Hej Stina24!
Vi har tränat vår son i IBT i snart ett års tid.(han är snart fyra år och hade i stort sett inget språk alls när vi började) Vi ska komma upp i minst 20 timmar i veckan tillsammans med dagis. Träningsprogrammet vi fick första terminen var att han bland annat skulle lära sig:
Uppmärksamhet, dvs att komma när vi ropade på honom. Komma vid byte av aktivitet, mat, blöjbyte osv.
Ögonkontakt, att ha ögonkontakt på uppmaning, vid instruktioner.
Imitation, imitera grovmotoriskt, finmotoriskt mm
Utöka ordförståelsen, förstå uppmaningar, händelser osv.
Uttrycka sin vilja, begära, kommentera föremål och händelser.
Den här sista terminen har vi börjat träna mer samspel, att han ska lära av andra genom att vara uppmärksam i sociala kontakter. Att kunna leka enkla lekar med andra barn. Att klara av toalettbestyren själv. Att kunna göra sig förstådd när han kommunicerar. Har för ett par månader sedan börjat med Pecs (picture exchange communcation system) Där han visar (med hjälp av bilder) och säger vad han vill ha/göra, i och med detta så har språket börjat att växa fram.
Vi jobbar mycket med bilder för att utöka ordförståelsen, spelar enkla spel, så som memory, olika färgspel osv. Han får begära pusselbitar, i början genom att peka och nu genom att benämna dem. Ljuda bokstäver har vi börjat med mycket den senaste månaden.
Ja, det är lite hur vårt IBT ser ut. Hoppas att det ger dig en liten bild av hur det kan se ut. Det beror sig ju på hur just ditt barns svårigheter ser ut. Detta upplägg är för vår son men jag kan tänka mig att många jobbar med ungefär samma saker.
Lycka till!