• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll

Varför ska allt ta så jäkla lång tid?

Jag vill ha in vårdbidragsansökan så snabbt som det bara går och en kurator på sjukhuset skulle hjälpa oss (eftersom vi inte är överflyttade till hab ännu). Men hon har inte ens ringt som vi blev lovade. Vi behöver ju också ett läkarintyg och det har vi inte heller fått. Allt tar sån jäkla tid och jag har inte ro att vänta längre...
    Tänkte sätta mig ner och börja skriva men känner mig helt blåst, vet inte vad jag ska skriva och hur jag ska motivera hans mertid. För mig är ju alla hans problem normala, det är ju vår vardag och jag vet inte hur jag ska kunna skilja på vad som är normalt och inte. 
    Suck. 
    ♥ Simon ♥
  • Nilsfar
    Busfrömamman skrev 2010-01-06 23:58:28 följande:
    Svårt men viktigt det där med våra känslor... och inte så lätt att styra över. Jag tror på teorin att bakom våra känslor finns behov som eventuellt inte är mötta. Till exempel så kan jag känna mig frustrerad, stressad för jag har ett behov av omsorg om min dotter som ibland är svårt att möta. Har ni andra tips på hur ni hanterar era känslor när stressen eller vad det nu kan handla om, tar över? Just nu känner jag en stress över att jag tycker träningen går bakåt. Det har varit jullov från dagis i tre veckor, svårt att få ihop tid till träning, först var E sjuk och då gick det inte och nu vill hon inte sitta vid bordet ens. Vi kör IBT som jag var (är...) skeptisk till men det kändes så mycket bättre när E visade att hon gillade det och då blev det något roligt som vi gjorde tillsammans. NU när hon inte har sin motivation kvar, tappar även jag min och vet inte vad som ger vad. Risken är ju stor att det är min stress som skapar hela problemet... Just nu struntar jag i det, jag använder tiden, ser till att vi är i hennes rum men kämpar för att göra det så roligt som möjligt för oss båda. Alltså ingen träning på att imitera klappa händerna och lägga lika utan jag följer henne och satsar på samspelet och att vi ska ha kul. Ändå gnager det dåliga samvetet över vad jag borde... och säkert en tnake om att jag är dålig mamma som inte kan få henne att gilla sin "riktiga" träning. Och så mer stress... Längtar efter att gå workshopen Rätt att leka i Stockholm, hoppas på inspiration och att det är något som ska ge mig nya krafter. Något annat jag undrar över. Läser nu boken Ten things you can do right now to help your child with autism. Blev fundersam över att han inte tycker bilder som hjälp i kommunikaitonen är bra. Har aldrig stött på kritik över det eller tecken och skulle gärna få den tanken mer förklarad för mig. Själv är jag tacksam att min flicka har fått ett sätt att kunna kommunicera lite med andra men hoppas så klart att hon ska prata i framtiden.
    Vi utgår från tanken att det inte är det som händer kring oss som direkt skapar en känsla utan att det är vår tolkning, våra tankar om det som händer som skapar en känsla - oavsett om det är glädje eller sorg eller stress.

Genom att stanna upp och leta efter orsaken till känslan, vilket "belief" om situationen som orsakar den så kan man ofta hitta ett annat sätt att tänka om situationen som ger en bättre känsla.

Ibland  behöver man gräva en del, ibland hittar man det enkelt. Det finns ett sätt att ställa frågor som hjälper till, de finns beskrivna i boken "power dialoges". Det är denna typer av frågor (och den attityd som hör till) som vi använder i vårt dagliga arbete med assistenterna också.
    I detta fallet skulle jag nog börja med att ställa förtydligande frågor kring "riktig" träning eller varför det din dotter gillar att göra påverkar om du är en bra mamma eller inte.
    När det gäller Jonathans bok har jag den inte framför mig så att jag kan läsa hur han skriver. Jag tror att det beror på att han har sett hur bra det går att hjälpa barn med autism att få igång en fungerande språklig kommunikation. Många gånger blir inte bildkommunikation ett hjälpmedel utan det blir något som läggs mycket arbete på ISTÄLLET för talad kommunikation. 
    I vissa fall finns inte möjligheten att utveckla talad kommunikation och då är det naturligtvis fantastiskt bra med alternativ. Med Jonathans erfarenheter tror jag dock att han ser att detta är ganska sällsynt.
  • cruz

Busfrömamman: Jag kan känna som dig ibland. Men i grund och botten så tycker jag att allt samspel som man har med barnet är träning. Likväl blir jag stressad när IBTn går "baklänges". Jag tror också på att sänka kraven i perioderna när det går sämre och försöka hitta olika sätt att öka motivationen. Kortare, roligare träningspass, nya förstärkare och som du gör, lägga in mer floortime och "barnets stund". Samtidigt får man försöka jobba med sig själv. Man är ju ingen dålig förälder för att man inte får till IBT träningen perfekt. Egentligen är man ju en fantastisk förälder som ens orkar försöka. Ingen som inte är i samma sits själv kan fatta hur det är att mitt i de vanliga vardagsbestyren med syskon, räkningar och arbete också försöka få till lyckad träning. Man är ju ingen robot med ett outömligt förråd av energi och motivation. Jag tror att du kommer att få mycket inspiration av "Rätt att leka" kursen .

• cruz

Hm, vet inte var den sista raden kom ifrån...

• Nilsfar
    zelia skrev 2010-01-07 12:07:35 följande:
    Hm, vet inte var den sista raden kom ifrån...
    Ser att mitt inlägg också blev lite underligt Hoppas det syns ändå vilket som var citat och inte
  • år78

ni som  har kortidsboende

hur  fungerar det hur lämnar ni och hur hämtar ni?

• Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-07 11:09:06 följande:
    Varför ska allt ta så jäkla lång tid? Jag vill ha in vårdbidragsansökan så snabbt som det bara går och en kurator på sjukhuset skulle hjälpa oss (eftersom vi inte är överflyttade till hab ännu). Men hon har inte ens ringt som vi blev lovade. Vi behöver ju också ett läkarintyg och det har vi inte heller fått. Allt tar sån jäkla tid och jag har inte ro att vänta längre... Tänkte sätta mig ner och börja skriva men känner mig helt blåst, vet inte vad jag ska skriva och hur jag ska motivera hans mertid. För mig är ju alla hans problem normala, det är ju vår vardag och jag vet inte hur jag ska kunna skilja på vad som är normalt och inte.  Suck. 
    Skicka in den ändå och säj att ud kompletterar sen - bidraget betalas ut retroaktivt!
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Busfrömamman

Träningen har vänt och det var riktigt kul i går . En fråga om språket, min flicka pratar inte alls, vissa dagar har hon flera ljud och andra dagar väldigt tyst.

Efter att ha läst Jonathans bok har jag försökt uppmuntra henne till att be om det hon vill ha i leken genom att göra ljud men hur ska det gå till praktiskt?? Hon tittar mig i ögonen men ljud gör hon inte eller försök till att säga något. När hon var två hade hon ca 50 ord och pratade i ett ords meningar men inte nu två år senare. Kan också tillägga att hon är motiverad till samspel, vill att jag ska sjunga Björnen sover men visar det med kroppspråket i stället. Som jag sagt innan har bilder varit en stor hjälp för henne att kommunicera så jag tror hon förstår vitsen med kommunikation. Gärna tips...

• Susis

Vår son började prata i den åldern de flesta barn börjar, men upphörde sen helt med det. Han tappade helt intresset för att härma som han hade gjort innan. Just idag hittade jag dessa hemsidor, har inte hunnit läsa dem, men en snabb skanning av det hela gjorde mig väldigt intresserad, kanske kan det vara till någon hjälp för dig. Handlar om hur man hjälper barn med språket, vare sig de inte pratar alls eller har ett begränsat språk.
    annahelena70.bloggagratis.se/2008/11/19/1121858-manual-intensivtraning-tba-ibt-aba/, http://www.appelklyftig.com/samspel/om.htm

Svar på tråden Autismtråd 9