han botad sen... 
    jag vet hur det är.
    fick säga upp kontakten med min mamma i maj detta året pga detta. när jag berättade att sonen har fått diagnosen autism så sa hon att det var mitt fel, att vi är dåliga föräldrar och skulle skicka soc på oss
    så jag sa upp kontakten, fick hela tiden höra av mina syskon vad mamma berättade till dom. Trodde aldrig ena egna mamma skulle kunna göra något sådant...

har även fått höra om det inte går att bota, att det säkert går över m.m.
    Att folk inte ska fatta vad man säger till dom!
    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2009-12-30 18:53:29 följande:
    Jag håller med, riktigt skönt att julen är över! Har ändå inte haft någon julkänsla i år... Vi släppte bomben för min del av släkten på julafton (smart, njäe). Men kunskapen om autism var skrämmande liten. En frågade om det inte var apatisk jag menade. Flera sa att han är så fin och glad och go att det inte kan stämma, det går nog över. Någon frågade hur man kan bota honom.  Julen fortlöpte iaf relativt smärtfritt, så länge det är på sonens vllkor är han lugn och snäll. Några utbrott blev det ju när han blev avbruten med sitt, men det var ju bara vanligt trots som alla sa. Jo visst! Det blev lite för mycket för honom under all julklappshysteri och då gick han bara iväg och satte sig ensam i ett rum och lekte med sina älskade bilar. Fick då höra att han var sååååå duktig som var såååå självständig. Mmmm, precis!
    Åh vad han påminner om min son när han var mindre
    Vet vid några kalas när han var i 2-3 års åldern så kunde vi helt plötsligt inte hitta honom. Nej, då satt han ute i tvättstugan i lugn och ro och lekte med sina älskade lådor alldeles själv. Behövde väl komma ifrån lite
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Autismtråd 9