• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Klättermusen
    amomentlikethis skrev 2009-12-31 00:57:15 följande:
    jag vet hur det är.fick säga upp kontakten med min mamma i maj detta året pga detta. när jag berättade att sonen har fått diagnosen autism så sa hon att det var mitt fel, att vi är dåliga föräldrar och skulle skicka soc på oss så jag sa upp kontakten, fick hela tiden höra av mina syskon vad mamma berättade till dom. Trodde aldrig ena egna mamma skulle kunna göra något sådant...har även fått höra om det inte går att bota, att det säkert går över m.m.Att folk inte ska fatta vad man säger till dom!
    Det är inte klokt!
    På middagen fick vi höra av en riktig hagga att vi också är dåliga föräldrar. Att det vi gör bara är till skada och att det bästa är att bara låta honom vara. Det var ett sånt jävla gnäll hela tiden och när vi försökte förklara sa hon till oss att : Sånt här vill vi inte höra när vi sitter och äter middag.
    Då röt min man ifrån och sen slipper vi nog se henne mera (och tyvärr nog också släkten som bor med henne).
    En diagnos kan verkligen visa vem som står pall när det blåser hårt och vem som blåser bort.
  • Skumboll
    amomentlikethis skrev 2009-12-31 00:57:15 följande:
    jag vet hur det är. fick säga upp kontakten med min mamma i maj detta året pga detta. när jag berättade att sonen har fått diagnosen autism så sa hon att det var mitt fel, att vi är dåliga föräldrar och skulle skicka soc på oss så jag sa upp kontakten, fick hela tiden höra av mina syskon vad mamma berättade till dom. Trodde aldrig ena egna mamma skulle kunna göra något sådant... har även fått höra om det inte går att bota, att det säkert går över m.m. Att folk inte ska fatta vad man säger till dom!
    Men herre gud, hur är människor funtade?! Känner tyvärr allt för väl igen det där med att vara en dålig förälder och att man ska socanmälas. Allt är inte svart eller vitt...
    Det är ju mest synd om dem själva egentligen, som inte får äran att träffa eller lära känna den lilla fantastiska guldklimpen. 
    Det jag undrar är hur de som beter sig på detta viset skulle hantera en sådan diagnos själva? 
    ♥ Simon ♥
  • Falumamman

Gott Nytt År på er alla!!! Jag hoppas ni får ett fint 2010

Prinsessa 2005, Prins 2008
  • Busbellan

Vad ska ni göra ikväll?
    Vi ska för första gången på lääänge försöka gå iväg utanför hemmet på fest tillsammans med sonen.
    Får väl se om det går. Jag ska inte dricka så i värsta fall får väl jag och August åka hem

Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM

Gott Nytt År!

Här firar ? vi med att fundera över om M kräktes av spänning och sömnbrist eller magsjuka
    Hon är pigg nu och tjatar om mat så jag hoppas verkligen på det först nämda

Att inte vara hemma och magsjuk är min största fobi

• cruz

Gott nytt år alla! Usch vilka hemska reaktioner ni fått från släkt o vänner när ni berättat om diagnosen. Vad ledsen jag blir, det är ju inte klokt. Mina föräldrar och svärföräldrar var också lite skeptiska till diagnosen i början, men de försökte väl ändå stötta oss på sitt sätt. De behövde tid att ta in det hela bara. Nu under året som gått har de verkligen kommit till insikt om hur vi har det. De har sett att vi tränar varje dag och att vi kämpar med självskadebeteende och utbrott och de gör verkligen allt vad de kan för att underlätta för oss.

• cruz

Sara med M: Hoppas ni slipper magsjuka även om det är hemskt att kräkas av spänning och sömnbrist med. 

Vi firade nyår här hemma. Barnen hade inte sovit middag igår och slocknade redan vid åtta, halvnio, så vi njöt av middag och champagne i lugn och ro utan avbrott. Det var länge sedan... 

• Stina24

Hej alla! Hoppas ni haft bra jul och nyårsfiranden

När man gjort ADI innebär det då att autismutredningen är färdig efter den intervjun och att man då inom några dar eller veckor får veta resultatet?
    Brukar man göra intervjun som sista steg i utredningen?
    Vi ska ju börja med ADOS den 7de Januari och ADI den 5e Februari.

Det här med IBT, förstår inte riktigt vad man ska träna med barnet, skulle någon kunna förklara det för mig lite vad det innebär egentligen?

Har kollat runt på google angående IBT men har inte hittat något som ger mig förklaringen på VAD man tränar med barnet, så vore tacksam om någon kunde förklara det

• hocuspocus

Hej Stina24!

Vi har tränat vår son i IBT i snart ett års tid.(han är snart fyra år och hade i stort sett inget språk alls när vi började) Vi ska komma upp i minst 20 timmar i veckan tillsammans med dagis. Träningsprogrammet vi fick första terminen var att han bland annat skulle lära sig:
    Uppmärksamhet, dvs att komma när vi ropade på honom. Komma vid byte av aktivitet, mat, blöjbyte osv.
    Ögonkontakt, att ha ögonkontakt på uppmaning, vid instruktioner.
    Imitation, imitera grovmotoriskt, finmotoriskt mm
    Utöka ordförståelsen, förstå uppmaningar, händelser osv.
    Uttrycka sin vilja, begära, kommentera föremål och händelser.

Den här sista terminen har vi börjat träna mer samspel, att han ska lära av andra genom att vara uppmärksam i sociala kontakter. Att kunna leka enkla lekar med andra barn. Att klara av toalettbestyren själv. Att kunna göra sig förstådd när han kommunicerar. Har för ett par månader sedan börjat med Pecs (picture exchange communcation system) Där han visar (med hjälp av bilder) och säger vad han vill ha/göra, i och med detta så har språket börjat att växa fram.
    Vi jobbar mycket med bilder för att utöka ordförståelsen, spelar enkla spel, så som memory, olika färgspel osv. Han får begära pusselbitar, i början genom att peka och nu genom att benämna dem. Ljuda bokstäver har vi börjat med mycket den senaste månaden.

Ja, det är lite hur vårt IBT ser ut. Hoppas att det ger dig en liten bild av hur det kan se ut. Det beror sig ju på hur just ditt barns svårigheter ser ut. Detta upplägg är för vår son men jag kan tänka mig att många jobbar med ungefär samma saker.  

Lycka till!

• Stina24
    hocuspocus skrev 2010-01-01 15:19:01 följande:
    Hej Stina24!Vi har tränat vår son i IBT i snart ett års tid.(han är snart fyra år och hade i stort sett inget språk alls när vi började) Vi ska komma upp i minst 20 timmar i veckan tillsammans med dagis. Träningsprogrammet vi fick första terminen var att han bland annat skulle lära sig: Uppmärksamhet, dvs att komma när vi ropade på honom. Komma vid byte av aktivitet, mat, blöjbyte osv. Ögonkontakt, att ha ögonkontakt på uppmaning, vid instruktioner. Imitation, imitera grovmotoriskt, finmotoriskt mmUtöka ordförståelsen, förstå uppmaningar, händelser osv. Uttrycka sin vilja, begära, kommentera föremål och händelser. Den här sista terminen har vi börjat träna mer samspel, att han ska lära av andra genom att vara uppmärksam i sociala kontakter. Att kunna leka enkla lekar med andra barn. Att klara av toalettbestyren själv. Att kunna göra sig förstådd när han kommunicerar. Har för ett par månader sedan börjat med Pecs (picture exchange communcation system) Där han visar (med hjälp av bilder) och säger vad han vill ha/göra, i och med detta så har språket börjat att växa fram. Vi jobbar mycket med bilder för att utöka ordförståelsen, spelar enkla spel, så som memory, olika färgspel osv. Han får begära pusselbitar, i början genom att peka och nu genom att benämna dem. Ljuda bokstäver har vi börjat med mycket den senaste månaden. Ja, det är lite hur vårt IBT ser ut. Hoppas att det ger dig en liten bild av hur det kan se ut. Det beror sig ju på hur just ditt barns svårigheter ser ut. Detta upplägg är för vår son men jag kan tänka mig att många jobbar med ungefär samma saker.  Lycka till!
    Tack för ditt svar, nu förstår jag bättre vad man tränar med IBT
Svar på tråden Autismtråd 9